AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.220

"Byxöppning av F31"

er
40
errbe
318d xdrive -16
Hej. Är ju "rookie" på BMW och blir lite irriterad ibland, rätt vad det är så ser jag eller min hustru att bakluckan står på vid gavel har väl hänt ca 5-6 ggr under den månad vi ägt bilen. Som tur är bor vi i ett mycket lugnt villaområde och att varken regn snö eller hagel har vräkt ner under den tid luckan stått öppen
Tror det inte men bland alla finesser BMW har, kan det finnas någon inställning på känsligheten för fjärrlåsningen? Eller är det att placera fjärren i en liten ask:), hänga runt halsen eller annat? Eller bara att ge f-n i att ha fjärren i fickan alt. köpa ett par nummer större byxor:)
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Ett lite nyckelskåp i entrén borde funka, har råkat ut för samma själv och köpte ett nyckelskåp efter det. Problem löst.

Crille
er
40
errbe
318d xdrive -16
Låter funktionellt, bara det inte händer på sta'n iofs så är ju räckvidden tämligen begränsad som tur är
Hände mig mitt inne i stan, bagagen var full av verktyg men inget var borta när vi kom tillbaka efter ett par timmar. Nu brukar jag lägga nyckeln i jackan istället.
ha
734
haack
X3 30d -18

Man kan ju koda bort funktionen helt. Eller ändra antalet sekunder knappen måste hållas inne.

www.facebook.com/bmwkodning
er
40
errbe
318d xdrive -16
Intressant tips, det där med att förlänga tiden med någon sekund borde funka
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Det borde gå koda bort om man har komfortöppning, känns dock lite olustigt inte ha möjligheten öppna med nyckeln också. Jackfickan är nog det säkraste alternativ om man är på stan och nära bilen.

Morsan och gubben kör Tesla, dom har alltid nyckeln i ett band runt nacken då bilen låser sig automatisk när nyckeln kommer utanför räckvidd av fordonet. Smart fast irriterande om man sitter kvar i bilen som hände mig i somras 😂😂😂 Hänger väl ihop med komfortöppning.

Crille
no
217
nogren
X3 30d -19
På lite nyare BMWs skall det gå att koda om så att man måste låsa upp bilen först. Sedan trycka på bakluckeknappen (x sekunder) för att öppna. Får snart möjligheten att prova på G01.

På min F31 ficköppnade jag alla rutor och baklucka en kväll när den var parkerad utanför villan, och den enda gången, på denna lugna återvändsgränd, strök en snubbe förbi och norpade dash cam, slipade (!) Ray Bans, och lite annat smått.
Trots BMW Originalförsäkring (IF), och IF VillaHemförsäkring, blev det inte lönsamt att utnyttja försäkringen. :-(
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ett hett förslag är dock att köpa BMW:s läderetui till nyckeln, händer aldrig mig.
no
217
nogren
X3 30d -19
Ja, det blir mycket svårare att stoppa den i fickan då, vilket reducerar ficköppning markant. ;-)
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Är det bakluckan - kan det vara "sparkfunktionen" som öppnar - ett djur eller ett blåsande löv under bilen, samtidigt som bilen har kontakt med nyckel inne i huset?

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
er
40
errbe
318d xdrive -16
Någon "sparkfunktion" har jag inte lyckats hitta varken i verkligheten eller i "boka", men jag tror mig förstå vad du menar, typ veva runt med foten baktill under bilen
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag har faktiskt stängt någons främlings bagagelucka på en F31 när jag gick förbi en ödslig parkering och den stod på vid gavel. Kanske var någon som gjort en byxstängning.
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
På en standardutrustad bil måste man väl hålla inne knappen ett par sekunder för att låsa upp bakluckan. Är det inte så med fjärröppning?
er
40
errbe
318d xdrive -16
Så är det, men har satt på ett par andra "nödvändiga" nycklar och jag inbillar mig att dessa extranycklar som påverkar när jag sitter och jäser i tv-fåtöljen :) Har ändå plockat bort den maffiga "metalltrean" för den var starkt misstänkt för de oönskade öppningarna men det hjälpte föga
no
217
nogren
X3 30d -19
Man måste ha fjärren alldeles bakom bilen, och sparka med foten under, för att luckan skall öppna.
Det handlar om att oavsiktligt trycka på fjärren ...
Tydligen vanligare på den nya designen av fjärrkontroller, men min från 2013 är också farlig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.