AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
569

Hur kostsamt är det att äga en 7-serie (E32)?

Jag har gått i funderingar att ev skaffa en 735 typ, men man undrar ju hur mycket den kostar i reservdelar och i drift överhuvudtaget. Har hört skräck exempel på att ett avgassystem till en 7-serie skulle gå lös på ca 20000kr kan det vara möjligt?

Men jag har kört en 735 en gång och det är en MYCKET behaglig bil att åka i, och jag åker ganska långt oxå för den delen så det hade varit en sjysst kärra för mej.

Äe det dessutom någon som vet några vanliga fel på den modellen så tipsa mej gärna om dom oxå.

-Jocke-
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Ett orginal system kostar. Men för dessa 20000:- kan du köpa tre rostfria på plats på bilen för hos Ferrita. Så den farhågan kan du lugnt glömma. Vad du får kalkylera med för driftskostnader beror mycket på var du lägger ribban vid köpet. En välskött 7:serie behöver inte bli så dyr i drift. De flesta slitdelar tål att jämföras med vilket märke som helst. Annars kan du ju snegla åt BMW's Volvo B20 variant, dvs. V8:an. Anv. sök så finner du mer !

Mvh.Patric
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Många delar går att få på skroten nuförtiden. Den värsta driftkostaden är försäkringen som lätt rusar upp mot 20000 kr/år, om man inte kan skriva på sin far eller mor.

Skatten ligger på ca 2100 kr för 735.

Förbrukningen går lät upp mot 1,5 l/milen blandad om du, som jag kör mycket inne i stan.

Klarar mana v dessa hinder och har en budget över till ev. reparationer så är det inget fel i att köpa en 735. För 30000 kr får du ett välskött exemplar från slutet av 80-talet. Mycket beror ju på om du kan meka själv också, lämnar in på verkstad blir det j-vligt dyrt...oftast. Lycka till! Skönare bil hittar man inte =)

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jocke: Avgassystemet du tänker på är till 750i, annars är de inte lika dyra. Men inte är det någon billig bil att äga!!!

Tomas: har gått och blivit rejält sugen på att skaffa E32 efter att ha tagit del av dina erfarenheter! DAMN YOU! ;-). Tyvärr kan jag inte mecka något vidare själv, så det får förbli en dröm tills vidare.

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Tack för informationen! Det känns kanske inte så jobbigt då :)

BMW:s svar på volvos B20? Så du rekomenderar BMW 740 istället? Men blir inte den ännu dyrare än en 735:a?

-Jocke-
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Kalle:
;) Jag är ingen höjdare när det g'ller mekande, men om något skulle gå sönder kan jag "låna" jobbets mekaniker. Känns som om jag har nått mitt mål nu. Innan 735an ville jag hela tiden ha en E32 eller E34, men nu vet jag inte vad jag ska ha som nästa bil =)
Så köp en E32 och bli lycklig...föhoppningsvis

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Tomas: E34 M5 3,8 får bli ditt nästa mål. Så då var det avklarat, nu slipper du tänka mer på den saken! ;-D

Blir iaf ingen E32 för mig förrän jag börjat jobba och kan försörja mig själv....för jag kan glömma att farsan skulle gå med på att vara delägare i en sådan bil; gubbf*n tyckte ju att Citroën C3 var det roligaste han kört på länge :(((((((
Jag skulle snarare vilja kalla 3,5-literssexan för BMW:s B20-variant.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.