|
|
|
|---|---|
|
hej alla köpte en x5 4.6 motorn behövde bytas nu har vi byt motor till en 4.4 bilen starar inte den vevar har ginst och bensintryckt inget fel kodar motorn vi har köpt är från en 740 1999 jag vet databoxen är samma kan det vara så att olika programvara eller vart jag ska börja söka efter fel vi använd alla sensorer från 4-6 motor tacksam för din hjälp | |
|
Hej! Tror att du måste ha EWS från den motorn du monterat. DME styrenheten är kodad till den bilen den satt i, men har du inte provat med att starta med 4,6:ans DME ? Men det kan ju vara så att det inte fungerar/passar eftersom det inte är från samma bilmodell. Om du har chassienummer på E38:an så kan du ju kolla på realoem.com och jämföra. Det borde finnas en etikett på DME:n med chassienummer ( dom 7 sista tecknen ) ( tex DM?????), och E53:an har LD?????) Det kan ju vara så att du måste göra en EWS avstämning, och det ska en BMW verkstad kunna göra.. |
|
| tack för din svar det samma styrbox u båda bilarna o jag har inte inte byt nått annat förutom motor jag tor ej motor ha nått med ews göra | |
|
Hej igen! Jag är helt säker på att om du bytt både motor och DME styrenhet MÅSTE du även ha EWS(starspärrmodulen)och nyckel från samma bil.Men om du har E53:ans DME så ska det funka. |
|
| jag har tidigare satt 540 motor i x5 det gick utan problem utan byta nått nu för du säger det gjorde vi detta med det gav fel kod på EWS så | |
| Är kabelstammarna identiskt "stiftade", dvs även om "handsken" passar så kan olika kablar sitta på olika ställen... | |
| Dawwe allt kablar sitter rätt gått genom allt flera gångar | |
| Det var inte det jag frågade. Kablarna i motorhärvans handske från 4.6 resp 4.4 sitter verkligen kablarna från respektive givare på exakt samma ställe? Ibland så byter de plats på var kablarna sitter i handsken... | |
| Du måste alltså jämföra elscheman för 4.6 respektive 4.4 o säkerställa att båda har exakt lika många (och 100% kompatibla) sensorer samt att kablarna för dessa sitter på identiska platser i respektive "huvud-handske". | |
| Du skriver även att du använder sensorerna från 4.6. Sensorer kan ibland vara olika "långa", dvs ena kortare än andra, är de för korta så kommer de inte generera en puls. En annan sak är att 4.6 resp 4.4 kan ha olika många "tänder" på tex på den krans som vevaxelgivaren "läser av". Allt detta måste vara identiskt, annars kommer bilen aldrig starta med 4.6 DME | |
|
Motorkabelstammen är unik för 4.6 enligt denna Länk Så där har du förmodligen anledningen till att den inte startar när du "parar ihop" 4.4 motorkabelstam med befintlig kabelstam i bilen, gissar jag! |
|
| Dawwe tack för dina info men vet ej om kablarna om det är olika har svårt torr det olika sensorn är lika vi har gör ett jämförelse krans är från 4.6 motor sen angående härvan det samma har googlat lite folk har byt motor från 4.6 till 4.4 det säger har skrivit allt är samma | |
| Dawwe va är det som är unik med Motorkabelstammen? | |
|
Nej motorstammen är inte likadan för då hade det (förmodligen) stått att den passar 4.4 med...Nånting skiljer, frågan är vad. Jag skulle börja där, dvs jämföra stammarna o säkerställa att allt är 100% komaptibelt. Alternativ om det är möjligt på nåt sätt starta motorn genom att koppla till en 4.4 kabelstam med DME, EWS osv. Jäkla jobb men då utesluter du fel i 4.4 stammen o VET att det blir fel vid kopplingshandsken. Så leta upp elscheman för 4.4 från den bil motorn kom o sedan elschema från 4.6, Jämför sedan hur de olika kablarna är stiftade i handsken, är de stiftade likadant så kan du utesluta ett så "enkelt" fel som annorlunda stiftning. Du behöver kanske flytta över 4.6 kabelstam till 4.4 motorn o hoppas att sensorer mm sitter på samma ställe? |
|
| har kablar från bilarna kvar ska prova | |
|
Hejsan Hur har det gått? Har du fått igång bilen? Mvh Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.