AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.746

Varför slits vänster däck mer än höger?

Nyss hemkommen från däckverkstaden, med ett lite udda besked...vänster däckpar har slitits mer än höger. Vad sjutton...nog för att det kan slitas snett på däcken, eller mer fram än bak....men högre slitage på vänster än höger...vad kan det bero på?

535iX -15, F10.....245/40-19 fram och 275/35-19 bak. Ingen sportfjädring.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Felaktig hjulinställning...

Hur ser slitaget ut på däcken?
Är det jämnt och fint slitet, snett, "fiskfjäll" på ytter- eller innerkant etc.?

Normalt slits höger bak mer på en bakhjulsdriven bil och vänster fram på en framhjulsdriven dito - mest kraft går automatiskt till de hjulen.

En fyrhjulsdriven bil brukar ha ett jämnare slitage då kraften fördelas jämnare mellan hjulen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ett sådant snabbt och informativt svar!

Bilen har gått 3800 mil och däcken kanske 2800...mönsterdjup ungefär 4-5mm..

Det underliga är...att det är jämnt slitet i övrigt. Inga fiskfjäll.

Kan det fortfarande vara felaktig hjulinställning, det enda som skiljer är ju att vänster sida slitits mer än höger...i övrigt allt ok.

Förbryllad!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle nog göra en hjulinställning om du får märkligt slitage.

Hur mycket mer har det slitit på vänstersidan?
Drar bilen snett eller uppför sig "konstigt" på annat sätt?

Pga. normalslitaget som jag beskrev ovan på fram- och bakhjulsdrivna bilar, är det bra om man roterar däckens position var 500:e mil eller så. Men har man "staggered wheels" (olika dimension fram och bak) blir det lite problematiskt...

Vissa hävdar att man ska undvika att byta rotationsriktning på däcken då stommen i dem "sliter in sig" i rotationsriktningen och att man får sämre egenskaper om man byter rotationsriktningen efter det...men jag är inte helt säker på att det stämmer.

Mvh
Johan B

Ja, nu har jag ju fyrhjulsdrift och ”staggered” (som jag nyss lärt mig att det heter!)...så att rotera är inte så lätt.

Det skiljer ca 1 millimeter mellan vänster och höger...inte mycket, men mycket nog för att däckkillen såg fundersam ut (han har inte hjulinställningsmöjlighet, vad jag vet). Ungefär 3-4mm på vänster däckar, ca 4-5mm på höger däckpar.

Stort tack och ännu större tack på förhand!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle nog börja med en hjulinställning hos en seriös, intresserad och duktig hjulinställningsverkstad - kolla runt lite vilka som har bra rykte och verkar seriösa.
Är de duktiga vet de att man kanske ska lägga sig på min- eller max-värdet enligt riktlinjerna för att få bäst egenskaper hos en viss bilmodell t ex.

När jag gjorde hjulinställning på F31:an, la han sig medvetet på max.värdet för toe in i bakvagnen för att flytta ut slitaget lite på däcken (annars slits de mer på insidan bak) och få en stabilare och mindre spårkänslig bil te x.
Valde då verkstad efter "rykte" och efter att ha "känt honom lite på pulsen" via samtal - den verkstaden gör bara hjulinställningar.
Verkstaden som jag tidigare anlitade har tyvärr låtit den duktiga killen gå i pension... ;)

Mvh
Johan B

Stort tack för hjälpen Johan! Med sökfunktionen har jag hittat lite tips på bra ställen för hjulinställning i mitt närområde och ska kolla runt lite. Återkommer med rapport, när det väl blir gjort!
js
1.929
jsn
i5 m60 -24
Skiljer det mycket mellan vänster och höger i slitage?
1 millimeter...se ovan....inte mycket, låter nästan löjligt, men det var så att däckkillen reagerade
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Jag såg också när jag tog av sommardäcken att vänster bak var nästan nere på slitagemarkeringen medan övriga hade drygt 1mm kvar till slitagemärket... jag har roterat mellan fram och bakaxel från år till år. Ser inte heller något konstigt i slitaget...

Konstigt dock att det bara är ett däck?

Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Liten fundering. Hur mycket påverkar slitaget om bilen har ojämn last mellan vänster och höger sida? Om då föraren väger mycket och oftast är ensam i bilen så kanske det i längden påverkar. Frågan är dock hur mycket. Eller är det bara i mycket extrema fall det spelar roll?

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
js
1.929
jsn
i5 m60 -24
De vintrar jag till övervägande del har haft lugn motorvägskörning så har mina högerdäck slitits något mer än vänsterdäcken, detta på en F10 xdrive. Skillnaden har räknats i tiondelar av en mm. Förklaringen jag har fått till detta är att vägarna lutar lite mot högersidan för att vattnet skall rinna av vägbanan, och att jag därför behöver styra upp mot mitten på vägen för att inte driva ut åt höger sida alltför mycket.

Men hur detta förklarar högre slitage på vänsterdäcken har jag svårt att se, såvida TS inte alltid ligger i vänsterfil på motorväg och att denne då måste svänga åt höger för att styra upp mot mitten bpå vägbana...?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.