AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.553

M5 E39 med Fox avgassystem

Sida 1 av 2
Då var Fox systemet monterat på min ena bil. Den som monterade åt mig sade att det tog 6 timmar tack vare att rören spretade men även pga att fästena blivit böjda i transporten. Skall tilläggas att det monterades mot ett en "icke original platsbyggd X-pipe". Systemet sitter snyggt, lagom långt ner o något liiiite förskjutet mot "mitten" på båda sidor, lika mycket. Det fanns en glipa mellan slutrören på ena dämparen (ca 1.5-2mm) hanns inte med att justeras, får kanske bli en senare fråga, syns knappt med systemet monterat. Ljudet då? Ljusår bättre o mycket högre än Ferrita. Men inte lika bra/högt som Eisenmann Race. Å andra sidan så är systemet inte inkört än. Med tanke på priset (ca 800€ för två dämpare) så är det helt OK. Eisenmann Race kostar ungefär det dubbla. Så om nån är sugen på två slutdämpare från Ferrita med 2*90mm ändrör så skicka PM. Dämparna måste svetsas fast, priset är hälften av vad Fox kostade nya, skicket är felfritt! Ljudfil kommer på Fox lite senare :D
Liten ljudfil. Ljudet kommer nog ändras efter 100-150 mil, förmodligen låta mer? Är nöjd i vart fall, vrålar bara när/om man drar på. Vid jämn gas så låter det inte mycket alls. Eisenmann låter dock bättre, men Fox låter ljusår bättre än Ferrita....

Ferrita (blä!):

Fox (mye bättre!):

Eisenmann SuperSound (innan de bytte namn till Race, bäst!):

Det låter trevligt, är det bytt från grenrör o bakåt?

Mvh/Pär
Nej det som är bytt är slutdämparna endast, resonatorn är ersatt med en platsbyggd "X-pipe". Grenrör & "kattar" är original. Har funderat på att byta grenrören (dåligt utformade original, samma som på 540..,) till SuperSprint eller Evolve Medusa, men de kostar en hel del, i runda slängar 35k monterat o klart. Dessutom byter man grenrör så är det kanske (?) "lika bra" att montera "race kattar", då snackar vi nog 10k till iaf. Mappar (kostar typ 10k) man sedan motorn med de nya grenrören så kan man få uppåt 40 kusar mer, eller kanske 50 kusar som mest inkl "race kattar," dvs ca 55k för på sin höjd 50 kusar mer. Avgas/motorljudet kommer ändras, det kommer låta ännu mer. Motorns "karaktär" ändras den med, den påstås bli mer "toppvarvs orienterad" med bättre flås på höga varv o kanske ett litet tapp på låga. Grenrör o "race kattar" känns inte aktuellt just nu, det får bli i framtiden i så fall. Bilen går ruggigt bra, det känns verkligen att den har minst alla 400 kusarna hemma i stallet :)
thekinglives
Länk

Billigt är det ju. Men frågan är om de är bra, ingen direkt info att tillgå.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Såhär framför datorn tycker jag egentligen inte man hör så stor skillnad. Men det är säkert skillnad i verkligheten. Alla låter trevligt.

-------
//Lövet
Ferrita låter typ ”symaskin”, passar den som vill ha lite mer ljud o lite mer ”rasp” än original. De två andra låter helt annorlunda, mer som jag förväntar mig att eftermarknadssystem bör låta.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nää..."symaskin" vill man ju inte att det ska låta om vagnen ;)

Ljudet i min är absolut inte symaskin, snarare lite som de gamla R1 motorcyklarna på den tiden de begav sig...hårt, raspigt och med en smula för mycket muller för att grannarna ska tycka det är "mysigt" när jag kallstartar på morgonen..

Hmm...jag kanske måste försöka hitta slutdämpare med en "lagom" ljudkuliss :)
Jo...jag saknar helt slutdämpare i min vagn.

Mvh Janne.
Ja kallstarten med Eisenmann kan få andra bilars larm att lösa ut, har hänt :D. Samtliga system låter betydligt mer vid kallstart, Ferrita låter bra vid kallstart men det går över fort :(
Janne: Kör du utan resonator med? Jag har inte resonator på mina, ersatta med ”X-pipe”
bi
202
bikermike
M3 E46 SMG2 -02
M2 Competition -19 såld
Z4 M Coupe -07 såld
Volvo S60 T5 -02
Grenrör, avgas och bra mapp ger ca 50hk enl Köhler.
Man kan få bra ljud hos Ferrita, bara säga till hur det ska låta. Byggde nyligen på min Z4M.
Ja man kan få bra ljud hos Ferrita. Men de använder (väl) ofta universal ljuddämpare vilka förväntas ge ett visst ljud. Vad jag förstått gör Fox likadant i princip, kanske kanske kanske att man testar ett system hur det låter i verkligheten innan man börjar marknadsföra det. Jag vet inte vad det platsbyggt system kostar hos Ferrrita numera men på min monterades systemet redan 2002, dvs på en knappt två år gammal bil. Minns jag rätt så stod 12000 på fakturan (de bytte slutburkar och ersatte resonatorn med var sin runda ”japs dämpare”. Kan inte tänka mig att ägaren blev helt nöjd, men jag vet inte, alla är olika. Eisenmann däremot vet jag att de testar sina system innan de marknadsförs, både avseende ljud och effekt, men de tar bra betalt. Iaf Fox duger, det kommer nog låta riktigt bra med tiden när dämparen är ”inkörd”. En annan detalj på mitt Ferrita system är ändrören, förvisso 90mm men med ”tillbaka rullade/rundade” ändar, det ser bättre ut med rakt avskurna enligt mig, precis som original.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag hade Ferrita på min gamla M5 och och grenrör samt mappad. den mycket bra härligt ljud rå på något sätt men ändå hävda fram V8an härliga muller. Men någon 50Hk extra ger det inte no way.

Min erfaranhet "lite of topic" E39 alla går olika bra, Min väns 99a helr org gick bättre än min tok frächa mappade M5 bättre mendasn min gick bättre än anna npolare som hade en 01a facelift.
Catch: Det finns dyno bevis att SuperSprint grenrör + friare avgas + mappning kan ge uppåt 50 kusar mer, byter man till vassare kammar så kanske ytterligare 10-15 kusar. Har för mig att din bil hade Racing Dynamics grenrör, de fanns nog i två varianter, en dålig original-liknande och en bättre SuperSprint-liknande. Håller dock med om att facelift är ingen garanti för att bilen går ”bra”. Min mycket tidiga tillverkad juli -98 slaktar M3 E46 (nåja E46 ligger strax bakom) oavsett årsmodell. Min -00 känns (!) nu med det nya avgaset o allt annat nytt minst lika snabb som -98, tänkte jämföra de mot varandra längre fram...
bi
202
bikermike
M3 E46 SMG2 -02
M2 Competition -19 såld
Z4 M Coupe -07 såld
Volvo S60 T5 -02
Hat hänt mycket på Ferrita sen 2002. Jag bor i Köping och var där och diskuterade hur jag ville ha det. Finns mängder av slutrör att välja på, bla M performance typ.
Tror inte Köhler svamlar när han pratar prestanda. Grenrören är en katastrof enl honom, plockades från 540 som nämndes tidigare
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Dawwe:
Jag har nu allt original...förutom borttagna slutdämpare(dock ser de såklart original ut med fyra utblås, dock något grövre).

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Totalt sett så låter min M5 betydligt mer än en original, även efter "kallstartfasen"..Lite för mycket egentligen(börjar vara lite för gammal kanske :)).

Vid pådrag låter det högt, vid avdrag/pådrag ger den ganska ofta avgassmällar(som visserligen är ganska roligt om man är lagd åt det hållet).

Även vid landsvägskörning så mullrar det relativt högt..hela tiden.
Inte så att man måste ha öronproppar, men kör man typ en dag i låt säga 50 mil så kan det vara lite påfrestande :)

Mvh Janne.

Biker: Samma ”optioner” fanns hos Ferrita 2003 när jag var i kontakt med de gällande sportavgas till M5 E34, platsbyggt enligt önskemål vad gäller ljud/slutrör för 10k. Kruxet blir ljudet, blir det inte som man vill gör de då om tilös man blir nöjd? Köper man färdigt typ Eisenmann så vet man hur den kommer låta med stor sannolikhet...

Janne: Fördelen med Eisenmann som sitter på min ena är att det formligen vrålar vid gaspådrag, ju mer dessto högre. Vid jämn fart är det inga problem med ljudet även om det så klart låter mer än original. Köpte systemet av en som inte fick igenom bilen utan åkte på att återmontera original, så det blev ett byt-köp där han fick mina original + pengar. Jag har exakt samma setup som föregående ägare (dvs slutdämpare + SuperSprint X-pipe), det enda de sagt hittils på besiktningen är ”Den låter riktigt fint”.
bi
202
bikermike
M3 E46 SMG2 -02
M2 Competition -19 såld
Z4 M Coupe -07 såld
Volvo S60 T5 -02
Dawwe. Sant som du säger, när man köper ett känt märke.
Jag hade Supersprint Race på bilen, ville ha något tystare.
Tycker dom lyckades bra, på köpet fick jag snygga ändrör.
Hakar på tråden lite i diskussionen kring grenrör... Är det nån som har/haft dessa från Schmiedmann? Länk
Lite rimligare i pris än tex Supersprint och Evolve. Ingen egen erfarenhet av Schmiedmann men det verkar ju vara en seriös aktör för BMW, eller?
Jag har för mig att Schmiedmann tillverkades i Italien tidigare, iaf påstods det vara så, kan inte se att det nämns numera. Min gissning är att det kan vara "Kina", vilket inte är ett problem i säg. Problemen uppstår när passformen är "sådär" o man får börja justera o ha sig för att få dit grejerna, då rinner tiden iväg, o pengarna. Ser att Schmiedmann påstår att det tar ca 5 timmar att montera rören. Det tror jag inte på. Kanske 5 timmar att skruva dit rören mot topplocken, men sen skall det passas in mot befintlig avgassystem, så passar det inte helt 100 där så kommer de 5 timmarna blir 10 eller fler.

SuperSprint finns i två varianter, vad som skiljer (mer än priset) vet jag ej Länk . Jag har till o från sett de billigare rören annonseras för ca 2300€ på några ställen, med andra ord en prisskillnad som med lätthet kan ätas upp av ökade monteringskostnader om Schmiedmann rören inte passar nåt vidare. Å andra sidan, kan Schmiedmann montera de för fast pris (5 debiterade timmar, dvs typ 6000 kr) så är det grönt.

Jag har själv funderat både på Schmiedmann o "Kina rör" men kommit fram till att det inte finns dyno papper på några av dessa. SuperSprint har dyno papper på sin sida, där de mätt effekt före (413 hk) samt efter (442 hk, SuperSprint hela vägen). Jag är tämligen säker på att en mappning efter grenrörsbytet kommer ge ytterligare 20-25 hästar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.