|
|
|
|---|---|
|
Hej har en E30 som jag har satt i en 535i från E34. Nu till besiktning vad behöver jag göra för att få den besiktad? Tack Mvh Erik | |
|
Antingen byta till originalmotorn eller be en ordentlig bön att de inte upptäcker bytet. Bästa alternativet är dock att registrera om bilen som ombyggt fordon. ///BMW - Was sonst! |
|
| Okej, registrera bilen som ombyggt fordon, krångligt? Hur? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jodå, det går alldeles utmärkt att registreringsbesiktiga din E30 med en M30B35 (jag själv ska lite längre fram registreringsbesiktiga min E30 som ombyggt fordon med en M54B30). Din enda möjlighet är att registreringsbesiktiga din bil som ombyggt fordon (M30B35 har för hög effekt och för högt vridmoment för att bara kunna registrera om bilen med den nya motorn). För att kunna registrera om bilen som ombyggt så krävs att omfattande modifieringar har gjorts av bilen (samt anses i övrgit strukturellt lämpad för den effekten). Det krävs minst att man bytt hela drivlinan (motor+växellåda+kardan), uppgradering av chassi fram som tex fjädring och uppdatering av bromsar, uppgradering av bakbromsarna och säkerligen lite mer saker - men du borde vara i närheten iallafall (beror väl lite på vad som är gjort med chassi, bromsar med mera). Du måste använda dig av original motorstyrsystem som medföljde M30B35-motorn (du får inte ha eftermarknadsmotorstyrsystem). Du måste ha katalysator (då detta satt på M30B35 motorer). Du ska enligt reglerna även använda dig av samma växellåda som M30B35-motorn ursprungligen satt tillsammans med (dvs en Getrag 260/6), vet inte exakt hur hårt man går på detta men det är kopplat till avgasreglerna. Det är dyrt och mycket administrativt att registreringsbesiktiga som ombyggt. Av alla tusen som frågar denna fråga är det ingen som går vidare - finns extremt få undantag. De som går vidare har en extremt stark anledning till det, exempelvis i mitt fall finns det ett syfte, mening och drivkraft bakom själva bytet. Läs gärna även igenom följande trådar som hanterar samma ämne - sök på "bmw-slangen" och "sfro" från Autopower-siten på Google :-) Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.