AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.204

Samma vinterdäck på 118d -09 som 118d -17?

Gu
3
GustavN
BMW 118d -17
Hejsan!

Jag har tidigare haft en Bmw 118d 2009 årsmodell. Jag bytte in den till en Bmw 118d 2017 årsmodell.
Jag fick inga nya vinterdäck på köpet så jag behöll mina gamla på aluminiumfälgar.

Är det någon som har koll på om jag kan använda dessa däcken på den nyare modellen?
Det är standard vinterdäck på BMW-originalfälg.

Väldigt tacksam för svar! :-)
/Gustav N

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är alltid svårt att ge ett exakt svar utan att ha alla uppgifter framför sig (alla uppgifter kring fälgar, däck och bilens utrustning).

Men det generella svaret är : Troligtvis, men...

Du kommer att märka att det är en hel att hålla reda på :-)

Vi börjar med de fysiska måtten.

PCD = Pitch Circle Diameter dvs skruvmönstret är samma dvs 5x120 (notera att BMW gått över till 5x112 på nyare generationer som G30, G11 mfl).

Navdiameter = Är också samma på 72.6 mm (även här har BMW numera gått över till 66.5 mm).

Hjulskruvar : Nja, din E87 LCI (118d -09) använder M12x1.5 och din F20 LCI (118d -17) använder M14x1.25 så frågan är om du kan klämma igenom M14-skruvar genom hålen på dina gamla fälgar (gjorda för M12-skruvar). Troligtvis går det, men det kan skapa negativa effekter. Skruvens kona kommer bara att ligga an emot fälgens ytttre del av konan dvs mindre area att fördela trycket på den lite mjukare lättmetallen.
I en tidigare tråd räknade jag ut teoretiskt hur mycket mindre anliggningsyta det skulle bli i det omvända fallet (använda M12-skruvar för M14-fälgar) och i teorin blir det 87% anliggningsyta och det ser inte jag som något problem alls (förutom isåfall risken att en silverrygg kommer med sin mutterpicka och drar de för hårt med risken att det kan bildas en liten kant i konan i fälgens mjukare material men drar man hjulskruvarna korrekt bör det inte vara något problem).
Däremot ska man vara observant på att man får tillräckligt med gängingrepp om man använder M14-skruvar till M12-fälgar. Eftersom M14-skruvens kona är större så hamnar skruven längre ut och således får en aningens kortare gängingrepp i hjulnavet. Nu tror jag inte detta är något problem, men om man redan råkar vara precis på gränsen till lämpligt gängingrepp så kan detta vara droppen som får gängorna att rinna över så att säga :-)

Diameter : Sen har vi fälgens fysiska diameter. De vanligaste fälgstorlekarna brukar vara 16" eller 17". Både 16" och 17" fungerar fint till både E87 LCI och F20 LCI, E87 LCI kom främst med 16" och 17", medans F20 LCI kom främst med 17" och 18" (men finns även 16" hjuluppsättningar till denna). Men har man monterat extratillbehör som M-Sport bromsar så fungerar inte 16" fälgar - iallafall inte F20 LCI. Men har du inga sådana extratillbehör så ska både 16" och 17" fungera fint på båda dina bilar.

Offset : Därefter kommer vi till inpressningsdjupet, dvs hur långt in eller ut fälgens fäste sitter jämfört med dess centrumlinje, tror en bild Länk förklarar det bättre. Måttet kallas ofta ET efter tyskans Einpresstiefe. Måttet avgör hur hjulet hamnar i sidled när man monterar det på bilen.
E87 LCI har typiskt 6.5x16 ET42, 7x16 ET44 och 7x17 ET47 och F20 LCI har typiskt 7x16 ET40, 7x17 ET40 och 7.5x17 ET43. Så en E87 LCI fälg kommer att på en F20 LCI typiskt sitta några millimeter längre in i hjulhuset än vanligt - men det är så små skillnader att det garanterat inte kommer att vara märkbart - men är du nyfiken så prova att montera ett E87 LCI hjul och se hur det blir. Men ser inga problem här.

Det var de fysiska måtten på fälgarna, nu över till däcken!

Både E87 LCI och F20 LCI har liknande däcksutbud så inga problem där. E87 LCI kommer typiskt med 195/55R16, 205/55R16 eller 205/50R17 medans F20 LCI kommer typiskt med 205/50R17 men finns även 195/55R16 och 205/55R16. Så inga problem här som sagt.

Men sen ska man tänka på däckens lastindex. F20 LCI väger lite mer än E87 LCI så man ska även kolla att däckens lastindex passar. Men även här är det samma mellan E87 LCI och F20 LCI. Exempelvis finns 195/55R16 87H (87 är däckets lastindex) och samma erbjuds även till F20 LCI - så det som fungerade till E87 LCI fungerar även till F20 LCI om man ser till lastindex. Så inga problem här.

Sen kommer vi till TPMS-junket. Det orkar jag inte ens bry mig om. Men jag gissar på att om dina gamla E87 LCI hjul inte har det och då får väl din nya F20 LCI tuppjuck... Mina E87 hjul har exempelvis inte några TPMS-givare, min E87 använder sig av ABS/DSC-sensorerna för sitt punkteringsvarningssystem.
Men som sagt, TPMS kan jag ingenting om och varken orkar eller vill lära mig något om det :-)

@GustavN : Vad är det för mått på de fälgar och däck du har liggandes nu?

Fälgens mått brukar alltid finnas ingjutet i fälgarna, se exempel i bilden nedan.
Länk
7Jx15 H2 = Säger att det är en 7" bred och 15" hög fälg.
e20 = Säger att ET-måttet är 20 mm.
1179774 = Detta är BMW's reservdelsnummer.

@GustavN : Om du bara hittar BMW's reservdelsnummer (ett sjusiffrigt nummer) på dina fälgar så kan vi klura ut resten av alla fälgens mått. Så kolla om du kan hitta det.

Däckens mått står på däcksidorna. Det står något i stil med "205/50R17 89H" eller liknande på däcksidan - se exempelbild nedan.
Länk

@GustavN : Vad står det på dina däck?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.