AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.043

E46 320i 02 Startar ej

Ha
20
Hampeep
E46 320i 02
Tjenare, Köpte en e46 320i 02 som gått 23kmil för någon vecka sedan som det var lite jobb på, Det har gått att starta den och köra den tills förra veckan då den inte vela starta.

Problemet som jag har är att när man vrider på nyckeln så bara vevar startmotorn och den verkar inte ha något bränsletryck alls. Den har startat när jag flyttat den några meter på gården medans jag bytt kylare och lite andra saker och nu vill den helt plötsligt inte gå, Jag har kopplat in en felsökare (foxwell) och den verkar inte vilja ge ut några (Obd) koder men har fått upp (Faults?) vet inte alls om dessa har någon betydelse men om dom stämmer verkar det vara Elfel rakt genom.

(Engine-dme motor electronics ms43)
EWS vehicle immobolizer) Dessa är (faultsen) som jag fått upp.

Misstänker ju att nyckeln har slutat kommunicera med bilen och svårt att försöka binda ihop den igen eftersom den har stått 1 år innan jag köpte den och batteriet till nyckeln verkar vara helt dött om så nu är fallet. Bränslepumpen verkar inte starta) låter iaf inte när man slänger i tändningen och har ca 1/4 tank i bilen. Så frågan är ska jag testa någon annan felsökare och försöka få up en obd kod eller ska jag rakt av bogsera till en bmw verkstad så får dom felsöka och berätta vad som är felet? Eller kan det vara så enkelt att Sugstrålepumpen har gett upp och kan därmed inte skicka över bensinen? Har inte kollat reläna eftersom jag vart så infokuserad på dessa läskiga EL saker. Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du kallstartat och flyttat bilen några meter och sedan stängt av den?
I så fall har du garanterat dränkt stiften i soppa!

Prova att skruva ur ett stift och se hur det ser ut.

Är de dränkta i soppa: ladda batteriet fullt och därefter gör du ett startförsök samtidigt som du trycker ner gasen helt - mata på max i tio sekunder åt gången och låt startmotorn svalna däremellan, annars kan du bränna den.
Då brukar motorn hoppa igång på några cylindrar (släpp gasen) och sedan får man gasa till några gånger så motorn varvar upp - vartefter brukar de andra cylindrarna vakna också - kör sedan en sväng så motorn blir varm innan du stänger av den igen.

Dessa motorer är mycket känsliga för "kort" start när de är kalla!

Det kan ju även vara soppapumpen som gett upp - lyssna om den surrar vid start. Sitter i högra tankhalvan under passagerarsätet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ha
20
Hampeep
E46 320i 02
Har kollat på några stift och det enda som som jag tänkte på att dom var lite svarta men dom hade gnista kollade dom 3 första. Bränslepumpen låter ingenting när man startar tändningen men somsagt det skumma med det är att jag sökte igenom bränslesystemet med felsökarn och fick inget fel på den, Därför jag är rädd om det är något elfel. Tänkte även kolla om strömmen går till bränslepumpen med en multimeter men har inte kommit dit än ifall de vore ett relä i bästa fall. Min tanke är ju att nyckeln har tappat kopplingen med bilen för det skulle tydligen vara lätt om batteriet är dåligt/urladdat och kan då strypa bränslepumpen, (Rätta mig om jag har fel har bara läst).

bl
2.299
blixten
325i -88
Kolla om säkringen till bränslepumpen är trasig eller någon annan säkring.
Visa användare
ProPro-medlem
5.119
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Står det något nummer intill felkoden "EWS vehicle immobolizer".
Har startsspärren slagit till så har man oftast 4A63.
Möjligen behöver du ett BMW specifikt verktyg för att få fram korrekta felkoder på EWS.
Du behöver garanterat rätt diagnosverktyg för att synca ihop DME med EWS.
Om nyckeln tappar mot EWS går inte startmotorn. Kedjan är KEY-EWS-DME.

Men helt ärligt tror jag som Johan säger att den surat ner sig. Låt aldrig en M54 gå mindre än 1 minut helst 2.!
Precis detta hände min 530 när jag flyttade den två meter för några år sen.
Omöjlig att starta efter.
Den är manuell så vi bogserade igång den.

Mvh Ola

Min bil:
Länk
Ha
20
Hampeep
E46 320i 02
Det står ingenting mer än ''EWS vehicle immobolizer'' Men när man trycker på det så kommer det upp ''key 3 not identified och något mer som jag ej kommer ihåg i nuläget, men det jag tänker om nyckeln inte blir identifierad borde startmotorn verkligen börja snurra då? Är inte alls insatt i sånt här så har verkligen noll koll. Som sagt så är det inte OBD felkoder jag fått ut det är endast ''Faults'' och har ingen aning om man kan lita på dessa. Tänkte få tag på ett vanligt OBD verktyg och försöka få ut Självaste Felkoden.

Tänkte också att den surat ner sig men när jag försökte lyssna om bränslepumpen går igång är det helt tyst där nere och visar inget alls levande bevis, Dum som man är har man inte mätt strömmen till startmotorn än för att jag blev allt för igensatt och förskräckt av det jag fick upp på scannern som visade att bränslepumpen var ''nofault''. mvh

Visa användare
ProPro-medlem
5.119
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ett bra diagnosverktyg är ett måste tycker jag.
Du hittar BMW-specifika här (jäv):
Länk

Bmw scanner buslätt att handha, Inpa går mer på djupet men lite roddigare att lära sig.
Båda verktygen går att få ut fin data på EWS.
Så här ser det ut på en frisk bil i inpa:
Länk
Länk

Mvh Ola

Min bil:
Länk
Ha
20
Hampeep
E46 320i 02
Tjenare har nu löst problemet med att den inte startar och det visades sig tillslut vara så simpelt som ett relä.

Men nu till en annan sak, När ja står på tomgång så börjar den efter 2-3 (arbetstemp) minuter att hoppa (Nästan dunka) mellan 500-700 varv och motorlampan började lysa, Har fått upp felkoden P0036 Bank 1 sensor 2 och har försökt googlat mig till ett konkret svar men inte alls fått någon klar uppfattning om vad som gäller.

Någon som har något tips eller rent av ett svar? Mvh

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
P0036 är ju en generisk kod som kan sättas av OBDII system i mängder av bilar.
Men spontant låter det som syresensor/lambda. Det sitter väl två stycken i slutet av grenröret/en. Dessa kan ju felsökas genom att plocka ur och hetta upp lite grann och se om den genererar någon liten spänning.

/Anders
Ha
20
Hampeep
E46 320i 02
Ja men som jag har uppfattat så har ''Sensor 2'' Något att göra med katalysatorn men inte alls lika viktig som ''sensor 1'', Kan den här sensor 2 ha något med att den ger ifrån sig mycket avgaser ifall inte katalysatorn inte kan jobba ordentligt?

Tomgången blev bra det verkade som en engångsgrej och har högst troligt inte något med detta att göra.

Mvh

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Njae, det är väl en rak sexa i bilen?
Du har två "banker", d.v.s cylinder 1,2 och 3 är en "bank" och 4, 5 och 6 är den andra (bank 2) och det innebär att grenrören är tvådelade med en sensor i varje del.
Jag hade två syresensorer uppe vid grenrören på min 330i.

Sen längre ned i systemet har du ytterligare en.
Den är bara en "monitorsond" som skickar tillbaka en rapport på vad den erfar, medan de främre är reglersonder som faktiskt skickar signal till motorstyrningen att reglera blandning bränsle/luft.

Är en reglersond paj kan den inte reglera.

Det här kan BMW-Slangen eller Johan B här på forumet säkert rätta mig i eller bekräfta/dementera.

/Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Anders är inne på rätt spår!

Två "banker" med vardera en "reglersond" och en "diagsnossond" = totalt fyra lambdasonder.

Lambdasonder är "förslitningsdelar" som bör bytas runt 15.000 mil ungefär som serviceåtgärd, då de slits och blir långsammare/sämre på att reglera vartefter de slits.

Mvh
Johan B

Ha
20
Hampeep
E46 320i 02
Korrekt en rak 6 på bilen.

Som jag förstått det nu så är det sonden som är efter katalysatorn till cylinder 1-2-3 (bank 1) sensor 2'' som nu borde vara en diagnossonden som borde sitta placerad nedanför torpedväggen efter grenröret någonstans. Tänkte beställa hem en sond som både kan kopplas in före katalysatorn och efter. Tänkte på en sådan här om någon vet om det funkar som jag har tänkt. Har aldrig varit med några sondar och hållt på så har absolut noll koll. Länk som jag uppfattat så ska de kunnas montera på båda.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den sonden kräver att du kapar och skarvar kabalaget...

Skulle rekommendera att du köper sond som har färdig kontakt.

Det är olika kontakter på reglersonderna och diagnossonderna på den motorn.

Hur långt har bilen gått?

Som jag skrev innan, slits sonderna och blir sämre och till slut är de så dåliga att de sätter felkod.
En annan fördel med fräscha sonder, är att motorn kommer att dra mindre soppa då bränsleregleringen blir mer effektiv.

Här har du alternativ leverantör, som jag personligen föredrar före Autodoc/Reservdelar24 etc. etc. (de har mängder av klonade hemsidor under olika namn):
Länk

Fördelen med autopartsmarket.eu är att de INTE byter ut beställda delar mot egna lågprisdelar under eget namn, som Autodoc regelmässigt gör - rena bedrägeriet! :(

Mvh
Johan B

Ha
20
Hampeep
E46 320i 02
Hej johan och tack för ännu ett hjälpfullt svar. Bilen har trotsallt sina 16 år på nacken gått 23k mil och när jag var vid sonderna under bilen idag kan jag med högsta säkerhet säga att dom aldrig varit av tidigare. låg o försökte benda i 20 minuter o brände runt o sprutade 5-56 men den vela verkligen inte hoppa av så tänkte nu beställa med en Lamdbasond (22mm) samtidigt om den vill av då, Är det bästa att byta ut alla 4 sonder när man håller på eller räcker det med den som ger ut felkoder?
Noterbart att jag går sista året på gymnasie fortfarande annars hade jag inte tvekat att köpa 4 nya. Ska kika in den sidan som du länkade!

Mvh

33
fältan
E46 320i M-sport Touring
Kanske lite väl enkelt, men min betedde sig likadant. Det visade sig vara bränslepumpsrelät som glappade på min
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.