|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har en väldigt bra affär pågång. Det är en BMW 1602 från 1975 med en 2002Tii motor. Nu är det så att bilen inte går igång den har stått 15-20 år men motorn går runt! Det finns absolut ingen rost och den är jätte fin. Har inte köpt den än men det är ett väldigt bra pris den har gått runt 5000mil och undrar nu om det finns någon med erfarenhet utav dessa bilar & motorer. Tacksam för svar! mvh erik | |
|
Hej, Jag har själv ingen erfarenhet av 2002:an mer än att mina föräldrar (i hög ålder) lyckades blåsa topplockspackningen på den. :) Men det du står inför, har många komponenter. Motorn bytt efter mindre än 5k mil. Varför då? Kördes bilen efteråt, eller har den inte startat och körts någon gång alls efter motorbytet? Om den har det, och nu bara stått och gistnat till sig, finns det egentligen bara två, eller tre, saker att kolla. 1. Är bensinen, även den som är framme vid motorn, färsk? Jag skulle tro att det mesta av de lättflyktiga och lättantändliga komponenterna i den gamla har gett sig iväg under stilleståndet. 2. Finns det bensin framme vid motorn. (Jag minns inte om det handlar om förgasare eller insprutning här.) 3. Finns det gnista på stiften? Om svaret är JA på alla punkterna, borde väl bilen åtminstone hosta till ibland. Men 15-20 år får mycket att bli stelt i lederna. Det viktigaste kriteriet, tycker jag ändå är, att bilen startat/gått/använts efter det lite förvånande motorbytet. Har den det, och du är en entusiast, är det väl inget att tveka om. Då borde allt lösa sig förhållandevis "lätt". Om den isittande motorn aldrig bevisat sig, kan du ändå slå till. Men då måste du bara vara lite mer entusiast! :) /Lennart |
|
|
Tack för svaret! Ska fråga honom nästa gång jag pratar om varför de just bytta motor och om den har fungerat efter de bytte osv.. Ja precis som du nämner, motorn går ju igång så de borde ju vara så att kolla tändning och bensin.. Får se hur jag gör ska iallafall åka och ta en kik och få mig ett eget perspektiv! Tack så mycket för ett bra svar iallfall! Mvh Erik |
|
|
Köpte min första 02 1979 innan körkortet var taget och kan väl säga att det var dessa bilar som gjorde att jag fastnade för bmw. Så är bilen fri från rost så köp fast det är en snik,kolla även om alla dubbelipryttlar finns i bilen,insprut,tank,startrelä osv Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Om du inte har sett bilen i verkligheten ännu, eller om du inte känner säljaren, tycker jag saken kommer i ett helt annat läge. Bilen är 43 år gammal och har sålunda varit "aktiv" under ca 25 år, innan den parkerades de senaste 15-20 åren. Gissar därmed att original motorn tröttnat och att det är utbytesmotorn som gått 5k mil. Och det har den sannolikt gjort i den aktuella bilen. Den hetaste frågan blir då vilken historik 2002:an har. Och - egentligen - hela bilen. Med en "ny", hetare, motor luktar det lite sönderskruvat om den ... Nu tror jag nästan att du måste vara en entusiast-i-kvadrat för att bli lycklig i längden! :) /Lennart |
|
| Han ska ha 15-20000 för 2002tiian, men frågan är om pengarna är värda det "även" om motorn inte skulle gå igång? | |
|
Köpte bilen! OBS behövs en tvätt som jag inte hunnit än, "haha" Bilder Länk Är jävligt nöjd |
|
|
Grattis till 1602an Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Kul och grattis! Spännande att se hur den ser ut efter en grundlig tvätt. Verkar vara ett lovande projekt. | |
| Ja, kollade under bilen igår, sjukt fin finns ingen rost fattar inte. Jävligt glad att jag köpten | |
|
Grattis!!! vacker förare ska ha vacker bil:)Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.