AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.459

535i går inte på alla cylindrar.

Er
43
Erky
320CI -2003
Hej har en E30 från 1984 som har en 535i motor med 211 häst så alltså från en E34. Har stått ett tag i garage men när den kördes in så gick den hur bra som helst. Startade den och hörde att den inte gick alls på alla cylindrar typ 4, och det kom ingen värme i kupen, den gick på alla cylindrar när den var varm, (det hördes som det iaf)

Vad kan felet vara?

MVh Erik
ol
7
oliverw
E46 318i -03
Hej hej!
Har du kollat så alla tändstift har gnista?
Er
43
Erky
320CI -2003
Tja Oliver! Ja tändstiften har gnista!

Tack för svar! :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det räcker inte alltid med att kolla att de har gnista - det är viktigt att gnistan är stark och frisk på alla cylindrar.

Jag brukar kolla hur långt gnistan orkar hoppa samt även färgen på gnistan. Den ska ha en blå ton och vara lång och smal och som sagt lång. Den ska utan problem kunna hoppa 2 cm (2.5 cm är inga konstigheter på den tidens motorer).

Du måste även kolla om du har "gnistläckage" dvs om gnistan tar en annan väg än den tänkta. Vad jag brukar göra (om jag inte har tillgång till oscillsoskop och köra primära/sekundära tändningsvågformer) är att ha rejält mörkt omkring mig och kolla i motorutrymmet med motorn på tomgång och kolla efter små miniblixtar (brukar även spraya med lite vatten på suspekta områden där det är klassiskt att det finns överslag).

Sen ska du inspektera tänddelarna för överslag. I första hand är det rotorarmen och fördelarlocket fram på toppen som är slitagedelar och som ska bytas ut med jämna mellanrum. Men det kräver ibland lite erfarenhet att se spår av bränt kol i dessa komponenter - tecken på överslag.

Vet du inte när rotorarm och fördelarlock byttes senast så är det oavsett dags att göra det - det är en helt ordinär servicedetalj på M30-motorer (precis som luftfilter, oljefilter och ventiljustering).

När du ändåså rotar där så kan du ju byta tändstift om de är gamla och sura och luktar illa :-)

Tändkablarna brukar hålla länge (iallafall original) - men mät motstånd på dem iallafall - passa på när du byter fördelarlock och tändstift då du ändåså har tändkablarna lossade. Och sätt tillbaka dem på RÄTT ställe!

Nu kan man ifrågasätta hur tänddelar plötsligt kan gå sönder när de sitter stilla. Och där har jag inget bra svar. Men vet att vi inte för så länge sedan hade en tråd här på forumet med en motor som gick bra vid avställning och crap när den ställdes på och det visade sig vara problem med tänddelarna.

Egentligen borde du kolla primär och sekundär tändvågformer - du ser direkt vad för typ av problem du har och vilken eller vilka cylindrar som har problem. Men dels måste du ha utrustning men framförallt måste du ha erfarenhet och kunskap att tolka kurvorna.

Men det är så man ska göra - tar 5 minuter och du vet direkt vad för typ av fel det är och vilken eller vilka cylindrar.

Något som klägga igen är spridarna. Där rekommenderar jag att man gör ett spridarbalanstest för att testa att alla sex spridarna sprutar in ungefär samma mängd bränsle (och att inte en eller två är halvt eller delvis blockerade).
Steg #1 : Man bygger upp tryck till ett känt värde. Jag brukar overrida bränslepumpsreläet med en hemmabyggd fjädrande/icke-fjädrande switch (men det går bra att prima det några gånger med tändningsnyckeln för de system som har detta) Länk Länk
Steg #2 : Verifiera startvärde på bränsletrycket Länk
Steg #3 : Koppla in en fuel injector tester på spridaren och kör en sekvens på <x> pulser med <y> längd

Steg #4 : Läs nu av vad bränsletrycket landar på
Steg #5 : Gör detta för alla cylindrar

Kolla att du har styrning till alla spridare genom att koppla in noid-light (eller motsvarande) i kontakten till varje spridare och se att du har styrning och fullt fungerade kretsar ända fram och tillbaka mellan spridare och motorstyrsystem - ser ut ungefär såhär (här fejkar jag bara med en fuel injector tester - du ska göra detta när motorn går på tomgång och för varje cylinder)

Mät kompressionen på alla dina cylindrar. Det ska såklart göras med någorlunda genomvarm motor. Men även kallkompressionen på min gamla 40 000 mila M30B35 (dock renoverad) gav respektabla 13.0-13.5 bar på alla sex cylindrar.
Minimivärde ligger runt 10-11 bar (har du så lågt eller lägre än så har du något problem), sen ska det gärna inte avvika mer än runt 0.5 bar mellan olika cylindrar (men om det avviket tex 0.75 var är inte det hela världen då vi pratar om gamla motorer här).

Läs av vilket bränsletryck du har (mätt på RÄTT sida av fuelrailen). Du ska ha 3.0 bar i bränsletryck (och kolla även att trycket inte beter sig udda vid ett snap throttle).
Er
43
Erky
320CI -2003
Tack för svar Bmw-slangen ska testa detta! en sak jag kom på var att när jag starta bilen så rök den väldigt mycket vet inte om det är något med bensinen att göra, det kan vara en råtta som har varit inne i bilen med o hållit på så ska kolla kablarna
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bensin blir ju sämre med tiden (lättare molekyler dunstar bort) men ett par år gammal bensin som legat i denna typ av bensintank är inga som helst problem.

Vad var det för färg på röken? Oavsett färg så har röken inte att göra med bensinen.

Absolut - skador från gnagare är fullt möjligt.

När jag ställer på en bil som stått förvarad över vintern (eller sommaren) brukar jag lyfta på motorhuven det allra första jag gör och gör en noggrann visuell inspektion av motorutrymmet. I ärlighetens namn ser man på modernare bilar inte så mycket - men vid ett tillfälle låg det lite bajs på ventilkåpan och efter lite letande hittade jag gnagmärken på ett knippe jordkablar (de hade slutat gnaga när de kom ned till metallen så det räckte med ett varv med isoleringstejp som temporär lagning - den riktiga lagningen bestod i att lägga igen alla gnagmärken med flytande eltejp).

Men det kan ibland vara extremt svårt att hitta gnagskador om du inte vet var du ska leta - du kan ju hålla på i dagar. Om man däremot felsöker och ringar in ett område där man har ett fel så kan man börja leta efter alla typer av fel inom bara just det området - då har man extremt mycket större chans att hitta några eventuella gnagskador.
Er
43
Erky
320CI -2003
Tändstiften är svarta och luktar bensin, nån som vet vad det menas?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Att förbränningen i cylindern inte fungerar som planerat :-)
Men finns ju såklart många sätt det inte kan fungera på, svart och luktar bensin indikerar att förbränningen inte fungerar alls som den ska (men varför det är så finns i princip oändligt antal svar på - varav dålig tändning och/eller fet blandning och/eller ofullständig förbränning är bara några av tiotusentals svar - och inget man kan läsa vidare på tändstiften utan det är felsökning som gäller).

Såg alla sex tändstift exakt lika svampiga och murkna ut?

Av någon anledning så gillar jag att fota mina tändstift :-)
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.