|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har precis satt på nya vinterdäck och följde Bythjul.com rekommendationer när det gällde ET storlek (225/50/R17). Men jag tycker att däcken känns för breda eller bara ovant? Bilen är en 220 Gran Tourer. Länk Länk Fråga: - kommer det att blir problem med grus som förstör kanten på hjulhusen? - Ska jag försöka hitta nya smalare däck ex. 205 istället för 225. Mvh, Joakim | |
| Jag hade kört på 205, finns ingen anledning att köra 225 på vinterdäcken. Risk blästring på kant vid hjulhus blir ju såklart större med bredare däck. | |
Transocean |
Ju smalare desto bättre. Hade kört med 205 jag med. Min G30 har 225:or istället för 245:or som BMW försökte att sälja mig vid köp av nybil, är som dag och natt till fördel av 225. |
|
Bilen är specad för upp till 225 bredd. Du har rätt ET på fälg (52)? Fälgar: Fälgstorlek, fram 16 – 19 Fälgstorlek, bak 16 – 19 Fälgbredd, fram 7 – 8 Fälgbredd, bak 7 – 8 Inpressning (ET), fram 52 Inpressning (ET), bak 52 Däck: Däckbredd, fram 205 – 225 Däckbredd, bak 205 – 225 Däckprofil, fram 40 – 60 Däckprofil, bak 40 – 60 Belastningsindex, fram 92 Hastighetsindex V Däckbredd 205 Däckprofil 60 |
|
|
Det ser spontant ut som att fälgarna sitter för långt ut. Bythjul är ingen höjdare när det gäller rekommendationer utan de anvisar fälgar som ”passar” generellt. Ni har förmodligen köpt en fälg som har kanske 10-15 mm lägre än original. Gäller att kolla original ET och beställa därefter. 205 däck hade nog varit bättre till just den fälgen ja. |
|
| Det är ET45 på dessa så det skiljer 7 mm. Har skaffat nya 205 däck, tack för hjälpen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.