AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
912

Skakningar vid inbromsningar E91 320d Touring /X-drive -12

Visa användare
34
Haddock
BMW 320 D Touring -13
BMW 320i Cabriolet -90
Över en natt började min 320d X-drive -12, skaka i ratten vid normala inbromsningar från ca 80-70 km/h. Inga våldsamma skakningar utan små snabba vibrationer som avtar i lägre hastigheter. Jag funderade om skivorna möjligen inte är ok, men från att ha varit helt ok igår fram till idag, så bör man nog kunna utesluta den varianten, eller?? Någon här som har ett bra tips om ev problem?

Haddock
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Ja nångång ska väl va den första tänker jag när man märker att skivorna är skeva.. Hade liknande på min, men det märktes mest vid kraftigare broms i högre fart, inte så mycket vid normal körning eller maxbroms.

Bytte iaf nu och bilen blev som ny:-)

Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Skivorna kan du mäta upp med indikatorklocka slipper du byta i onödan lägger mina pengar på att du har någon bussning som är dålig, mjuka länkarmsbussningar brukar ge det där fenomenet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oftast brukar det vara bussningar/leder/bärarmar som är slitna som ger vibrationer - då räcker det med mycket litet problem med skivorna eller annat för att det ska vibrera.

Kan även vara anliggande broms pga kärvande kolv i oket.

Hur långt har bilen gått?
När byttes bärarmar/bussningar/leder i framvagnen?
När byttes de i bakvagnen? I vissa fall kan man ha problem i bakvagnen men få symptom som verkar komma framifrån...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
34
Haddock
BMW 320 D Touring -13
BMW 320i Cabriolet -90
Ok tack för svaret! Får börja med at inspektera skivorna.

Haddock
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?
När byttes delar i framvagnen senast?

Det är väldigt sällan det är några problem (utanför toleranserna) med skivorna...

Mvh
Johan B

Visa användare
34
Haddock
BMW 320 D Touring -13
BMW 320i Cabriolet -90
Johan B! Tack för det! Den har rullat snart 12000 mil. Har inga papper på att bussningar och armar är bytta överhuvudtaget varken fram eller bak. Så svaret på det är nog att det INTE är bytta alls...men ok får väl göra en okulär besiktning och se vad som framkommer....

Haddock
Transocean
Okulär duger inte. Du måste bända med kofot. Och mäta skivorna med en klocka. Detta kommer att spara dig en slant.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jag resonerade som så här: Min bil slog precis över till 13000 mil. Okulärt såg skivorna ut att ha suttit sen bilen var ny.. Nybes utan anmärkning så jag förmodar att det inte kan va några större glapp.. Iaf inga som en lekman som jag skulle upptäcka med kofot..

Nya skivor på nätet för under tusenlappen, och två timmars jobb i samband med hjulbytet så var bilen som ny.

Visa användare
34
Haddock
BMW 320 D Touring -13
BMW 320i Cabriolet -90
Ok Transocean! Var får man tag i en sån där klocka?

Haddock
Visa användare
34
Haddock
BMW 320 D Touring -13
BMW 320i Cabriolet -90
Tack Peddan! Nånstans får man väl börja. Det verkar ändå som att skivorna är körda...om man tolkar era inlägg här på Forum någorlunda rätt....Ska besikta snart och tänker låta dom titta lite extra på skivorna och se om dom kan märka nåt....

Haddock
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Be besiktningen kolla bussningar/leder/stag extra noga - oftast brukar det vara ganska lite glapp i varje enskild komponent som är svårt att upptäcka, men det totala spelet i alla komponenter kan bli för stort = det börjar vibrera.

Nästan alltid i dylika fall där ägaren byter bromsskivor och klossar, brukar det vara vibrationsfritt några hundra mil i bästa fall, sedan kommer vibrationerna tillbaka och de försvinner när bussningar/leder/stag byts.

Men givetvis kan både bussningar/leder/stag och skivor/belägg vara så slitna att allt måste bytas...

Mvh
Johan B

Visa användare
34
Haddock
BMW 320 D Touring -13
BMW 320i Cabriolet -90
Johan B! TACK för värdefull info!! Jag börjar i den änden du beskriver. Låter ju mest logiskt och vettigt!!
T A C K !!!

Haddock
Visa användare
4.005
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Även jag har råkat ut för liknande genom åren och flesta av oss siktar in sig på skivor eller bussningar som i flesta fall stämmer men sen hände rdet faktiskt att vi inte får bort problemet, Hur många av oss vårdar smörjer Oket?
Kan vara ide att även kolla oket säger jag det skadar inte och trycka dit lite smörjning så att oket åker in och ut dom den ska.
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Är det glapp i styrleder lär de ju anmärka på detta i samband med besiktning.

Ett tips är annars att rulla bilen i gånghastighet och snabbt "dutta" till med foten på bromsen. Då kan man många gånger känna om det är glapp. (Hur detta känns har jag svårt att förklara med ord, men det typ "klonkar" till lite om det är glapp).

Visa användare
34
Haddock
BMW 320 D Touring -13
BMW 320i Cabriolet -90
Tack mina herrar WGG och Catch_me!
Ja visst glömmer man att underhålla och smörja oken!! Det är ju faktiskt en satan så viktig säkerhetsdetalj egentligen som man oftast inte ens tänker på! Så ja, jag kollar oken och rörligheten!

Haddock
im
123
immis
520d -14
hej har också lite problem med skakningar men vid relativt lätta inbromsningar. när jag trycker till lite hårdare på bromsen upphör skakningarna.har nya skivor o belägg sen typ 1000 mil.är det då som många säger här att det förmodligen är bussningar,länkarm?
Ma
1.342
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
immis: ja med mycket stor säkerhet bussningar

Visa användare
34
Haddock
BMW 320 D Touring -13
BMW 320i Cabriolet -90
Immis! Det är samma fenomen här, vid lätta inbromsningar från ca 80 km/h så vibererar det, men trampar jag hårt vid samma hastighet så slutar det skaka. Ok får väl börja koncenterar mig på länkarmar och bussningar...
Tack för svaren mina herrar!

Haddock
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.