AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.339

E91 2011 - Död men vaknar till liv efter en stund

GS
3
GS22
320d Touring 2011 E91
Har en 320d Touring E91 2011.
Vid ett par tillfällen (senast idag) så har bilen varit stendöd när jag skulle iväg. Dörren går endast att öppna med nödnyckel. Händer inget när man stoppar in "startnyckeln". Övriga dörrar går inte ens att öppna från insidan. Efter 5-10 minuter med nyckeln i så "lyser" den upp och bilen går att starta utan problem. Allt är hur normalt som helst. Detta hände senast i våras. Någon som vet vad som felar?
En gång slocknade instrumenteringen under färd i några sekunder för att sedan hoppa igång igen. Som att trycka på "reset". Motorn gick som tur var hela tiden.
Alla tips och ideer mottages tacksamt.

GS22
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som dålig laddning och/eller skick på batteriet.

Mät vilospänningen efter du låtit bilen vila minst en timma efter körning och med motorhuven öppen och inte röra någon dörr/lucka etc. under minst 16 minuter så den får gå ner i "sleep mode" öppnar du en dörr/lucka eller aktiverar någon funktion vaknar bilen igen och du får vänta i 16 minuter igen) - allt under 12,4 V är "urladdat" batteri.

Har du dålig spänning i batteriet kan det bero på att det är slitet och bör bytas (gör en konditionstest hos en verkstad med batteritestare) och/eller är det något fel med generatorn.

Kolla laddningen från generatorn med förhöjt tomgångsvarv (ca 1500-2000 rpm) - då ska den ladda minst 14,2V.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag tror mer på ett scenario där en pluskabel någonstans är ärgad eller sitter dåligt i någon skarv. (Med tanke på att den var helt död, för att sen vakna)
Följ kablaget framåt från batteriet till generator etc och kolla hur det ser ut.
Har för mig att det har varit några fall av glapp inunder vid en skarv.

Mvh Ola

Min bil:
Länk
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Men börja enkelt och kolla så att batterikontakterna är åtdragna och sitter ordentligt på.

Mvh Ola

Min bil:
Länk
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Tror stenhårt på kontaktproblem i strömmen också. Skulle våga sätta en hundring att det är någon jordfläta som rostat sönder, och sedan när du sitter i bilen och den skakar till så blir det kontakt. Uppdatera gärna.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...kan vara jord-/kontaktproblem men det är inte osannolikt att det är batteriproblem och det är ju väldigt lätt att mäta upp.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
GS
3
GS22
320d Touring 2011 E91
Har mätt upp batteriet. Motor av=12.5V ; Motor på=14.9V.
Laddningen verkar fungera. Har kört rätt mycket korta sträckor under hösten och har nu gjort en batteriladdning med en CTEK. Batteripolerna sitter också fast ordentligt.
Var förbi en BMW verkstad men fick inget konkret tips direkt.

GS22
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.