|
|
|
|---|---|
|
Vilken hade ni valt och varför? Jag vill tipsa om en annons på Blocket: BMW X4 xDrive 20d M-Sport, Nav, Harman Kardon Länk Jag vill tipsa om en annons på Blocket: BMW X3 xDrive20d / M Sport / Connected / Länk | |
| Skillnaden är väl 3 sittplatser bak på X3, 2 på X4 samt bättre lastutrymme ( högre ) i X3. Mvh | |
|
Just i det här fallet, X3 utan tvekan. X4 kom precis med ny modell och jag tycker personligen den du skickade över är på tok för dyr nu när den nya kommit. Sen att X4 är en snyggare bil än X3 är en annan sak. Kör på nya X4, finns lagerbilar eller demobilar dom vill bli av och jag tror du får nya X4 för nästan samma pris som en ny X3 -18. X4 är väl 3 sits bak? Gamla X6 var 2 sits. Länk Crille |
|
|
Hade knappt satt mig i en x4 om jag fått betalt, än mindre lagt en spänn på den. Fulare bil går knappt att hitta. X3an är dessutom en helt ny generation som är bättre på allt. Kan du tänka dig att lägga de extra pengarna så är valet lätt. ------- //Lövet |
|
|
Håller med Lövet men över en halv miljon för en 20D... Galet kan jag tycka men vill man lägga degen sä är det väl ok |
|
|
Att att tankarna här stämmer överäns med mina egna. Det ska även inhandlas en 116 samtidigt så prisbilden är något annorlunda än vad som står i annonsen. Får bli X3:an! Tack för hjälpen! |
|
| Rätt val! | |
![]() 13.423 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nu brukar jag inte titta så ofta på dessa modeller, men tänkte det kunde vara en rolig tanke-experiment :-) Jag får nog hålla med massan, den nya X3'an tilltalar mig mer också av likartade anledningar som nämnts innan - av alla SAV/SAC så verkar designen på den nya X3'an lyckad. Men 550 papp!?! För en ordinär diesel-knatter-kärra? Man får ju en flång ny M140i för samma summa - valet däremellan hade varit enkelt för mig :-) Måste dock passa på att fråga alla er SAV/SAC-köpare, vad är det som lockar er att köpa just dessa modeller? Tycker att mångfald är suveränt och vill inte ändra på det! Men dessa modeller är ofantligt populära bland alla märken - men jag har aldrig riktigt förstått vad det är för egenskaper som lockar (jag har mina egna förvridna gissningar om vad det kan vara men de håller jag nog för mig själv) - någon som kan beskriva varför just du valde en SAV/SAC framför alla andra modeller? |
|
@bmw-slangen Jag väljer SAV/SAC pga de är lättare att kliva i och ur bilen samt att man har för mig en bättre sittposition och bättre överblick i trafiken. Upplever inga nackdelar förutom bensinförbrukningen i höga farter. Motsatsen till en supersportbil (R8, Lambo, Ferrari m.fl) där man sitter 5cm ovanför asfalten med raka ben, kollar ut genom ett brevlådeinkast. Tycker X4, tillsammans med Nissan Leaf (den gamla), är den fulaste bilmodellen senaste deceniet. |
|
|
bmw-slangen Kände att jag måste svara på din fråga angående varför i hvete man köper en suv :) Jag har alltid tyckt att Suvar överlag är en onödig bilmodell som inte behövs och har själv åkt bara åkt sedan,kombi,coupe bmw tidigare. Köpte mig en 325d e91 otroligt fin bil och fungerade bra men den var i det trängsta laget för oss när vi fick barn och bilen började bli gammal. Började titta på nyare bmw och hade nästan bestämt mig för en F11. Provkörde och hade mina föräldrars F11 en helg och det är en grym bil på alla sätt och vis förutom att frugan vägrade köra den nå mer eftersom hon inte såg ut tillräckligt. Hon är 160 så inte så lång och med stolen i högsta läget så tyckte hon fortfarande att hon inte såg ut och kom upp nog långt. Så där dog min tanke om en 5-serie. Så vi provkörde en X3 F25 lite spontant och det var stor skillnad, där behöver hon inte sitta högst upp med stolen och ser ändå ut och hon trivdes med bilen. Hittade en månad senare en väldigt bra utrustad M-sport F25a i rätt pris och slog till. Otroligt nöjd med min första SUV som vi köpte i October 2017 och så fick vi en vinter när det blev alla tiders rekord i snömängd(dalarna) så är jag glad att vi har en lite högre bil som är 4hjulsdriven. Så för att summera det långa inlägget så blev jag omvänd angående SUVar efter att ha provkört en som en familjebil dvs. Ska jag ha en egen bil om några år så blir det inte en SUV men det kändes nu som en bra kompromiss för alla |
|
|
Testa sportlov med 3 barn, knökfull bil och 10 par skidor i takboxen... Enda bilen som varit riktig bra är faktisk min gamla X5, 5 sits så ett grymt utrymme under golvet i bagageutrymmet. I den bilen rymdes allt. Sen att man kliver lättare in och ur bilen är en annan sak. Bekvämt. Och skönt se över trafiken och bilar framför och runt sig. Och inget bekymmer om plogbilen inte hinner fram före dig. Bra markfrigång. Sen kan man fråga sig nödvändigheten av en SUV/SAC/SAV, nog också väldig beroende av var du bor. Jag bor själv i Norrland med mycket snö på vintern, har även en Q3 som kommer gott med när hjulspåren är grymt djupa och plogkanten hög. Inte varje dag F06 är optimal på vintern... Tyvärr. Crille |
|
|
Jag kör X3 av samma anledningar som nämnts ovan. Gillar att sitta lite högre och mer upprätt. Gillar också de stora glasytorna och den låga fönsterlinjen. Ger lite Range Rover känsla :-). Känns som att X3 och X5 för arvet vidare från E38 och E39 med stora glasytor om mer upprätt takprofil. BMWs lågbyggda bilar får alltmer sluttande vindruta och allt högre fönsterlinje. Sitter jag som jag vill i en G30 så slår jag nästan huvudet i taket, medan jag i X3:an har gott om plats för huvudet. Sen är X3:an också extremt rymlig inuti med tanke på yttermåtten. Benutrymmet i baksätet är väl tilltaget och även bredden på sittdynan är bra. Ur den aspekten är den rymligare än F11 och G30 tycker jag. Bagageutrymmet är också förvånande rymligt om man lastar rätt. |
|
![]() 13.423 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Roligt att få feedback på detta! Era argument/skäl matchar faktiskt ganska bra med mina egna tankar och idéer. Exempelvis in- och urstigning. Full förståelse. Det brukar knorras och muttras en del ibland när folk ska tas sig in och ur min 120i (som inte är något speciellt utan en vanlig "modern" bil med M-Sport paket dvs en aningens lägre än vanliga modeller). Moderna bilar blir ju bara lägre och lägre (inklusive trösklar och som jag upplever det även nivå av stolar) - så SAV/SAC är kompensationsköp för att industrin bygger lägre bilar och vi köper bilar för att komma upp i nivån vi hade på 80-talet :-) Kommer ihåg när jag körde en mindre bil i stil med Toyota Aigo / Hyundai i10 - de är lite annorlunda byggda. Det var bara att öppna dörren och stiga in och sätta sig - jag behövde inte ens ta av mig min cylinderhatt! :-) Crille-Boy är inne på något också, alla moderna bilar är ruggigt låga numera. Förr hade jag inga problem att ta en vanlig personbil och köra på riktigt dåliga skogsvägar eller platta skogsområden så att säga (eller med lite snödrivor och annat) - numera får man vara mycket mer försiktigare om man ska göra samma sak. Hmmm, känns som vi kompensationsköper igen för att komma tillbaka till markfrigången från 80-talet. Överblicken är troligtvis (iallafall vad jag själv tror) en av de största anledningar till populäriteten. Min personliga uppfattning är att detta uppskattas väldigt mycket av kvinnliga förare (som har ju en kortare medellängd och redan där har en nackdel). Och det är ju fortfarande så (men håller på att så sakteliga ändras) att det är mannen som ofta kör vilket gör att kvinnan för mindre körtid och blir därmed mer osäker i trafiken när det väl ska köras - och moderna bilar i modernt trafiksamhälle ökar ju på denna osäkerhet just pga av brist på överblick och kontroll (oavsett vad vi pratar om så är det två faktorer som ofta skapar osäkerhet hos människor). Även här känns det lite som man numera behöver kompensationsköpa för att komma runt modern bildesign. Känns lite som kalla krigets kapprustning. Bilarna blir lite större och högre, för att få bättre överblick så köper man en lite större och högre bil, andra går och köper en större och högre bil osv :-) Jag kan säga att i en mindre låg bil så händer det ofta att man hamnar i korsningar med några XC60, nån X90, några X3, V90 och en GLE Coupe - du ser inte ett skvatt! Du hade lika gärna kunnat stå bland långtradarna i ett färjeläge för du har ungefär lika mycket översikt :-) bmw newbie är lite inne på vad jag funderat på ett tag. Designen på moderna bilar gör att utsikt och översikt är kraftigt försämrat - det är enorm skillnad (provar ibland att köra lite olika bilar från olika "tidsepoker"). Ibland kan man se en bil komma körandes där man endast ser att par händer som hänger fast i ratten och en keps precis ovanför fönsterlinjen! Förstår varför de elektroniska assistanssystemen behövs :-) En hel del handlar om nya krav på säkerhet, framförallt front och motorhuv blir det en påtvingad design och där många designelement och lösningar inte kan användas numera. Men visst - rent säkerhetsmässigt hade det inte fungerat att köra vidare i gamla spår även om det såg fräckt ut :-) Länk Kul att se all respons! Ibland känns det som som de flesta argument/anledningar är för att "kompensera" för den moderna bildesignen :-) * Lättare in- och urklivning som på 80-talet * Högre markfrigång som på 80-talet * Bättre översikt och utsikt som på 80-talet :-) |
|
80-talet var bättre på alla sätt förutom min lön ;-) Crille |
|
|
I början var jag mycket negativt inställd till SUVar. Tyckte det bara var dumt med en hög bil med dåliga vägegenskaper. Sen provkörde jag några och hade också en Chevy Suburban som hyrbil under en USA resa. Då insåg jag, hur mycket bättre jag satt och hur mycket bättre sikt jag hade. Egentligen behöver jag inte markfrigången. Jag är mer ute efter en lite högre sittposition och låg fönsterlinje. Egentligen skulle en bil som Golf sportsvan funka bra för mig. Högt insteg och stora glasytor. Men problemet är att jag gillar BMW s köregenskaper och det finns inga mini Mpv:er på marknaden med 50/50 viktfördelning och bakhjulsdriftsbaserad fyrhjulsdrift. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.