AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.540

Lämplig växellådsolja e46 325i

Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Hallå alla grabbar och tjejer på Sveriges bästa bilforum!

Nyaste pärlan i garaget har funkat så pass bra att jag vill utöka servicen. Vad kör ni för olja i era manuella växellådor? Eller är det dumt att byta?

Mvh, Mattias
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Oljan i vx-lådan ska funka hela bilens livslängd enligt BMW. Det finns delade meningar om det här med att byta olja i vxlåda och bakaxel. När bmw säger hela bilens livslängd menar de förmodligen max 15 år och/ eller 30 tusen mil?? Sen försämras en oljas smörjande egenskaper beroende på många faktorer där år är en och mil en annan. Jag tror att man bör byta olja i vx-låda och slutväxel efter 10000 mil eller 10 år. Man bör åtminstone försäkra sig om att vx-låda och slutväxel inte läcker. Möjligen även kontrollera nivån.

Jag har nyligen bytt på min 14 år gamla BMW e-46. Rätt eller fel?

Jag använde Castrol Syntrans B 75W (obs måste vara B 75W)

Jag rekommenderar att du använder Castrols oljeväljare.
Länk

Priset på oljan skiljer sig markant från olika leverantörer. Jämför på nätet! Du behöver två liter.

E
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW:s olja i din låda hette MTF-LT1 och blev ersatt av MTF-LT2, som ev. har ersatts av MTF-LT3. Dessa oljor anges som "livstidsfyllning" men det är alltid bra att byta oljor - "det är få bilägare som smort sig fattiga".

Priset på en liter olja kan verka högt men å andra sidan går det bara åt en liter som man (som noggrann ägare) byter kanske var 10.000:e mil - milkostnaden blir inte så blodig även om oljan kostar 300 kr/litern...

Jag tänker byta oljorna i fram- och bakdiffen, samt växellådan på F31:an och just nu lutar det åt att jag slår i Red Line Oil 75W90 NS (ej LS-tillsats) i diffarna och troligen Pentosin FFL-3 (som är exakt samma olja som MTF-LT5-olja som BMW anger) i växellådan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har läst flera trådar här på AP om detta och BMW brukar som sagt var hävda "Lifetime" även om det är oklart vad dom menar med det. Men det handlar väl om att kunna påvisa låga kostnader och låg miljöpåverkan. Enkelt för köparen, fire'n'forget typ....

Det lustiga i sammanhanget är om man kollar med tillverkaren av lådan, i de fall jag läst om ZF, så har dom en bytesintevall som som rekommenderar.

Av det kan man ju göra sig en egen bild om hur det ligger till. Många säger att olja är billigare än metall och det ligger nog ändå en hel del i det.

Automatlådorna verkar vara mer benägna att trivas bättre efter ett byte men även de manuella kan knappast må sämre. Så om du vill ta lite extra hand om pärlan så byt :-)

Niklas

Fransosen
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är intresserad av samma fråga, då jag har ett par snarlika lådor (mina är dock S5D-320Z som satt på tex E36 328i) men även dessa var märkta på sidan med MTF-LT-1 men har i ETK ersatts med MTF-LT-2 (och som Johan B nämner så finns nyare standarder - men jag tror faktiskt man kan köpa MTF-LT-2 från BMW fortfarande).

Schmiedmann har exempelvis i lager och i centrallager (1 liter = 83 22 2 339 219)
Länk

Och denna verkar vara det man får om man hos BMW köper växellådsolja till tex E46'or med S5D-320Z lådor precis som den jag har liggandes
Länk

ZF uppger i sin tekniska dokumentation för S5-31 familjen (där S5D-320Z ingår) att rekommenderad long-life olja är ESSO MTF LT1 (BMW Part # 83 22 9 408 942). De nämner att Dexron III även kan användas men inte som long-life olja.

De refererar även till "ZF Lubrication List TE-ML 11" och i denna kan man se att för S5-31 och S5-39 familjerna så rekommenderas BMW Part # 23 00 7 533 513 (som enligt ETK har ersatts av BMW Part # 83 22 0 309 031 men båda dessa är reservdelsnummer för MTF-LT-2 växellådsolja).

I samma dokument rekommenderas även "Castrol Syntrans B 75W" som lämplig
växellådsolja.

Så för mig blir det nog vanlig "Castrol Syntrans B 75W" då den är relativt billig och enkel att komma över. Kostar bara 169 SEK / liter på tex Oljemagasinet (jämför med 319 SEK / liter för BMW MTF-LT-2) och samköper man med andra oljor från tex Tyskland blir det ännu billigare.
Nu kommer jag att byta någorlunda regelbundet (gissningsvis varje eller varannan säsong då det är för min track day car) så long-life är inte så vansinnigt viktigt för mig men om ZF säger att den duger och passar min växellåda så lär det fungera fint.

Lite off-topic men ända intressant - Weber Auto har börjat en serie i fem delar om automatväxellådsoljans historia :-) Är väl kanske främst riktad mot inbitna oljejunkies och såklart inriktad mot den nordamerikanska marknaden (men på senare tid finns en del överlappning mellan nordamerika och Europa) - men det är riktigt roligt att se hur oljan och kraven på denna utvecklats genom åren! För det måste jag säga - det har trots allt gått framåt! 1938 gällde det byte vart 1600:e mil och automatväxellådan använde samma olja som man hällde i motorn! Vilket betydde att man behövde en olja med sommarviskositet och en olja med vinterviskositet! Var det riktigt kallt rekommenderades man att blanda ut vutomatväxellådsoljan med 10% fotogen! Hi hi :-)

Introduktion (Del 1)

GM ATF (Del 2)

Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Kanon grabbar! Utförligt som vanligt. Vad jag beställer är hemligt. ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.