AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
16.587

XHP Flash - Växellådsoptimering

Sida 1 av 2
He
330
HenrikA
535D Touring M-sport 2009
M5 3.8 1992
M535 1987
Tjenare. Tänkte slänga in en XHP mjukvara i lådan på min 535D.

Velar mellan steg 1 och 2, Vill mest komma åt funktionen att momentomvandlaren låser lite tidigare än original (slippa åka så mycket på momentomvandlaren på 1an och 2ans växel) vilket steg 1 borde fixa, dessutom växlar den ner lite tidigare än original vid lugn körning för att spara bränsle.

Men så finns ju steg 2, där jag tycker kickdown delete verkar spännande.

Så jag har några frågor till er som använder detta:

1. Är det någon skillnad mellan steg 1,2 och 3 i körläge D ? Rent växlingsmässigt, håller den längre på växlarna i steg 2 och 3 vid lugn körning?

2. Kickdown delete. Innebär detta att normal fullgas (innan kickdown) betyder att lådan växlar ner som om jag gjorde en kickdown? -Det vore skönt att ha.

Dela gärna med er om erfarenheter om de olika stegen.

Ha det!
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Körde det i min gamla 335i, då körde jag steg med kickdown delete. Växlade bättre i både D och S. Otroligt mycket bättre än original programvara.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Körde steg 3
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
tjenare! Kul! Var den inte väldigt aggressiv även i D, höll länge på växlarna etc? Eller var den bekväm likt org i D även i steg 3?

Kickdown delete, vad innebär det? Att bilen växlar ner likt "kickdown" när man ger fullt? (innan kickdown läget på pedalen).

tack för svar! Måste vara fler här inne som kör xhp tycker man :)
Da
4
DanneH335i
335i Coupé - 08
Jag kör med Xhp steg 3 i min 335i, med lite egna inställningar.

Steg 2 ger bl.a 25% snabbare växlingar i D/S/M, men växlar mjukt.

Steg 3 ger också 25% i D/S, fast i manuellt läge växlar den ännu fortare(fast relativt aggresivt), kan rekommendera steg 3 om du gillar att växla manuellt.

Kickdown delete är så att kickdown knappen under pedalen inaktiveras.
Kan starkt rekommendera Xhp, stor skillnad mot original programvaran.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Nej i D växlar den något tidigare för lägre förbrukning. Kickdown delete är bra då man slipper nedväxlingarna till strax innan varvstopp.
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
Jag kör till 95% i läge D , då är alltså steg 2 att föredra före steg 1 antar jag. I och med kickdown delete i D .

Så gasar jag fullt innan kickdown så äre som att jag gör en kickdown kan man säga eller? Eller försvinner funktionen med "kickdown" helt och hållet?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Coolt ! Men är detta skonsamt för lådan? vart får man tag i en sådan länk?
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Det kan jag inte svara på men folk kör på väldigt höga effekter utan att lådorna slirar med XHP. Känns som en generation nyare med optimering.
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
Det är tacksamt för lådan eftersom lamellpaket och converter inte behöver slira lika mycket.

Installerade steg 2 i min 535d igår och det är en helt annan låda nu, riktigt nöjd. Växlar snabbare upp och ner samt låser convertern snabbare på låga växlar, annat varmkörings-beteende med så man slipper körsäa runt nästan enbart på convertern första 3 milen.

Lite ovant men väldigt nöjd, lite mer åt dubbelkopplingslåde-hållet känns det som. Gött att slippa kickdown också, mer kontroll och man slipper som sagt onödiga nedväxlingar till precis innan varvstopp.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
HenrikA vart köpte du din?
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Du laddar ner XHP genom Google play butik, sedan köper du Flashlicens och använder en Android+obd2 dcan kabel för att flasha TCUn i din bil.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
tack för info
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
någon som har xhp på zf8 ? Åsikter ?
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
kört steg 2 ett tag nu, visst är där skillnad mot original. Växlar så mjuk och fint.

Körde in steg 3 igår, launch drar den ner varvtalet för att slippa hjulspinn, det märktes mycket. Första gången jag kan komma iväg helt utan tendens till att spinna..

Visa användare
342
AndreasN.
330DA Touring M-sport -04
320i Touring -89
Pellepirat

Använder du obd-kabel eller dongle?
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
USB K+CAN + USB OTG adapter till telefonen.

Xhp har släppt uppdateringar som är märkbart bättre, får mycket bra feedback i forum.

Lyckat till !
pellepirat är du fortfarande lika nöjd? är väldigt sugen just nu att köpa steg 3xhp.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
tjena !

Ja lika nöjd fortfarande ! Jag kör steg 3 och gillar det. En "negativ" sak jag upplever är att den slår i växlarna i sport+ vid manuell shift. Det går inte att stänga av, softshift off gäller inte sport+.

En del gillar att den hugger ala racing men jag gillar inte det. I auto märks det inte så ingen big deal.

Kör du vanligt vet jag inte om det gör så mycket. Gillar du att gasa så är det definitivt något du har "nytta" av.

Jag tror du köper alla steg så du kan prova dig fram.
Okej låter bra! hur lång tid tog det att installera? behöver man verkligen en laddare till bilbatteriet? vissa säger att det tar 15 min och andra säger att det kan ta 60 min.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
kör du USB K+CAN + USB OTG adapter tar det ca 15-20 minuter om jag kommer ihåg rätt. Du ska ha laddare på batteriet..kass om det blir hams i överföringen mitt i.

Jag har MHD Wifi adapter idag så det tar bara 5 minuter med den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.