AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.048

Färddator visar -40 C BMW E46 2002

Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
När en sak är lagad händer något nytt.

Nu efter att ha bytt spakcentral, blinkersspak och släpring så visar färddatorn -40 gr C. Verkar inte påverka ACC tack och lov men gör ju att man inte vet vad det är för temp ute (halkrisk). Någon som vet vad det kan bero på? Trasig givare? Sitter isf var?
Låter onekligen som att du har en öppen krets! (Öppen krets ger -40, samt en sluten krets ger +120-isch)

Kan vara allt från att givaren är trasig-/urkopplad till att kablaget är av någonstans.

Första jag skulle göra är att kolla ifall alla kablar sitter. Om ja, så skulle jag ohm-mäta givaren och se ifall värdet stämmer överens med temperaturen (Finns diagram på nätet över de olika värdena vid olika temperaturer).

Givaren skall vara placerad i vänster fram (under fronten).

Lycka till!
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Sitter den nära vänster framljus?
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Det är nämligen så att vänster halvljus har börjat glappa och frågan är om man kommit åt något när man pillar på kablarna där.
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Och vad betyder öppen respektive sluten krets?
Har för mig att denna sitter vänster fram, under fronten. Denna skall gå att komma åt direkt då den sitter "blottat".

Om du har en öppen krets så betyder det kort sagt att kretsen inte är hel, att det är ett avbrott någonstans i form att att givaren är urkopplad-/trasig eller om kablaget är av någonstans. (Se bifogad bild. Om AT+ och AT- ej når varandra)

När jag skrev om en sluten krets så menade jag att kretsen skulle vara kortsluten. Dvs. att kretsen någonstans "går ihop" där den inte ska gå ihop. En ren kortslutning med andra ord. Men detta kan vi förbise då du verkar ha en öppen krets.

Här är en bild på ett kabeldiagram: Länk
Har tyvärr inte varit super-källkritisk, så vet inte om denna är rätt, men ska vara för E46an.

Om det har fungerat korrekt innan, och problemet uppdagades efter ditt byte av det ovan så låter det nästan som att du kanske har kommit åt-/glömt att koppla in en kontakt till instrumentklustret. (Ponerat att du har pillat vid dessa kontakter). Kontakten vars yttertemperatursensor går till heter X11176, denna sitter på baksidan av instrumentklustret.

Har du några andra symptom som uppkommit efter jobbet?

Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Nej.... jag har kopplat loss tre kablar mellan bilen och spakcentralen, en går till blinkers, en till torkarspaken, en som väl går vidare till rattkontroller och airbag?

Alla är tillbakakopplade och rattkontrollerna funkar. Så skulle en av alla kablar som går till rattkontrollen/aribag gått sönder? Men varför skulle ens en sån kabel som rapporterar temperatur gå upp i ratten? Själva omkopplaren till färddatorn funkar.

En annan skum sak är att den pep till och växlade själv över till temp i färddatorn häromdagen, som den gör när temp går ner till +3 C. Men den visade -40 C. Så det verkade ju som om något rapporterade +3 C (halkvarning) trots att den fortfarande visade -40 C. Helkonstigt.
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
och för att förtydliga så funkade tempmätaren efter att jag återmonterat allt. I ett par dagar vad jag minns.
Tänkte bara ifall du hade kopplat ur några andra kablar än de du pillat på ovan! Den kabeln ska gå rakavägen till klustret!

Det låter inte som problemet har att göra med det du tidigare pysslat med, så skulle satsa på att börja med att kolla givaren.

Anledningen till att den piper till är att den halkvarnar så fort den kommer under 3 grader. Iom att kretsen är öppen så tror den att det är -40, vilket gör att den halkvarnar.
Varför den visar -40 är för att motståndet blir oändligt i kretsen pga att den är öppen.
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Det troliga är väl att det är ett sammanträffande antar jag. Men om det var som du skrev borde den ju varna varje gång jag startar bilen då, eftersom det alltid är -40 C enligt bilfan?
Det bör den nog göra! Har lite dålig koll på E46orna, men den bör väl ändå varna vid varje uppstart.

Du har inte parkerat mot en hög trottoarkant eller sådant? Placeringen gör nämligen att givaren blir sårbar.
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Inte vad jag vet men något måst ju hänt. Jag tittade lite snabbt igår under vänster lyset, under stötfångaren, där hängde en sladd med en kontakt som verkar ha gått någonstans. Ska titta närmare på den när jag har lite mer oömma kläder på mig.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag minns rätt, sitter yttertemperaturgivaren i vänstra kanalen för bromsarnas kylluft.
På E39:an var det högra sidan...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Ok, tack!
Vet inte om det är olika beroende på årsmodell osv, men har hittat bilder där den både sitter på vänster eller höger sida.

Se bild : Länk

Hoppas det löser sig! :)
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Tack, då vet jag hur den ser ut också.
Ni
958
Nip
320i-04
Min 2004 satt på vänster sida. En sten från långtradare tog sig in i luftintaget där och slet av kabeln - samma fel.

Verkstad bara lagade och lappade kabel och klart.

Två rätt tunna trådar, och en skaltång och lödkolv och klart.
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Tittade lite som hastigast men hittar inget luftintag. Ska kolla närmare i helgen.
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Nu byter den värde, ibland -40 ibland +50. En gång höjdes värdet från -40 till -39,5 ?!?

Sen så hittar jag inte var temgivaren sitter. Jag har en sladd som sitter löst vid vänster framhjul. Den sitter ihoptvinnad med kabeln som går till vänster framljus.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag minns rätt ska den sitta instucken från "motorrumssidan" in i kylluftkanalen till vänster bromsok - del #4
Länk

Om den skiftar mellan min- och maxvärdet, är det troligen kabeln som kortsluter sig ibland och skiftar mellan "öppen" och "sluten" krets.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Nu håller den på att skifta mellan -11, -24, -13 osv.

Det verkar finnas en kontakt precis bredvid dimljuset, in mot mitten. Men man måste nog lyfta bilen för att kunna kolla ordentligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.