AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.067

Hur koda in Business CD radio E60 LCI?

bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
CD:n i min Bsuness CD radio har gått sönder. Jag har fått tag i en från en nyare bil, min är en E60 530xd LCI från 2007 medans den "nya" enheten kommer från 2010 års e6x. Allt går bra med installationen förutom att min joystick till iDrive blir helt död. Antar att det beror på den nya modellen av joystick som kom mot slutet av modellserien. Jag har en version av INPA och får kontakt med enheten. Kan läsa felkoder och styra den via INPA. Försöker uppdatera FA-listan i enheten med NCSExpert men lyckas inte.

På enheten står det CHAMP och i INPA syns benämningarna CHAMP och MASK. I NCSExpert hittar jag MASK och försöker köra SG_CODIEREN på den men som sagt får ett felmeddelande om att enheten inte svarar.

Några tips och ideer om vad jag gör fel?

//Göran
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Du behöver väl en ny joystick eftersom det är CIC i nya radion och du hade CCC innan?
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Ok, naturligtvis glömde jag att nämna att min bil saknar navi. Jag försöker inte heller uppgradera till navi. Det handlar om en MASK och inte CCC eller CIC om jag förstått beteckningarna rätt.

Enligt RealOEM har den begagnade enheten jag köpte har samma artikelnummer som en ny enhet har om jag köper den hos BMW. Det bör fungera bara kodningen kan genomföras.

//Göran
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Återkoppling.

Har löst problemet själv. Kopierade *.trc filen till *.man utan modifiering och då funkade det. Den *.man fil som följde med i installationen hörde till en helt annan bil...

CD radion som monterades kommer från en bil vilken saknade Bluetooth. Min bil saknar därför detta för närvarande. Det blir en ny övning att programmera in Bluetooth i min bil igen.

//Göran
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Om du lyckas att progammera in Bluetooth kan du då göra en steg för steg beskrivning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.