|
|
|
|---|---|
|
Köpte mig en m135i -2014 med xdrive, adaptivt chassi Navigation professional mm. Det är ju galet kul att pressa gasen i botten och motorn bara vrålar på 7000varv, och man kastas bakåt i stolen! Jag undrar bara hur grejorna håller för sådan körning? Hur robust är hjulupphängningen och drivlina? Vad gillar motorn att varvas så? -Undrar en barnslig 51-åring!😄 | |
|
Jag tror (eller rättare sagt VET) att grejerna är byggda för att tåla lite inspirerande körning. Däremot är ju inte grejerna byggda för att tåla vårdslös körning och vårdslös och inspirerande är ju två helt olika saker. Så länge du sköter grejerna som du ska så lär det hålla för ganska många mil och med att "sköta grejerna" men jag serva som du ska och byta olja som du ska och kanske någon extragång emellanåt och inte varva när motorn är kall med mera. Det enda som du egentligen bör vara lite restriktiv med är launch control. Det står ju till och med i instruktionsboken att det "leder till ett onormalt högt slitage på drivlinand komponenter". Jag håller för övrigt med dig att M135i xDrive är den kanske roligaste bilen i BMW sortiment just nu. Det känns som den är på väg att korva asfalten under bilen när man gasar på och man trycks ner i stolen. |
|
|
Ja jag har inte vågat testa launch control än! Känns som påfrestningen blir onödigt hög! |
|
|
Att varva ur en motorn som är genomvarm är näst intill ofarligt. Den är byggd för det. Däremot är den inte byggd för att gasas med när den är kall, att kliva av kopplingen stillatstående från 7000 varv (den kommer tåla det ett par gånger iofs) eller andra rena dumheter. Sköt din bil och gasa hårt. Det är så de ska brukas! ------- //Lövet |
|
| Så länge motorn är varm så är det inga problem att varva den. | |
|
Klart att hård körning sliter. Tvära kurvor hjulupphängning och drivaxlar om man har x drive och gasar i svängen. Ryckig körning sliter. Men bilen är bra byggd. Min har gått 7k mil och 0 problem hittils. Hade samma motor i min 535i GT. 0 problem på 14.5k mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.