|
|
|
|---|---|
|
Imorse när jag skulle åka en sväng betedde bilen sig väldigt underligt, den högg när man gasa och ville få motorstopp enklare än vanligt (manuell bmw 528i 2011). När jag var framme, ca 10 minuter körning får bilen ruskigt dålig tomgång och hela bilen skakar märkvärdigt mycket, då får bilen upp felmeddelande: Drivlina, för försiktigt, full drivkraft inte tillgänglig, låt din servicepartner utföra en kontroll. Okej, började köra försiktigt hemåt men bilen skakar något extremt, ska gasa upp till 70 men det var obehagligt då hela bilen skakar och hugger som satan. Stannade 500 m senare för att ringa bärgare men testade att stänga av bilen och starta den först. Felkoden borta och bilen går som vanligt? Någon ide på vad det kan vara? Lite surt att det händer nu då jag ska precis sälja bilen... | |
| Vild gissning - tändspole? | |
|
Var ute på 2 till provkörningar. Båda med start som kall motor, efter ca 5 minuters körning började jag känna av huggen/rycken och 500 m senare började motorlampan lysa. Stannade, stängde av motorn, starta, allt som normalt och körde 30 min till utan att något hände. Test 2. Körde ca 10 min innan jag började känna några få hugg, där trodde jag att motorlampan skulle börja lysa men inga mer hugg på 40 minuter efter det. Väldigt underligt enligt mig, någon som fattar bättre än mig? |
|
| Lämnade in bilen idag. Tändspole och 6 nya tändstift. ”Endast” 3000 kr. Jag såg summan minst 10 000 så jag är ganska nöjd. Dock var det en felkod till, men kan ha kommit upp pga alla misständningar. | |
|
Stämde teorin om EGR ventilation, fick ett brev i somras från BMW att den behöver kontrolleras, gratiskontroll. Bavaria meddelade en tid för kontroll men avbokade den senare. Har kontaktat dem om det men inte fått någon ny tid. Däremot så frågade de när bilen ska på service nästa gång. Bilen har betett sig som beskrivs ovan (panda666).Nu har jag bokat tid för kontroll. Roger |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.