AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.477

M3-E46 smg-2 är SLÖ?: 0-100 6s

Sida 2 av 3
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Correction: man växlar med paddlarna ELLER växelspaken, det är bara en smakfråga.

*Best Man Wins*
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jo självklart jag menade mest den traditionella växelspaken.
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Äger du en spårvagn? Det var inte illa... ;)

*Best Man Wins*
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nej det är gansa gott i rusningstider faktiskt. Brukar extraknäcka med att köra endel turer då och då ;)
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Men acey om du säger att allt är likadant förutom att man växlar med en knapp istället då borde ju utväxling och allt annat vara samma som manuell. Varför har då Auto Motor Sport fått så mycket sämre siffror 0-100 och säger att man måste växla 3:an innan 100??
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
Snackar Vi svenska eller tyska AMS?
Varför skulle AMS i en test få M3SMGII att sprinta 5,2s (riktiga tidningen) ena gången och 6s i nytt test?, dålig förare eller satt passageraren och klockade hela förloppet.

Måste tillägga att AMS i svensk upplaga är en av de minst innehållsrika tidningar som finns på marknaden.

Goa gubbar
// Martin
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
mip: Kan inte svara på varför det är så. Jag har kört e46 m3 med smg II i runt 500 mil, och jag har inte upplevet den som långsam. Dock, bara för att det är frågan, har jag inte tänkt på om den gör 100 på tvåan men jag är helt övertygad om att den gör det. Det borde ju vara enkelt att få svar på den frågan om någon som äger en bara går ut och testar :)
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Det var den svenska tidningen. Har ringt dom och snackat med han som gjorde testet och han påstod att det berodde på att smg släppte kopplingen lite väl fort så att dom spann bort hela starten därför denna dåliga siffra. Den manuella gick bättre den dagen eftersom man kan välja kopplingsläge beroende på vilka vägförhållanden som gäller. Förarfel kan man ju räkna bort eftersom det var Fredrik Ekblom vid spakarna i båda bilarna. Men jag tycker fortfarande det är konstigt att dom uppger att man inte nådde 100 i 2:an???..!!! vadå vågar Fredde inte varva in på de röa eller? Hade vatt kul om nån med M3 (smg) kan kolla hur högt 2:ans växel går i hastighet... ///mip

Mip
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Glömde att tillägga att båda bilarna var helt orginal med 18 tummare och inga jättedäck. Kanske hade gått bättre med 19 och fetare sula. ///mip

Mip
Har varit ute och testat. Den gör 110 på mätaren vid varvtalsstoppet. Jag har 18 tums orginal hjul. Lådan ska vara densamma som den manuella förutom lite hydralik och prylar.
Att komma iväg snabbt med SMG II är svårt. Den sk. launch controlen (felstavat ? )fungerar inget vidare, första gången jag testade den åkte jag framåt i sakta mak under ett inferno av rök och skrikande motor. Den ska fungera på detta sätt. Slå av dsc, välj läge 6, för spaken framåt, trampa gasen i botten, motorn varvar upp till ca. 3600rpm, när spaken släpps så släpps kopplingen. När hjulen börjar spinna så slirar kopplingen lite tills hjulen fått grepp igen. Så håller den på hela ettan och en bit in på tvåan. På en start slirar den många många ggr. Så denna funktion som inte fungerar så bra ska användas med måtta.
Det bästa sättet att få en ganska bra start är att slå av dsc, välja läge 6 och trampa gasen i botten. Motorn varvar upp och kopplingen släpps. Pang låter det och hjulspinnet moduleras med gasen. Växlingen till tvåan under fullgas resulterar endast i några meters hjulspinn. När trean läggs i hörs bara ett kort skrik. Ibland när jag ska starta snabbt så studsar hela bakvagnen som f-n. Varför?? Den kan väl inte vara slut efter 1200 mil. (hoppas jag)

/janne
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Misstänkte att den gjorde 110 på tvåan men var inte säker. Hur bra launchcontrol funkar beror lite på greppet i vägen. Ibland så lyckas faktiskt LC ganska bra men ibland blir det som du säger rökmåln och det låter mer än det går. Att bakvagnen studsar trodde jag var åtgärdat på e46orna.
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Tack janne mycket intressant. En fråga bara: Om du startar på det 2:a sättet du skriver så förstår jag det som att du står stilla i läge 6 utan dsc och trampar i mattan på 1:an. Men hur kan du då få en bra start när bilen börjar dra vid ca 1000 varv. På 1000 finns ju inte mycket effekt? Konstigt att Launch control funkar så dåligt det är inte likt BMW M att missa en sån grej. ///MIp

Mip
När jag startar på det 2:a sättet så varvar motorn till innan kopplingen släpps. Så här låter det.
Brumbrumbrumbrum(tomgång)whaaaam(gasblipp)skriiiik(kopplingen släpps)Typ 4000 rpm.
Att bara åka iväg från tomgång funkar i de flesta situationer men blir en lite mesig start. Tror också att LC är beroende av bra grepp som acey skrev. Ett par R-däck och sommar så får man nog till bra starter. Men det är ju inte så lätt att starta maximalt med en manuell bil heller. Det kräves massor av träning att komma iväg snabbt särskilt om förhållandena inte är optimala.
I övrigt är lådan kanon. Skönt att slippa kopplingspedalen i köer och suverän vid nedväxlingar på bana. Var på kinekulle och körde för första gången för någon vecka sen. Däcken blev snorhala efter 4-5 varv så nu vet jag varför alla böt däck innan. Nästa sommar får ni se mig lite oftare på olika köraktiviteter.

/janne
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
hahaha! ohhhh.... ligger på golvet o rågarvar! haha!
rumbrumbrumbrum(tomgång)whaaaam(gasblipp)skriiiik(kopplingen släpps)Typ 4000 rpm.

underbart! =)

Länk
"If everything seems under control, you're just not going fast enough."
- Mario Andretti
300
höfläkt
535daT -05
Intressant diskusion, och verklighetsrelaterade inlägg;-)
Är för egen del intresserad av en M3 e46. Och läser allt jag kommer över gällande smg eller manuell. Har testat manuell men inte smg. Kommer inte att åka till bmw här i sverige o köpa en bil, således är dom nog inte intresserade av att låta mig testa en heller.
Om någon här med smg skulle kunna tänka sig att bistå med provtur och intruduktion så slulle jag vara väldigt tacksam.

läste citat-"suverän vid nedväxlingar på bana."
Har haft en e36 smg och den var inte ett dugg sportig. Och helt ointressant vid bankörning. Hoppas e46 smg kan ta död på myten.

Mvh Stefan
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
SMG som du hade sitter det numer än uppdaterad version av i 325 och 330 bilarna. Det säger väl endel om hur "sportig" den någonsin varit. SMG II är helt ny variant och har inget gemensamt med I versionen förutom namnet.

En bra förare (eklbom tex som dom ofta använders sig av när dom gör tester mellan manuell och SMG II) växlar snabbare än vad SMG kan göra. Frågan är om du kan göra det gång på gång utan att någonsin missa växel. Den sköter tom mellangas under nerväxlingar osv. Jag tycker det är grymt skönt att köra med SMG II och det är nog även framtiden. Jag tror att dom som påstår att det känns som att växlingarna går långsamt beror nog på att man själv inte sköter det hela utan bara väntar på nästa växel. Växlingarna i sig går ju snabbare än vad som nog är mänskligt men sen ska ju koppling in och koppling ut.

Mitt tips är att provköra. Vissa gillar helt enkelt inte SMG konceptet.
Tidsmässigt växlade inte ekblom snabbare. Det tog 0,40 sek för ekblom att växla och 0,39 med SMG II.

Dock blev ju tiderna ytterst lite bättre med manuell av ngn anledning.

Nästa bil blir förhoppningsvis en M3 E46 och jag kommer ju helt klart välja SMG i första hand.

/Per
Zoltan Szabo
En M3 E46-s fakta från BMW-s hemsida
Bränsleförbrukning
Bränsleförbrukning blandad körning 11,9 l/100 km
Bränsleförbrukning landsväg 8,4 l/100 km
Bränsleförbrukning stad 17,8 l/100 km
CO2-utsläpp 287 g/km
Miljöklass 2000
Tankvolym 63 liter

Motor
Cylindervolym 3246 cm3
Cylindrar/ventiler 6/24
Kompressionsförhållande 11,5 :1
Max vridmoment/varvtal 365/4900 Nm/varv/min
Motoreffekt hk 343 hk
Motoreffekt/varvtal 252/7900 kW/varv/min
Slaglängd/cylinderdiameter 91,0/87,0 mm

Elsystem
Batterikapacitet 70 Ah
Generatoreffekt W 1680 W
Generatorkapacitet A 120 A

Prestanda
Acceleration 0-100 km/h 5,2 s
Elasticitet 80-120 km/h på 4:e växeln 5,3 s
Elasticitet 80-120 km/h på 5:e växeln 6,9 s
Max hastighet 250 km/h
Det finns TVÅ olika lägen på launch controlen som ger olika starter beroende på hur snabbt man trycker ner gasen...! :-) /RS2
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Har nu läst ett par olika tester M3 Man - M3 SMG2 och manuell vinner hela tiden 0-100 och 0-1000m 0-1000 med nästan en hel sekund. Skumt som bara den. 0-100 klarades i bilsport på 5.15 på den manuella medan det snabbaste testet jag sett på SMG2 är 5,5 i ams när dom jämförde mot porschen.

Mip
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.