|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
M3-E46 smg-2 är SLÖ enligt Auto Motor Sport: 0-100 i snabbaste läget tar 6s (5,94). Dessa slöa siffror beror tydligen på att man inte når 100 i 2:an utan måste slänga i 3:an. Är det verkligen så??? Låter ju helt knas... min E36-M3 når 110 på 2:an. Jag var jättesugen på en ny M3:a med SMG men nu vet jag inte... Ni som har testat skriv: Mip | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Undrar vad de har som referens att jämnföra med ett sådant uttalande.6sek är väl knappast slött. Visst en kompressormat 163hkr Minicooper S 6,5 sek och kostar nästan en tredjedel mindre?? En Dodge Charger-68 440magnum 5 sek. En M5 E39 5,1? allting är ju relativt beroende vad det jämnförs med.Men slött icke. MVH Hasso |
|
De kanske jämför med fabriksuppgifterna, vilka är ganska mkt lägre har jag för mig.... Jens |
|
|
Hmm... uppfattingen när jag körde en var att om ska man sätta bra tider ska man använda launch control:en. Min GT når 100 vid c:a 5,7-5,9 helt orginal makinellt med 10kmil på mätaren och jag kan av personlig erfarenhet säga att SMG2:an e snabbare än min. (Dock blev jag aningen besviken på hur lite skillnad det var.) Dom har garanterat startat på fel sätt! Länk "If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti |
|
|
Får inte stirra sig blind på just 0-100. Man får se helheten. Om man då tittade på 0-95 (med tanke på att man enligt uppgift behövde växla precis innan 100) så var den nog snabb. Även 0-200, 0-400 m säger mkt mer om kraft och accelaration. En bil som gör 6,5 s till 100 lika gärna ligga före en bil som gör 6,0 s. |
|
|
Det brukar väl kunna vara en viss skillnad mellan vad fabriken uppger och vad som blir resultatet när tester utförs av diverse biltidningar etc. Sen tycker väl knappast jag heller att en bil som gör 0-100 km/h på 6 sek är slö även om den kanske skulle vara ännu snabbare om man nu som 328-Johan säger startar på "rätt sätt". |
|
|
Min M3a gör 0-100 på 5,4 med chip,avgas,kattersättare...med 2 pers i bilen... ----------------------------- "Second place is the first loser..." Länk /// Mvh Laurin |
|
|
Laurin; Jag tvivlar inte men hur har du mätt? /Manray/ |
|
|
Polarn satt och klockade eller ? ;P *haha* ____________________________________________ Länk KÖPES: Länk |
|
|
Inte ska det behövas växlas till 3'an innan 100! Det låter ju jättekonstigt! Jag kör aldrig rattlåsrace så jag har ingen "startvana" så att säga, men när jag var på Emmaboda så tvingade dom mig att köra rakt fram en gång med deras avancerade-super-GPS-mäter-massa-saker-burk. Jag bara körde ut på landningsbanan, stannade och gasade sen iväg. Det blev 5,9 till 100 (vilket ju är sådär...) Men som sagt inte min specialitet att gasa rakt fram ;-) Men att nya M3'an är långsammare kan inte stämma om det inte snöade eller nåt... /Magnus T --------------------------------------------- Fyrdörrars familjebil till SALU: M3 limo Massa bilder o info: Länk |
|
M3_BMW |
0-100 går nog på 5.2 sekunder. Jag tvivlar inte på fabriksuppgifterna. Jag tycker man känner skillnad mot M3(3.2)E36:an. BMW M bilar, när du älskar att köra. |
|
När man kör med launch controlern så använder den kopplingen för att motvärka hjulspinn när man har kommit i väg. Om det var kallt eller dåligt grepp så har ju kopplingen slirat ganske bra, så då tar det ju längre tid att komma upp i 100km/h "Ju snabbare ni är desto mer långsam är jag" |
|
T_J |
Bara en enkel(?) fråga, hur länge håller kopplingen då på en M3 med SMG2 om man tycker det är kul med rödljusrace och sysslar med det varje dag? |
|
Gillar man rödljusrace så mycket, ska man nog skippa modell M3 överhuvudtaget. Länk "If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti |
|
|
De kanske hade fått för sig att växla innan rödmarkeringen, finns ju massa folk här som har samma ofog för sig. ;) T_J, Varför använda launch control varenda start. Man kör säkert ifrån det mesta utan den ändå. |
|
|
Men kan man vänta med att växla in på rödmarkeringen på en SMG-2 ? .. så man når 100 ?? Mip |
|
|
mip: såvitt ja har förstått så kan du dra den till varvstoppet utan att den växlar om du kör på "värsta läget" .. rätta mig om ja har fel. Har endast läst detta i någon test. larsson -m3 93- |
|
|
tillägg: kanske går på andra lägen också men har läst att det ska gå på "värsta" läget iaf. larsson -m3 93- |
|
|
BMW rekommenderar att man inte använder Launch Control alltför ofta. Men hur ofta det är vet jag inte :-) Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Följdfråga... sitter det samma koppling i SMG2 som den manuella? Alltså tål de lika mycket eller är den ena tåligare än den andra? larsson -m3 93- |
|
| Alltså man kan alltid dra den till varvstoppet på alla växlar hela tiden. SMG II fungerar ju precis som en vanligt växellåda bara att man växlar med paddlarna istället för spaken och inte behöver använda kopplingen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.