|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har sedan en tid haft lite problem med (vad jag tror) mitt batteri. Det är hyfsat nytt, jag bytte för ca 2 år sedan. I början funkade det som sig bör. Sen hade jag bilen inlämnad till plåt/lackverkstad och lackade om höger bakdörr. När jag fick tillbaks bilen så varnade han för Increased Battery Discharge eller vad det kan stå. Betyder det att VOLT är låg på batteriet? Jag tänkte att man kanske hade haft dörrar öppna eller öppnandes på verkstan när man lackade och att innebelysningen stått på och dragit ur batteriet en aning. Jag prövade ladda (har en sån vanlig CTEK laddare) men fick aldrig någon laddning på batteriet tyckte jag.. Jag lät den vid något tillfälle sitta på laddning ca 2 dygn utan att CTEK laddaren indikerade grön (fullt batteri) På slutet så har vissa andra varningar börjat dyka upp i mittkonsolen, med all möjliga konstiga grejer.. (Som jag antar kommer sig av låg batterispänning) Ett lite knepigt fel är att om jag har bilen olåst, alla dörrar stänga så kan jag inte öppna bakluckan (jag har sån där, heter det "Soft-close" som också är nån motor som behöver ström). Då får jag gå och öppna förardörren och samtidigt ser jag att instrumentpanelen blinkar till.. nästan som kortslutning.. då "Vaknar" bilen igen. Han tappar också tripmätarställning och klocka och ibland datum stup i ett. Kan det vara glapp någonstans? Jordpunkt? Vad skulle experterna (ni) råda mig att börja rota i detta? OBS! Jag märker INGEN skillnad alls när jag startar bilen på startmotor, även när det är kallt.. och då kan man ju tycka att är batteriet dåligt/dålig spänning så borde startströmmen och startmotorn också knappt orka?? Med vänlig hälsning, Niklas | |
|
Gör en mätning på batteriets status - seriösa verkstäder och många bensinstationer har mätinstrument för det. Om batteriet varit riktigt urladdat kan det har tagit skada. Registrerades/programmeraes batteriet i bilen när du bytte det för två år sedan? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har du Comfort Access? Hade detta fel på en 3 serie, slutade med reklamation av hela bilen. Läste på mycket och ofta stökade Comfort Access systemet när detta kom. | |
|
Jag får åka och göra en mätning. Jag vet att jag inte lät det programmeras när jag bytte batteri, jag har fattat det som att om man byter till ett batteri med samma Ah tal så behövs ingen programmering? Stämmer det? Jag har inte "Comfort Access" (Om med Comfort Access menas med den funktionen att man inte behöver nyckeln i tändningen eller trycka på knapparna på nyckeln för att låsa/låsa upp?) |
|
|
Man behöver inte programmera/koda in om batteriet har samma kapacitet. Däremot bör det registreras. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
...och om du inte registrerar det nya batteriet (eller programmerar om du byter typ/kapacitet), kommer livslängden att förkortas avsevärt på batteriet pga. ej optimal laddning från bilen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kan det vara missen av registreringen som skapat detta ? Niklas |
|
|
Det är inte uteslutet. Det finns flera trådar där personer som inte registrerat batteribytet, har fått väldigt kort livslängd på det nya batteriet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Märkligt, när jag fick tillbaka min f07 från lack och reparation (av höger bakdörr!) visar även den ”Increased Battery Discharge when stationary”. Och då har jag en defaladdare som sitter i varje natt hemma. Skumt! Har fått varningen två gånger sedan bilen hämtades för en månad sedan, båda gångerna ”utanför hemmet” när laddaren ej suttit i. /M Mina bilar: Länk |
|
| Märkligt även jag råkade ut för samma sak dock e60. Efter lack av fronten . | |
| Kan det vara så att verkstaden kopplar in någon extern strömkälla vid lackeringen, som stör bilens elsystem och att batteriet eller annan elektronik borde kopplats bort före. Vill minnas att man tex rekommenderas koppla bort batteriet vid svetsning med elektrisk svets. | |
|
Att koppla bort batteriet vid svetsning är för att skydda elsystem/elektronik. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Jo, det vet jag. Men när man lackerar lite mer avancerat kan man använda elektricitet för att färgen skall "krypa runt" hörn och vinklar. | |
| Finns det inga lackerare här på forumet som kan bekräfta eller dementera ? 😎 | |
|
Även jag fått batterilarm efter lack av bakluckans klassiska shoppinglucke/list på e61. Laddar regelbundet m Cetek annars. Hade nog juckat luckan upp o ner en del på verkstan, för jag åkte på kabelbrottet i gångjärnet omedelbar anslutning till lacken oxå... |
|
|
Lyfte på golvet i bagageutrymmet och såg vatten i batteribaljan, det nådde inte upp till själva batteriet som sitter monterat en bit upp från golvet och det täckte inte hela golvet utan låg mot höger ”hörn” av baljan. Oklart hur det hamnat där, såg och kände inga blöta partier på utrymmets inklädande etc. Får ringa BMW och kolla... Skumt. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Jag med att fått den här varningen efter lack av stötfångare fram. Det jag märkte var att de hade flyttat ljusvredet från Aut till 0, så förmodligen har väl batteriet laddat ur under tiden på verkstaden... |
|
|
Nu är min gåta löst: vid plåtarbete höger bak hade man missat att täta kittskarven på rätt sätt varpå vatten läckte in. Detta vatten sabbade styrenheten till nivåregleringen som därför låg och tog tjuvström. Därav ”increased battery discharge when stationary”. Nu allt ok igen. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Jag kan uppdatera mitt problem också (ifall någon annan undrar): Slutade med att jag tog bort mitt batteri och monterade tillbaks mitt gamla. Massa knepiga fel med att bilen verkade strömlös ibland osv försvann. Och klocka och trippmätare håller värdena utan att nollställas mellan start-stop av bilen.. Lämnade in batteriet till återförsäljaren varpå de konstaterade att batteriet var sönderbränt. Alltså. Bilen har inte tillfört någon laddning överhuvudtaget vad jag tolkade det som. Batteriet sattes in nytt 2017-01-07, så det är knappt två år som jag kört bilen utan att få laddning på batteriet. Jag misstänker att detta felet beror på att jag missade att registrera batteribyte i ISTA-D/P ... vad jag inte förstod är dock att bilens dator verkar helt de-aktivera laddning på batteriet om man gör bytet såhär. Så, nytt batteri, ny registrering av batteribytet lär fixa mitt problem. Niklas |
|
|
Det låter otroligt att köra 2 år utan generator... Har ni inte mätt spänningen när bilen är igång? Sönderbränt? <8V eller...? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.