AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.050

X3 3.0d 2004 långmilare

Vågar man köpa en som gått närmare 30.000mil? Service bok finns.
Ja det tycker jag. Allt är ju relativt och på en så gammal bil så får väl skicket avgöra lite också. 30 tusen långa mil behöver inte va sämre än hälften korta, rent slitagemässigt.

Det kan alltid bli dyrt med äldre bilar. Vad är det största att se upp med på en x3 med dessa mil och år? Den verkar inte ha någon rost.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Stora dieseln brukar vara problemfri. Annars vanliga saker som startmotor, stötdämpare, hjullager vid så många mil. Skaffa dig en bild av vad senaste ägare gjort på bilen och gör en enkel riskanalys. Men sätt av en peng för reparationer och fundera p vad du kan och vill göra själv. Har själv två e61 med många mil på mätarna (30k plus) som köptes billigt och som kan ge lite reparationer. Hittills inte så mycket dock. Vill man ha en bra bil med hög kvalitet för lite pengar (ofta en tiondel av nypris) är det idé att köpa långmilare. Men kolla historiken.
Tack för svaren, blir att provköra så får man ta ställning
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej,

På den 3.0d -04 jag hade som tillfällig bil (26 K mil vid inköp) dök följande upp:

Sprucket grenrör (svetsad konstruktion - 7-8 sprickor läckte som ett såll, luktade "gam" i bilen vid stillastående/tomgång - bytte till gjutet -" skitjobb" ventilkåpan måste bort och därmed spridare osv...

Laddluftkylare läckage

Termostaterna kass

Bakfjäder av ett varv (märktes inte - visuell insp. krävs)

Vindrutetorkarelänkaget helslut - skitkonstruktion med plastbussningar - funkade men "dunkade" och taskig vinkel på torkarbladet

+ lite annat smått och gott som jag förträngt :-)!

Men blev en himla trevlig bil!

Med vänlig hälsning/ Saij

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.