AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.263

Spårkänslig X3-12

Sa
440
Saij
X3 -12
Hej,
Köpte en X3 3.0d -12 med 12.000 mil på mätaren (verkar OK mil) - trevlig bil med en "rätt bra" spec (tack till 1:a köparen :-)).

MEN bilF-n är ju som en huggorm på vägen!! Spårkänslig som sjutton, lutar vägen vill den dra i sidled osv - m.a.o. inte alls som den gamla E83:an som jag hade några månader.

Märkesverkstaden säger (efter flera besök och fullständig genomgång och hjulinställning) att "Allt är helt OK".

Låg Pirelli 235/18 (RFT halvslitna på bilen) - bytta mot Conti dubbfria 17" likaså halvslitna och visst blev det bättre men fortfarande lååånnngt från bra - en 15 år gammal V70 med 30 K mil på mätaren känns ju som en dröm jämförelsevis.

Jag begriper att och vet av erfarenhet (efter 15 år med 530 och div. fälgkombinationer) att däck/fälgdimensioner påverkar körupplevelsen högst påtagligt men finns det nå'n guru som kan tala om för mig i vad mån ET på de olika fälgar som passar F25 påverkar upplevelsen av ex.vis spårkänslighet mm. Finns ju en rätt stor "spridning" i ET som verkar gå att ha på F25. (Man funderar ju allvarligt på hur den här skulle kännas med 245/20"???)

Minskar ex.vis spårkänslighet om man minskar spårvidden (smalare fälgar/högre ET)? Olika ET fram/bak?

Jag har inga problem med att göra på "gubbdäck" dvs. 60-profil 17" (ÄR ju gubbe :-)) - men jag behöver veta hur man ska få nå'n ordning på en i övrigt himla trevlig bil.

Med vänlig hälsning/Saij
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lägre ET flyttar ut centrumlinjen på fälgen = större hävstångseffekt på styrleder och annan styrgeometri = mer spårkänsligt och mer slitage på komponenter i hjulupphängning mm.

Är det rätt ET på fälgarna?
RFT-däck brukar vara sämre när det gäller spårkänslighet (och allt annat också för den delen om man bortser från att de kan köras trycklösa några mil).

Halvslitna däck brukar också ge sämre egenskaper när det gäller spårningstendenser.

Är hjulinställning gjord?
Lite mer toe in på bakaxeln brukar ge stabilare bil. Försök få verkstaden att justera toe in på bakaxeln så värdena ligger på gränsen för vad som är rekommenderat.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sa
440
Saij
X3 -12
>Johan B

JA - rätt ET

JA - Hjulinställning är gjord - med sikte på max toe in ……..

Med vänlig hälsning/SAij
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fram blir det stadigare om det är lite mindre toe in...

Exakt hur var hjulinställningens värden i förhållande till min-/max-värden?

Exakt vilket ET har du på fälgarna?

Mvh
Johan B

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Märkligt, X-drive upplever jag brukar maskera bort bmw:s spårkänslighet något..

Men prova att byta till icke RFT så ska du se att den blir stabil.

Personligen upplever jag min egna bil betydligt lugnare på vägen med 225/45 runtom, jämfört med sommaruppsättningen med bredare bakdäck.

bl
2.294
blixten
325i -88
Kan vara hjullager som är dåligt utan att det märks när man känner på hjulet. Är då även bussningar slitna blir det inget bra. Det har jag varit med om själv.
me
102
mejiro
X3 XDRIVE20D -19
R1200R -12
Har en X3 2013 och känner av lite instabilitet på slitna vägsträckor där lastbilar grävt djupa spår i vägbanan när jag kör på mina sommardäck, halvslitna Pirelli P7 RFT. Men när jag nu lade på mina vinterdäck 225/60 R17 Nokian Hakkapelitta så går den stabilt och fint. Pirelli P7 är kanske ett däck med sportigare egenskaper som ska vara lättsvängt och som i kombination med RFT och i slitet skick förstärker spårighetskänslan på dåliga vägar?
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej - och tack alla för återkoppling!
Jag försöker svara på det jag kan :-)

>Johan B
Verkstaden ska gräva fram protokollet från hjulinställningen - fick bara en muntlig redovisning.
ET 43 Fälgar E-8jx18 EH2+ med däck Pirelli Cinturato P7 245/50 R18 100W
172 som ligger på nu kan jag inte kolla - verkstan har bilen idag för vidare undersökningar (3:e gången...………..)

<Peddan
Jo helt klart blir det "icke RTF-däck" som vinterdäck - får se vad det kan ge.

>Blixten
Verkstan och hjulinställningskillarna är överens om att "allt är ok vad gäller bussningar och hjullager (Kan nämna att "lagerylandet" som var markant (lät verkligen som helt slut framhjullager försvann helt när Pirellidäcken åkte av.....).

>Mejiro
Jo - ja känns verkligen så - ska bli spännande med Hakka 17"

Var idag ute och gasade med en "jämnårig V70 fyrhjulskrafsare" på vägar där jag vet hur det känns med X3:an och helt plötsligt var vägarna helt OK...…..

Med vänlig hälsning/Stig

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om allt ser ok ut i övrigt, skulle jag misstänka de slitna RFT-däcken som främsta orsaken till spårkänsligheten.

Vilket lufttryck har du i däcken?

Mvh
Johan B

Har en X3:a med 225/60-17 på både vinter- och sommardäck och den går hur stabilt som helst. Dock en aning stabilare med vinterdäcken än med sommardito. Lite camberkänslig är den men inte överdrivet. Den går avsevärt mycket stabilare än mina föräldrars F20 118i med 225or fram och 245or bak. Intressant är dock att ET-skillnaden på 18-tum och 17-tum är mycket stor på X3:an. 18-tum har 43 medan 17-tum har 32. Detta tror jag är en del till förklaringen varför den upplevs så olika med olika hjuldimensioner. Hittade ett "technical training" dokument om X3:an på nätet och där står det att den med ET32 har 8 mm positiv "scrub radius". Slänger man på ET43 får den istället 3 mm negativ, vilket nog ger en viss skillnad på hur styrningen beter sig.
bl
2.294
blixten
325i -88
>Blixten
Verkstan och hjulinställningskillarna är överens om att "allt är ok vad gäller bussningar och hjullager (Kan nämna att "lagerylandet" som var markant (lät verkligen som helt slut framhjullager försvann helt när Pirellidäcken åkte av.....).

Det sa dom till mig också. De hade svårt att tro att det var bakhjulslager som orsakade min spårning, för dom kunde inte hitta något nämnvärt glapp, men så var det. Jag fick tipset av en kille på rejsa nu. Därmed inte sagt att det nödvändigtvis är så på din bil.
Sa
440
Saij
X3 -12
>Johan B
Provat allt från 2,0 - 3,0 bar -utan nämnvärd skillnad.

>bmw newbie
Jo - jag har noterat skillnaden på 11 mm. Jag har endast rudimentära kunskaper om fälgars geometri men en 7½" fälg borde ju vara 12,7 mm "smalare" än en 8" dito och med en ET-skillnad på 11 mm borde ju (om jag tänker rätt) spårvidden fälgmässigt öka med 4,65 mm/sida- eller?? Och ändå kännas stabilare?!? Är det månne bara däckbredden som påverkar - och inte spårvidden?

>Blixten
Hur lyckades du övertyga verkstaden att byta - som de tyckte - helt OK lager (plånboken :-))? Gjordes några andra arbeten på bakvagnen i samband med lagerbytet (hjulinställning etc.)?
Hur långt hade bilen gått vid lagerbytet?
Får man fråga vad det kostade - misstänker att jag får "vissa svårigheter" att övertyga märkesverkstaden om nödvändigheten att byta bakhjullager som en serviceåtgärd som de inte får betalt för...……..

Med vänlig hälsning/Saij
bl
2.294
blixten
325i -88
Jag började med att göra hjulinställning, problemet kvarstod. Därefter byttes 4 bussningar i bakvagnen, problemet kvarstod. Därefter byttes hjullager bak, spårningen upphörde.
Jag lämnar inte in min bil på märkesverkstad för mekaniska jobb om garantin gått ut. Bakhjulslagren köpte jag på nätet (FAG) ca 1000 kr för två. Jobbet på icke märkesverkstad kostade ca 2600 kr. Bilen hade då gått ca 20 000 mil.
se
661
seb_540
328i M F30
vin?
Sa
440
Saij
X3 -12
>Blixten
Tackar!
Intressant läsning.
Du skriver att man på de gamla lagren inte kunde "hitta nämnvärt glapp" - vet du om man upplevde de "nya lagren" tightare vad det gällde glappet? Får väl försöka "glapptesta" bakhjulen :-)!!

>seb_540
VIN - varför?
(Brukar inte lägga ut VIN på forum annat än då det gäller "fuskbilar" - detta efter som uppgifterna lever kvar i "evighet" och kan ev. drabba senare ägare.)
Med vänlig hälsning/Saij
bl
2.294
blixten
325i -88
"Vi" testade aldrig glappet med de nya lagren monterade.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.