|
|
|
|---|---|
| Hej bilen är från 07 och det luktar bränd olja i kupen när jag bromsar in. Oljelukt kommer då in via fläkten. Någon som haft detta fel och vet vad man kan göra åt det? | |
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag hade en mycket liknande erfarenhet i min E87 120i (den har också en N46-motor precis som din bil). Det var vakuumpumpen (bak på motorn) som läckte olja och en del samlades på skyddsplåten ovanför grenrören och när man bromsade/accelererade så droppade detta ned på grenrör/byxrör och det började såklart lukta. Ska se om jag kan hitta någon bild... EDIT : Här är en bild som visar ganska tydligt vad jag syftar på. Denna typ av oljeansamling kan man såklart få från en läckande ventilkåpspackning också. Länk Läckande vakuumpump är ett typfel på N46-motorer, så är detta inte bytt på din motor så är det nästan garanterat att din läcker. Det är ganska enkelt att se om man tar bort lite saker och kör ned huvudet i den högra delen av motorutrymmet och kollar vid grenrör/byxrör och mot bakkanten av toppen. Om packningarna för vakuumpumpen behöver bytas så är det lika bra att du får ventilkåpspackningen bytt samtidigt (om inte det är gjort på din motor redan). Läckage från ventilkåpspackningen efter 10 år är mer eller mindre en garanti - packningarna är slitagedelar som blir hårda efter ett antal värmecykler och måste bytas då och då. |
|
Tack för svaret. Skall kolla om det ser likadant ut hos mig. Är vakumpumpen dyr/svår att byta? mvh Tobias |
|
Njae, inte svårt i teorin. Men eftersom den sitter längst bak på toppen tätt intill torpedväggen så arbetar du totalt i blindo hela tiden med i princip noll utrymme att arbeta med. Det vill säga - du måste veta exakt hur det ser ut där bak utan att kunna se det, räcker att dina verktyg bygger 4 mm för mycket i djup så är du rökt samt ett antal fula ord är garanterade :-) Helt ny vakuumpump kostar ca 2800 SEK, men ofta behövs bara ett nytt packningsset som kostar ca 170 SEK. Men eftersom ventilkåpspackningen ändåså antagligen bör bytas, så skulle jag bett verkstaden göra båda dessa jobb när de ändåså håller på - och själv göra mindre frustrerande och mer roligare arbeten på bilen :-) Angående oljeläckage kan det vara värt att ta en titt på framsidan av motorn runt de två VANOS-ventilerna. De har också en tendens att börja läcka olja efter ett antal år. Men dessa o-ringar är enkla att byta och något man enkelt kan göra själv. Sen är det rekommenderat att byta till den nya typen av kamkedjespännare om inte detta redan är gjort. Den nya typen har ett mycket tunnare skruvhuvud medans den gamla typen har ett mycket tjockare skruvhuvud - se bilder nedan. Länk Länk |
| Hej. Kollade på motorn och skyddkåpan som syns på bilden var ren och fin. Inga läkage där men kabeln som går nedanför som jag tror mäter avgasvärden var alldeles oljig ock det såg ut som det läckt på grenröret nedanför. Körde en sväng för att provosera fram felet men lyckades ej igår skall pröva i dag igen. Tack för väldigt bra hjälp. Skall även kolla de andra sakerna i dit svar. Mvh Tobias | |
Ja, det är syresensorn som sitter där fastskruvad i grenröret. Den var också lite oljig på min bil, samt man kunde se på grenröret att det nog droppat och bränt bort olja därifrån. Men har du olja kring syresensorn eller där runtomkring (tex på grenröret) så kommer det att lukta bränd olja, syresensorn blir också ganska varm. En droppe olja kan lukta mer än vad man tror. Så det låter som det är förklaringen till lukten du känner. Sen exakt vad det är som läcker kan vara klurigare. Men vakuumpump och ventilkåpa är två saker som alltid läcker för eller senare - på alla motorer. Packningarna har en begränsad livslängd och sen börjar de läcka olja. |
| Hej. Vart brukar du beställa delar ifrån? Anledning till att byta kamkjedjespännaren är det för att det kan bli risk för ras? Mvh Tobias | |
Den nya kamkedjespännaren har vad det ser ut som ett längre slag (kan i teorin hantera lite slitna kedjor lite bättre) och kanske någon intern förbättring (har sett två här på forumet där denna kamkedjespännaren kommit ut i flera delar vilket den inte ska göra). Å andra sidan, om det var ett tillverkningsfel på kamkedjan och den slits ut i förtid så hjälper ju inte någon kamkedjespännare i världen - däremot kan den eventuellt hålla det i schack ett litet längre tag. Mina inköpsställen varierar beroende på hur brådskande det är, kvalitet, pris, typ av del, hur svåråtkomlig delen är, hur kritisk delen är, kort eller lång förväntad livsländ, samköp med andra delar, vem som ska montera delen, utbud och ett antal andra faktorer. Mina vanligaste inköpsställen är BMW, Mekonomen, AutoExperten, Tradera, ebay.de, ebay.co.uk, Schmiedmann, Demon Tweeks, skruvat.se, oljemagasinet.se, mister-auto.se, Biltema, PEAN Sweden, Millway, IE Motorsport, Sellholm, Trendab, Hack Engineering, USA Bildelar, MotorNord, FH Racing, reservdelar24.se mfl mfl mfl Men jag undviker de värsta lågpriskedjorna - du vet de där som luktar billig parfym... Det ska vara riktig kris och enda utvägen om jag ska köpa därifrån... |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Slangen, bör inte en N46 från 07' redan ha den nyare (längre) spännaren? Jag bytte min spännare på min 03' N42 (en motor som är mycket snarlik N46) och jag fick vid beställning en spännare med betydligt längre "räckvidd". Men vid pass 07' trodde jag BMW hade dessa nya spännare på plats? Tobiasuno, att byta ventilkåpspackning och O-ringar till vacuumpumpen är inte speciellt svårt som Slangen indikerar, och man spar en rejäl slant på att göra det själv. Men man bör ju som sagt göra dessa två jobb ihop, då enkelheten ökar med faktor 10 eftersom om du lossar ventilkåpan så kommer du ju åt pumpen i bakkant på ett helt annat sätt än om du skulle försöka med bara den. O-ringskittet heter 11668626471 och ventilkåpspackningen 11120032224 om du vill beställa. Jag tog mina från BMW, jag gillar och litar på originalgrejer. /Anders |
Gissar på att det är 50/50 om en 07'a fick den nya spännaren från fabrik eller inte. Min 06'a (tillverkad 2006-08-16) hade exempelvis den gamla spännaren. Tittar man i ETK så anger den att den gamla spännaren "levde" under tidsperioden 04/01/2001 — 05/30/2007 (fast det kan skilja en hel del vad som monterades i fabrik och vad som står i ETK). Så kolla på skruvhuvudet ändå för säkerhets skull. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.