AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.043

330i Touring - fått ny motorstyrenhet - nu även stereon trasig - begagnad?

Hej
jag har en BMW 330i Touring -09 som i somras har fått ny motorstyrenhet. Försök gjordes först att sätta in en begagnad styrenhet men verkstaden lyckades inte programmera den så att den fungerade så det blev sedan en ny istället (för ca 13000 kr!). Dock blev det inte helt bra ändå, bilen har fungerat i stort men ett felmeddelande med innebörd typ "huvudenhet felprogrammerad" har funnits kvar och stereon inte fungerat fullt ut som den ska (cd funkade inte, inte att spela via AUX/telefonen heller).

Den verkstad som jag först hade lämnat bilen till när den gick sönder (det blev bärgning) har i sin tur tagit hjälp av en stor BMW-verkstaden, auktoriserad och en av Sthlms större, för att fixa programmeringen som den lilla verkstan inte kan fixa. (Inte får fixa?)

BMW-verkstaden har haft bilen inne vid tre tillfällen, många dagar, minst tio-elva arbetsdagar totalt (!) utan att hitta felet. Vilket känns otroligt i sig. Saknar kompetens?

Nåväl idag har jag fått beskedet ett problemet beror på ett internt fel i stereon. Som därför måste bytas "det är ett mycket vanligt fel att stereon går sönder" fick jag höra.
Kostnad ny: 34 000 kr (!). Imorgon ska jag få ett förslag på en begagnad stereo. Blir väl ett fantasipris på denna också.

Någon som har liknande erfarenhet? Skulle verkligen uppskatta råd och tips
1. Är det verkligen "vanligt" att stereon går sönder?
2. Kan den trasiga motorstyrenheten - och/eller alla misslyckade programmeringsförsök ha medfört att stereon gick sönder? Eller vice versa?
3. Vad är rimligt pris för en begagnad stereo? Inkl. montering

Tack på förhand för hjälpen

Hej!

Radion i min E91 2009 gick sönder. Eller rättare sagt den bara dog, inget ljud i bilen alls och ingen display men att trycka i och ur CD fungerade. Konstigt. I alla fall så gjorde jag lite research och det är viktigt att stereon är tillverkad ungefär vid samma tidpunkt! Så du måste kolla upp att en eventuell begagnad är från samma tidsperiod (kolla realoem). Hittar du bara det så tar programmeringen ca 10 min max, ännu fortare om den som gör det vet hur man gör.

Köpte min begagnade stereo för 2500:- på den lokala skroten. Men la ner en del tid för att hitta rätt (hade en jäkla tur där). Samt ett inpa kit från OlaO här på forumet för 600kr.

Nog med svamlande från mig. Som svar på dina frågor säger jag följande:

1. Ja, inte helt ovanligt på E91 men om jag förstår det rätt så funkar radion på din? Och även t.ex. "pling ljud" för låg bränslenivå och backsensorer? (det gjorde dom inte för mig)

2. Det vet jag inte. Hur vet du att motorstyrenheten gick sönder?

3. 2500:- för steroren + 10 min installation och programmering. men jag antar att verkstan tar betalat per påbörjad timme. Så säg 3500-4000:-.
Glömde säga att om du hittar en radio med samma tillverkningsperiod och samma utrustningsnivå på stereon (ex HIFI) som behövs ingen programmering. Jag har och HIFI Pro DSP och det var störtomöjligt att hitta. Finns gott om vanliga och HIFI dock.
Hej!

Stort tack för svar, värdefull info för vidare diskussioner med de båda verkstäderna.

Kommentar till dina frågor:
1. Jo radion funkar fortfarande, och "pling-ljudet" för låg bränslenivå och backsensorerna.

2. Bilen gick inte rent, gick knappt öht så jag tog bärgning. Påminde om hur den uppförde sig vid ett tillfälle när en tändspole slutade fungera fast gick ännu sämre. Verkstaden konstaterade när de felsökte att motorstyrenheten behövde bytas. Och det verkar ju stämma för bilen går bra nu iofs.

3. Ok inte så farligt trots allt. Men det förutsätter antar att jag själv kan hitta en stereo? BMW kommer nog att begära betydligt mer.

/LHW

Okej konstigt då vet jag inte om din radio verkligen är trasig. Se tråd under "radio" forumsdelen som heter "vem lagar CCC-enheter", där är det fler som har trasiga radioenheter med gemensamt att ljud inte funkar.

Det är i ju för sig inte omöjligt att din är trasig. Varför funkar inte AUX? Kan du inte välja det i menyn? Var står det att huvudenhet inte är rätt programmed?

Så är det kanske men som du ser "vem lager CCC-enheter" så kan du kanske skicka den till rumänien så lagar dom den! kolla upp det!

Annars så kanske det är bara så att det har blivit nåt fel i programmeringen, det går att "reseta" alla inställningar för en modul (exempelvis radiomodulen) till default med NCS-expert det är även det man gör när man programmerar in en ny radio. Du skulle nog testa det.
radion funkar, ljudet funkar.
CD:n funkar inte alls, går inte att spela och inte att trycka ut den cd som sitter i spelaren. Via AUX går det att spela men då beter sig stereon konstigt, ljudet bli förvrängt, låtarna går fortare, ja helknasigt helt enkelt.

När man startar bilen kommer det först upp BMW på skärmen och sedan felmeddelandet, typ "Head unit not correctly programmed" eller nåt sånt. Sedan kommer felmeddelande nr två som rör navigatorn om jag minns rätt. Det var på engelska efter första verkstadsbesöket hos BMW - men efter andra verkstadsbesöket var detta andra felmeddelande på tyska... :) Det var det enda verkstaden åstadkom då efter tre dagar på verkstaden.
Nu, efter att bilen har varit ytterligare sex dagar hos BMW har de kommit fram till att det är fel på stereon. Vet inte alls om jag kan lita på det.

Motorstyrenhetbytet är ett garantiärende och ska inte kosta mig något som tur är jag har tagit en särskild garanti/försäkring. Men denna täcker inte fel på stereon. Skulle vara jäkligt surt om den trasiga stereon kanske hänger ihop med/blivit trasig pga den trasiga motorstyrenheten. Kanske är det så?

Hm skulle ju kunna vara fel på stereon men att den börjar krångla precis när dom är inne och programmerar och har sig. Värre under har väl hänt men lite misstänksamt är det. Lättast är nog att hitta en begagnad stereo och programmera i.

Men jag skulle fortfarande "reseta" radiomodulen med NCS-Expert för att se vad som händer.

Ok, tack.

Hur har det gått?
Hej!
Jag har framfört till BMW att jag anser att de ska stå för reparationen/utbytet av den trasiga stereon. Har inte fått något svar. Vet inte om de gör något med bilen just nu - eller om de ens har rätt kompetens och vet vad de gör. Det är svårt för mig att kommunicera med dem eftersom kommunikationen går via den lilla verkstaden som är min motpart, Jag vet inte om min verkstad törs vara påstridiga och tuffa för sin kunds räkning mot BMW.
Nu har bilen varit hos BMW i nio dagar - denna gång. Samt vid två tillfällen tidigare utan att de då lyckats hitta felet och programmera allt så det blir rätt utan felkoder. Helt sjukt hela den här soppan.

Man undrar hur motsvarande ärende skulle hanteras av något annat premiummärke, som Mercedes. Lika illa? Tror jag knappast.

E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Tyvärr är så även med premiummärken som Mercedes. Perioden ca 1998-2003, vet ej exakt vilka årsmodeller hade Mercedes jätteproblem med rost på 3-5 år gamla bilar. Jag mins att bland annat motormännen skrev i sin tidning om detta. De berättade om en äldre gentleman som kört Mercedes hela livet och köpt det han trodde var sin sista bil, givetvis helt ny. Redan efter 3-5 år började den rosta ordentligt i skärmkanter, dörrar och motorhuv. Bilen kostade ny, då, över 500 tkr. Han hade kört kanske 3000 mil, mins inte exakt, med bilen. Om han fått ett måndagsex eller inte vet jag inte men Mercedes kunde inte hjälpa honom på garrantin. Efter att journalisten hört av sig fick han ett erbjudande om att Mercedes kunde lösa in bilen för "marknadsvärde". Givetvis kunde man erbjuda en ny bil men mellanskillnaden var, om jag inte mins fel halv nypriset. Mannen i fråga hade tänkt att ha bilen i 10-15, ha bilen i garaget och köra den, som äldre ofta gör, dagtid vid fint väder.

Det här gav Mercedes rätt dåligt ryckt och sen kom 30 års rostskyddsgaranti som vid närmare granskning är en i princip värdelösa garanti. BMW tar vad jag förstått aldrig rostlagning på garanti. De lagar rosten och byter dörrar osv på fullservade bilar och kallar det för goodwill.

E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.