AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.144

BMW E46 byte spakcentral konstiga fel...

Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Jag har ju skrivit om det här förut men nu har jag så konstiga fel så jag måste ta upp det igen.

Jag skulle byta blinkersspak och hade lite "otur" och spakcentralen gick i bitar så ledningarna till ratten åkte ut som presentsnören. Enligt Bilia inget att göra åt.

Beställde en en från bildelsbasen och satte in den. Resultatet blev att lampan för krockkudden lyste och farthållaren funkade inte. Inte heller kontrollerna för stereon. Trasig del tänkte jag.

Beställde en ny från Bilia/BMW och satte in den idag. Nu lyser fortfarande lampan för krockkudden, men farthållaren verkar funka. MEN nu lyser helljuset konstant.

Till den nya spakcentralen satte jag in en ny blinkersspak jag inte testat tidigare och en spak till torkarna jag haft förut.

Någon som kan förklara vad i helvete det är som händer?

Jag har bytt tillbaka till spakcentralen där farthållare/krockkudde/stereokontroller inte funkade men nu kan jag ju köra bilen tills vidare i alla fall.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Låter ju jöättekonstigt detta men aibaglampan behöver du garanterat släcka med diagnosverktyg. Det du kallar spakcentral är vad som brukar kallas släpring?
Som den här:
Länk

Mvh Ola

Min bil:
Länk
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Ja den där släpringen är väl en del av spak centralen. Den som delade på sig första gången
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Det skumma är att helljuset lyser även med tändningen avslagen och nyckeln ur bilen . Kan blinkersspaken på något sätt tala om för bilen att heljusblinka?
Hej,

Min bil är på vintersemester, så jag kan inte kolla. Och heljuset får jag sowieso sällan möjlighet att använda.

Men om jag nu minns rätt, har inte bara BMW, utan många bilmärken, en kombinerad funktion i blinkersspaken av körriktningsvisning och hel-/halvljus/"ljustuta". (På tyska bilar Inte sällan en också en funktion för att välja sida för parkeringsljuset, men den sitter nog inte i själva spaken.)

Jag antar att det egentligen inte _skall_ gå att koppla fel. Men, som sagt, helljusmanövreringen brukar ligga i blinkersspaken.

/Lennart
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Jo det gör den. Spaken framåt, helljus. Spaken mot dig (fjädrande) helljusblink. Det är ingen koppling alls, fattar faktist inte riktigt hur spaken för över informationen till bilfan. Det finns två trådar som är ursprunget till mina problem som lätt går av (vilket de gjort) men även med båda av funkar blinkers (men inte omkopplingen för färddatorn.

Så varför i helvete ska helljuset vara på undrar jag.
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Problemet löst. Bytte till en ny blinkersspak som jag visste funkade.
Det var ju skönt!

"som jag visste funkade"... Men vad var det som du köpte hos Bilia/BMW?

/Lennart
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Det var varit så många turer.

1) köper blinkersspak från skroten. Trasig, kablarna är av.
2) får ny blinkersspak från samma skrot. Samma fel.
3) köper blinkersspak från annan skrot. När jag försöker ta av ratten för att sätta dit den åker släpringen i två delar (hur i helvete den kunde det, den sitter ju som berget).
4) köper en ny släpring/spakkontroll från skroten. Monterar den och då funkar blinkersspaken som den ska, men rattkontrollerna funkar inte. Släpring alltså trasig?
5) köper en ny släpring från Bilia (BMW) och monterar med den blinkersspaken jag köpte i (3) som jag inte testat tidigare. Rattkontrollerna funkar men helljuset lyser konstant.
6) monterar bort allt igen, sätter dit blinkersspaken (3) i släpringen (5) som jag testat och som funkar, testat i moment nr 4. Nu funkar allt förutom att lampan för krockkudden lyser men för det antar jag att jag måste släcka en felkod.

Nu några dagar senare så visar yttertempmätaren -40 grader. Bilfan är billig nu.

Tack för din återkoppling. Jobbigt projekt, men trösten är väl att du är i mål.

Temperatursensorn har du tagit upp i en ny tråd. Vill nog hålla med ditt bollplank där om att sensorn är huvudmisstänkt. Ett ganska vanligt fel. Den är inte så dyr heller.
Fast vad gäller dess fysiska placering, håller jag på höger sida, inte långt från dimljuset. Underifrån, framför framhjulet, tror jag angreppspunkten är. Som vanligt är det väl plast i vägen, men inte alltför svårt.

Det verkar som att du håller till i Göteborgstrakten. Om du inte har för avsikt att skaffa utrustning för att släcka airbag--lampan (fast det vill jag rekommendera!), kan jag hjälpa till. PM:a mig i så fall, om du skulle vilja.

/Lennart
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Tack Lennart. Jag finns utanför Stockholm men stort tack för ditt erbjudande! Jag har kompis här som kan släcka koderna, ska dit idag eller i morgon.
Så Bilia har hittat till Stockholm också. Nytt för mig, men de rör duktigt på sig. Tyvärr, måste man väl säga.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.