AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
661

Pendlande värme i kupé E39

MR
3
MRflum
E39 Touring -03
Hej!
Jag har en E39 530I som jag är mycket nöjd med.
Men nu när det har börjat bli lite kallare ute om 16c grader på AC panelen (acn fungerar inte) börjar bli lite för kyligt så vill man gärna ha lite värme i kupén.

Jag ska försöka illustrera problemet med hjälp av min resa till jobbet idag (9c utomhus temp vid tillfället)
Jag startar bilen ac panelen står på 20c på båda sidor, autokanppen är intryckt och jag påbörjar min färd mot jobbet. I takt med att bilens temperatur stiger mot arbetstemp så ökar värmen i kupén.
någon mil senare och bilen har vart uppe i sin normala arbetstemp en stund börjar jag svettas och känner på utblåset, det känns som en hårfön... för att få ner tempen måste jag sänka till 16c på ac panelen. gör jag inte det utan härdar ut en stund till så kommer det helt plötsligt slå om och börja blåsa kallt, riktigt kallt! står jag ut med det en stund till så kommer den börja blåsa jättevarmt igen. och så fortsätter det tills jag är framme på jobbet...

motorns tempmätare står rakt upp under hela färden, dvs kl 12.

Min yttertempsmätare saknas och visar därför -40c, använder sig bilens värmesystem av den givaren?

bilen drar och/eller läcker en gnutta kylarvatten, då jag får fylla på några dl var 100 mil eller så.

Vad kan vara fel tro?
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
1. Under plus- och minus-knapparna på värmepanelen finns det två små galler. Där suger bilen in kupeluft för att kolla hur varmt det är i kupen. Om dom blir igentäppta av damm så kan det bli konstigt. Dammsug.

2. Vet ej säkert men det borde finnas en ventil som reglerar hur mycket varmvatten som värmeelementet ska få. Om den kärvar skulle det möjligen kunna ge liknande knas.

Mvh
Plus ett på Isak5503.

Till punkt 2) kan tilläggas, att det verkar vara ett ganska vanligt fel att värmeventilerna kärvar eller bråkar på annat sätt och att det går att hitta fungerande på skroten. Annars har jag ett par liggande och om ett halvår två till. :)

/Lennart
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Och tillägg till punkt 1:
Bakom vänstra gallret finns en pytteliten fläkt som du kommer åt genom att demontera och ta isär enheten. Fläkten kan du känna på - går den jättelätt? Annars kan du dra loss den (sitter med magnetkraft), rengöra och hälla på en halv droppe symaskinsolja eller liknande. Kärvar den så får systemet fel värden.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.