AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.360

Byte av kamkedja n47.

Hej!

Har fått mitt missljud i min x3 2008 felsökt hos BMW auktoriserad verkstad, och de kom fram till att det är kamkedjan som håller på att gå sönder. Då de ska ha 28500 :- för bytet tänkte jag göra jobbet själv.

Är dock kluven om jag ska lyfta motorn eller göra arbetet underifrån. Har tyvärr ingen tillgång till billyft så det blir en hel del liggandes under bilen, så att lyfta motorn låter lättare, dock så är det mer jobb.

Sedan undrar jag om man lyfter motorn tillsammans med växellådan eller om man delar på dem under bilen?
Måste man dela på lådan underifrån är det kanske inte värt att lyfta motorn efter det, utan då kan man lika väl ligga kvar där under och byta kedjan underifrån?!

Är det någon som har gjort detta förut, eller har någon bra guide att tillgå? Har endast hittat guider på hur man byter kedjan, men ingenting som sammanställer hela arbetet.

Tack på förhand.
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Lider med dig och önskar lycka till.
Här kan du kolla lite på de olika momenten: Länk
Tack så mycket, där fanns det väldigt mycket bra guider!
Undrar hur jag kan ha missat den sidan..

Jag fick svar på väldigt många frågor från de guiderna, men en sak jag undrar är om det är någon som vet om man kan lyfta ur motorn men lämna växellådan under bilen?
Om man delar på allting som låser ihop lådan med motorn borde man väl kunna sära på dem i samband med att man lyfter motorn?!

Eller missar jag något viktigt?

Vore ju väldigt skönt att behöva ta isär så lite som möjligt under bilen, då plockar jag hellre mer av fronten.
Transocean
BMW AG tackar när du betalar detta ur egen ficka. TACK!!!

Annars har dom en Puma för just din bil men jag tror det är bäst att du betalar själv.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Växellådan stannar kvar under bilen. Dock får man ju ha en domkraft under lådan medan man lyfter ur motorn.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Kanske kan få lite hjälp här;
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.