AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.722

Ny för mig 116 och funderingar

An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Hej,

Jag har precis köpt men ej hämtat en bensindriven BMW 116-2008.
Förra ägaren har absolut noll koll och har servat den enligt serviceboken, dvs longlife konceptet.
Jag chansade lite och köpte da bilen är i ett OK visuellt skick och gatt 8000 mil.
Priset var samma som BMW gav i inbyte mot en ny X3.
Kamkedja, har googlat och sett att det är en svag punkt pa N43 motorn, räcker det att byta spännaren?
Är det möjligt att läsa ut felkoder med en ELM-327/generisk ODB2 läsare?
Kommer att göra följande:
-Ett oljebyte, varmköra, sedan ett till
-Alla filter även bränsle
-Byta kamkedjespännare
-Kontrollera alla vätskenivaer
-Lyfta upp med pallbockar och ga igenom bilen.
-Interiör rengöring med vattendammsugare
-Fylla igen stenskott

Vad mer rekommenderar ni?
Kamkedjan är det jag oroar mig för, vid googling är det lätt att fa uppfattningen att bilen kommer att explodera.

Tack!
Mvh
Anders
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Vad du aldrig ska göra är att stoppa bilen med växellådan om den rullar bakåt vid en mindre flytt tex. Flertaler ägare har med en sliten kedja/ kedjestyrningar och gamla sträckaren att fått kedjan att kugga över..

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Tack!
Beställer reservdelar idag.
Trött bil men perfekt som stadsbil.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Sträckaren var aldrig bytt, luftfiltret var svart och oljan var inte mysig, servad för 25 månader sedan.
Rekommenderar ni att byta kamkedjan preventivt eller räcker det att hålla koll på felkoder och byta olja oftare än rekommenderat?
Länk
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Jag har en glugg i kalendern nästa vecka.
Kommer att byta kamkedja, BMW hade ett kit med allt som behövdes.
Någon som bytt på N43?
Pe
1
PerraL
1991 E30 325 cab. "004 E87 316
Har för ett tag sedan köpt Xets 116 04a. Hon köpte den när den gått ca 8 - 9000. Eftersom vi kan umgås har jag servat o pysslat med den jämt. Direkt efter köp (och jag var inte med) böts koppling, lambda och bromsar fram. Servicebok saknades och firman var nog lite suspekt även om de stod för detta, ganska snart vibrerade det, bultar mellan kardan vxllåda hade ramlat bort... suck

Vad som genom åren har bytts är svänghjul, helt slut i gummit, koppling igen. Startspärr vilket novatin bjöd på eftersom felet var startmotorn vilket triggade spärren. Kamkedjan kuggade vid ca 14000, dock utan att krasa ventiler. Inte helt kul att byta.

nu har den gått 21000. Dags att byta termostat i helgen, drar mer än den borde och taskig värme... Rasslar ett par minuter vid uppstart har bytt magnetventilen till insugskammen/vanos, blev bättre. Uppstod efter att jag kört lyftarrengöring, gör INTE det. Ngt som beror på att olja inte kommer fram fort nog orsakar detta.

I övrigt en bra åkbil som man nog kan få ur 10000 till. mvh P

An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Perra, tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.
Jag ska ge mig på att byta kamkedja, det verkar inte vara något mysmeck men egentligen inte så krångligt. Jag pratar tyska, använder den tyska versionen av instruktionerna från BMW, det var lite väl mycket "google-translate" översättning i den engelska.
Håller med, en fin-fin åkbil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.