|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Har en 535d som rullat 310tkm, började noterade lite vibrationer och oljud vid hastigheter runt 80 km/h, började för ca 2 veckor sedan. Trodde först att något lager vid kardanen spökade men när jag sedan fick möjlighet att undersöka under bilen, noterade jag att höger drivaxeln var ute ur diffen en aning. Här har jag några bilder jag tog. Länk Det borde finnas en låsring som håller axeln på plats men vet inte om den är sliten eller gått sönder för jag kan nu utan som helst problem föra axeln ut och in. Någon som varit med om liknande? Hittar några trådar på engelska forum om liknande problem men har inte riktigt förstått vad som orsakar detta? Bilen körs 90% på landsväg så förstår inte riktigt vad som skulle orsaka en sådan kraft annat än en sliten låsring. Försökte också se om något skulle glappa men enda jag noterade var att bakhjulen gick att rotatera ganska mycket, några cm iaf. Förstår att det ska finnas ett liten spelrum men kändest som det var mycket, någon som vet ungeför hur mycket bakhjulen ska kunna roteras? Ska försöka beställa hem nr 13&14 på bilden Länk och hoppas att en ny låsring är det enda som behövs och att inte något annat har tagit skada. Ska också köpa hem ny olja och byta, vet inte hur mycket olja som har pressats ur diffen så hoppas att det fortfarande finns lite kvar. | |
| c-clipsen är rätt starka. känns som att det glider trögt i splinesen | |
|
Hej tack för svar! Handlade ny låsring samt packning och var redo att byta men då ser jag att drivaxeln är i rätt position igen. Känner också att låsringen är på plats, ett litet glapp känns när jag flyttar axeln ut och in, som det ska vara antar jag. Bytte iaf olja i slutväxeln, hade inte minskat mycket var nästan 1L som kom ut och oljan såg bra ut så antar inte att något tagit skada där. Men tyvärr fortsätter mina vibrationer och oljud, har beställt nya bussningar bak och till krängningshämmare fram. Nya vinterdäck borde komma nästa vecka. Så ska testa med att byta bussningar och göra en hjulinställning för att se om det hjälper. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.