AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.421

rensa Partikelfilter

Visa användare
65
zaqqe
bmw 540 iA touring 2018
Hej på er!
Jag ska ner en sväng till s-holm, jag tänkte bränna ur partikelfiltret tror ni det räcker om jag ligger i 130 km/h i 3o minuter eller bör jag köra fortare under en längre tid,

kan man även rena EGR på detta sätt?

jag frågar för jag har ingen aning om EGR ventilen.

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Varifrån utgår du? Gäller det bilen i signaturen? Varför tror du att du behöver regenerera filtret? Kör du många korta sträckor? Har bilen börjat dra mer bränsle?

Generellt funkar motorvägsfart under en längre sträcka, min regenerering brukar börja efter 3-4 mil på motorväg,, och sedan bror det väl på hur väl igensatt ditt filter är innan det är färdigrensat.
Visa användare
65
zaqqe
bmw 540 iA touring 2018
Hej jsn!
nej det är en 430D - 16!

jag kör många korta sträckor till o från jobbet på typ 2 km och till stan 2 km, men har börjat pendla ibland och då är sträckan 6 mil enkel, men det kan bli mycket korta sträckor imellan.

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Du behöver inte hålla högre hastighet än motorvägslunk. En halvtimme borde räcka.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har för mig att jag läst att BMW har (hade) en parameter för att regenereringen av DPF skulle börja: 120km/h och 20 minuter.

Hur vida det stämmer vågar jag inte svära på, men det behövs i alla fall inga jättehöga hastigheter normalt sett.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
När jag kör det med Carly vill den att man ska hålla minst 80km/h i 30 min
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.