AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.940

Renovera torkarblad eller inte?

32
2.462
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har sett produkter för att "renovera" torkarblad. Dels finns det produkter som slipar torkarbladet lite och så finns det en som skär bort en liten bit som heter ecocut pro (sägs i reklamen att man akn skära ett torkarblad 2 ggr).

Någon som testat eller är det bara dumt att inte köpa nya torkarblad?

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag brukar byta enbart gummit - går på alla torkarblad jag testat hittills.

Det kan vara lite pilligt/våldsamt att få bort ändstyckena på "low-profile-blade" men det brukar räcka att dra bestämt rakt ut och sedan får man vika upp en metallhake som låser fast bladet i ena ändan - därefter är det bara att dra gummit rakt ut från skenan som håller det. När man ska montera nytt gummi, kan man behöva smörja mellan gummi/metall med lite såpvatten eller liknande.

Lösa gummiblad brukar gå att köpa hos t ex. BMW, annars kan man slakt billiga torkarblad från t ex. Jula/Rusta etc och enbart använda gummit. Kolla dock hur "profilen" på fästdelen ser ut på gummit för det finns lite olika utförande och vissa fungerar mindre bra i low-profile-armaturer.

Har fungerat bra för mig...och kostar bara ca 10% mot att köpa helt nya torkarblad.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Brukar kunna glappa i länkage när gummina är slitna, så jag byter hela. Allergisk mot missljud.

32
2.462
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
@JohanB: Men är det själva ställningen som är det som skiljer mellan billiga och dyra? Jag trodde det var gummiblandningen som gav slitstyrka och bra torkeffekt. Köper man billiga gummi från Jula och sätter i en dyr ställning så vinner man nya men billiga gummin.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Patrik, gummit kanske inte håller riktigt lika länge men man kan byta mer än 10 gånger innan man kommit upp i samma summa som "märkestorkare" (Bosch/OEM/SWF etc.).

Vissa lågprisgummiblad verkar vara ganska dåliga i kyla (blir för hårda) men de flesta fungerar bra - upplever det som att det blir bättre totalt sätt även om man får byta en eller två gånger per säsong.

Armaturen tål många byten, särskilt på "flat-blade".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bl
2.300
blixten
325i -88
Tycker inte att gummina i biltemas torkarblad är sämre än bmw original.
Har provat biltemas vid flera tillfällen både på firmabilen xc70-16 som på passat alltrack-13 och upplever att det fungerar mindre bra på vintern när det kommer mindre stänk med vägsalt från tex mötande fordon. Torkarna torkar inte rent utan lämnar gärna kvar ränder pga att de inte får ett jämt tryck på hela bladet. Vid regn eller liknande så märker man inte så stor skillnad. Tyckte innan att man kunde byta 2 gånger per år och köpa billigare blad, men hittade billiga bosch på nätet. Kör nu Bosch och det går inte att jämföra med de billigare, mycket bättre. Vi går ihop ett par stycken för att slippa frakten eller behöva vänta tills det blit något erbjudabde på frakten. Ca 240-300 kr för ett par Bosch som håller ett år. Jag köper på mister auto och det har fungerat bra. Har för mig att jag kollade på lite olika bilar men med samma längd och fäste på torkarna. Det kunde skilja i pris så jag köpte torkare till en skoda istället för vw eller om det var tvärt om. Har ni hittat något billigare ställe att köpa era torkare ifrån?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.