AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.289

320i 2018 Steptronic kämpar vid 1000r/min i Comfort program o jämn fart

Yr
2
Yrrah
320i xDrive Touring -18
Är det ett beteende som ni också har eller har växellåda styrningen fel programvara?
På BMW säger de att den försöker spara bensin och har inget bra svar på komfort aspekten.

I programlägena Eco-Pro och Comfort och jämn fart och låg belastning under 70 försöker växellådan lägga sig så nära det går 1000r/minut. Det resulterar i vibrationer och ett beteende som jag inte upplever som komfortabelt. Med manuell låda skulle ryggmärgsreflexen vara att växla till lägre växel.

Vid ökad belastning eller gaspådrag växlar den ner och det höjda varvtalet resulterar i jämnare gång. Vid Eco-Pro sker ner växlingen lite senare. När belastningen minska växlar lådan upp och det låga varvtalet återkommer.

Vid farter lite drygt 80km/h finns inte problemet då det med högsta växeln (8) behövs ett varvtal tillräckligt över 1000r/min och motor går mjukt.

Comfort är default läget när motorn startar och skulle oftast vilja använda det.
I Sport läge går varvtalet ogärna under 1400r/min vilket ger bra komfort på 50 och 70 sträckor men onödigt högt varvtal.
I Sport+ läget går varvtalet ogärna under 2000r/min.

Om Comfort läget hållit sig ovanför 1250r/min hade det blivit komfortabelt.

320i motorn har fullt vridmoment 270Nm mellan 1350 och 4600r/min.
Enligt ett datablad jag sett är vid 1000r/min: 208Nm och 29Hp. Det motsvarar vad sport displayerna visar när man testar med manuella växellägen.

Bilen är en 320i (F31) xDrive Touring tillverkad maj 2018.
Vevaxelsensor bytt för någon vecka sedan efter service inkallelse. Hade drivlina larm några gånger i juli men det återkom inte under augusti o september.
Ph
36
Phil88
E61 525d m-sport -08
Volvo v60 T5 R-design -19
Jag har en 125i med samma motor som dig (b48) och upplever precis samma sak, att köra 70km/h är inte en behaglig resa. Lösningen som jag brukar använda är att peta in bilen i Sport-läget istället :)
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Samma som i min 520dT -16 (190 hk) då, vid 70 km/h så petar automaten in 8:an för att spara några droppar (visst och den går riktigt snålt), men minsta backe så hoppar den ner till 7:an och så upp till 8:an igen, en bensinare bör påverkas mindre av vibrationer, men just dieslar gillar inte låga varv (även om BMW gjort ett riktigt bra jobb).

I min förra bil, 320dT -13 (187 hk) så höll lådan kvar växeln i 7:an i 70 km/h och växlade inte upp till 8:an förrän vid 72 km/h (testat med farthållaren).

Så vid omcertningen för B48 och B47 motorerna i våra bilar så måste de ha ändrat i lådan för att spara in på några g co2/km.
Vore kul att höra om B5X (raka 6:orna) upplever samma sak, kan tänka mig att dom har bättre balans än en rak 4:a per se.

/P-O
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Har haft diverse 4-cyl 3-serie som lånebil senaste månaden, en 320i och nu en 330i, gillar inte alls hur lådan beter sig i Comfort. Ligger på för låga varv vid normal körning vilket innebär en kort paus så fort man ber om mer fart och en allmän känsla av seghet och gummiband med plötsligt momentpåslag etc.

Upplever inte alls samma sak i min 6-cyl f07, den ligger mer rätt hela tiden.

/M

Mina bilar: Länk
Yr
2
Yrrah
320i xDrive Touring -18
Kan man på något sätt konfigurera Sport att vara default läget för Steptronic?

Valet finns inte i Min bil menyn.

Tack Phil88, P-OA och tegel för att ni bekräftat att fler störs av växellägena vid Comfort.

/Harry
Ma
29
Matthz
330i f31 2018
Hej alla.
Har en 330i 2018 tycket oxo att växellädan ligger en växel för lågt, brukar mest använda sport eller sport+
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.