|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Lanab: "Market for Lemons" är just en del av den sk marknadsekonomin...Du har helt fel när det gäller så här gamla bilar, din "teori" stämmer på nyare, läs ungefär 7-8 år gamla bilar som äldst? Jag ser fram emot dina beklagande inlägg om några år "A men va fan, för 3-4 år sedan annonserades toppexemplar för dryga 300' o såldes nog för omkring 250-270', o nu vill de ha över 400'? Man skulle passat på o köpt när de ändå var överkomliga i pris". Som du säkert vet så består marknaden inte enbart av köpare. Men visst köparna vill köpa "billiga bilar", men de skall vara i "super-skick". De säljare som har billigare bilar tycker köparna inte är bra nog i skicket. De som däremot har fin-fina bilar tänker inte sälja de för underpris. Där har du "konflikten", antingen så vill man ha en fin-fin bil o förstår att den kostar därefter, eller så vill man bara ha just en sån modell, till "lägsta möjliga pris utan nån större tanke på det egentliga skicket". Vi vet var du står. Det är mycket uppenbart att du inte är entusiast på något sätt, ditt eventuella intresse i dessa gamla bilar ligger endast i den eventuella ekonomiska vinst man kan göra. Observera att jag har inte sagt någonstans att bilarna säljs för begärt pris, men när du säger "Dra bort en 100-ing på¨priset så är den intressant" gällande Länk så är det ganska uppenbart att du lever i fablernas värld, eller någon annan fantasi värld. Den länkade är jag ganska övertygad om att man kan pruta ner en 10-15%, dvs till runt 165', sen blir det nog tufft värre. |
|
|
Lillbojje: Jag ska försöka ge dig min syn på saken. Har precis köpt en M3 E46. svensksåld med SMG och 9900 mil. Svart med svart skinn och i ett fint skick. Jag letade efter en sen i våras och priserna varierar mellan 200-299 beroende på skick. Manuella svensksålda har under hösten annonserats ut för 250-280tkr och dom har sålts. En tysksåld stålgrå med CSL-stuk låg nyss ute för 295 i 4 veckor, sänktes till 260 och såldes på två dagar = gissar på minimalt prut sett till sista annonspriset. Ytterligare 3st i 260tkr klassen har försvunnit från blocket. SMG lite lägre i pris, men skulle säga 220-250 för ett bra ex. En silvrig svensksåld med 12 000 mil kom ut i måndags, borta dagen efter. Annonserat pris 249. Letar du efter 15-19 000 mil så är priset mkt lägre och du ska inte betala över 200, dom bilarna kmr med åren att trilla ner i pris. Även innan bostadshysterin kostade fina M3or 175-200 och en SMG med över 10k mil var väl runt 150 tkr.. En gammal välskött M-bil som inte gått jorden runt kmr alltid att vara dyr sett till ålder. Men köper du en M-bil som denna idag ska du nog räkna med att priset kan trilla ner strax under 200 vid ngt tillfälle, men 100 som lanab skriver. Nej det kmr aldrig hända. Lanab: du bidrar inte med mkt hjälp till trådskaparen. Du låter bara bitter. |
|
| Vill tillägga att 300 är i högsta laget och att det gäller svensksålda lågmilare, och där finns absolut en risk för stora prisfall när marknaden svänger. Men så är det med allt där miltalet faktiskt är avgörande. Då blir det svårt att bruka bilen i rimlig mån :) | |
|
"Vad kan m3 jämföras med, med väghållning och allt?" Jag skulle nog säga att man kan göra en ganska direkt jämförelse med Porsche 911 från samma period. Båda är riktigt körglada bilar med likvärdiga prestanda både när det svänger och i acc. |
|
| M235 är ju en modernare bil för ungefär samma pengar som de finare nu ligger i, med likvärdig prestanda. :) | |
|
Mattemattee, tack gör info, den jag letar efter behöver inte vara någon lågmilare, så om den gått 15 gör det inget, men det verkar ju som sagt att man kan ha lite is i magen. GE, 911 är säkert en grym bil, tycker bara den ser lite tråkig ut, jag gillar M3ans grymma utseende. |
|
| Jag tror inte man hittar nån fin-fin normalmilad (13000-18000) under 200k. En lågmilad (under 7000) lär man få betala kring de 300 för. Allt baserat på att bilarnas skick är klanderfritt, utan repbehov osv. | |
|
Du kommer ångra dig om du köper 135i/m135i/m235i om du letar M3 e46, inte ens M2an kan ersätta en M3 e46 om det är det du vill ha, tro mig, jag provade. Visst, för någon annan kommer det säkert funka, men M3 e46 och M2 är så olika att köra tycker iallafall jag. Mycket som nämnts i tråden passar klockrent in på mig, kommer aldrig sälja min(återköpte M3 e46 för 2 veckor sedan) nuvarande M3 e46 om jag inte får tillbaka pengarna eller gör vinst(som på min första M3 e46). Manuell, utan taklucka, lagat golv och mycket mer, bara njuta och låta den åldras väl! Se till att du inte köper en Lemon som sagt, min första E46a var ej väl omhändertagen men den kostade mig inte skjortan att ta hand om heller. |
|
|
Hade inte läst mattemattees kommentar innan jag kommenterade själv, det var jag som köpte den stålgråa manuella för 265 000:- utan att pruta en krona på plats, säljaren hade varit ärlig med info och jag visste vad jag handlade, speciellt sedan jag hade ägt en M3 e46 i 4 år tidigare. För mig är bilen garanterat värd 265, bryr mig inte alls i dagsläget om framtida värde då jag inte ser mig själv sälja den. Sålde min 14000milade svensksålda för 200 000:- för 1 år sedan och det var samma historia där, jag hade koll på min bil och var ärlig med allt, vi kom överens om ett pris på telefon och han var nöjd när han kom och prutade inte en krona han heller, så hoppas ju isåfall att den eventuelle köparen kommer agera likadant när(om) jag väl säljer en vacker dag. Har råkat fånga M3e46-buggen dock, in love. |
|
| Isty: Lanab bjuder 140 för din bil osett, kontant. Kom igen nu, sääääälj, de är inte värda mer... Vad Lanab inte förstår är att det är skillnad på att vara absolut tvungen att sälja en bil (som det kan vara om man köpt en häftig 4-5 år gammal bil med finansiering) kontra en 20 år gammal M som få finansierar, eller inga alls skulle jag vilja påstå. | |
| Dawwe: Precis! Kommer jag bli absolut, absoluuuuuuuuuuuuuuut tvungen att sälja p.g.a. ekonomin så kommer jag självklart acceptera ett lägre bud än jag tänkt från början, men knappast 140 :D | |
|
Isty: haha sjukt att det var du :) den såg läskigt fin ut, grattis till en fin bil! Den verkade riktigt påkostad av det man kunde utläsa i texten. Min var en svart SMG, helt original. Har nu fixat CSL kopior, en sänkningssats nya skivor och värre belägg. Avgas till våren :) Köpte också en ny M2, men en E46 M3 väckte större ha-begär så nu är M2 såld. |
|
|
Mattemattee: kunde inte motstå! Och den var så fin som man trodde, väl omhändertagen. Kan verkligen rekommendera CSL lucka och diffuser, helt annan bil att titta på! Sänkningen i kombination med 15/20mm spacers gör att den tar i ibland när man svänger, så måste skaffa coilovers över vintern då den självklart skall gå på bana dessutom, de är bra roliga där. |
|
|
Isty, nej det är väl så, man försöker väl lura/övertala sej själv att man kan köpa en annan bil istället men det kommer jag nog ångra som sagt. Länk Jag var och kikade på den, bra skick. Lite rost som börjat komma nere vid vänster bakskärm, precis nere vid sidokjolen. Omlackad vä bakskärm pga av en liten rostbubbla och höger med pga av nån lackskada och framstötfångaren pga av lite smårepig, inga konstigheter. Tyvärr var det den som hade tickande ljud som jag inte vet vad det var. |
|
|
Boije: Att du hittar nån liten rostprick i storlek 1-4 mm (i diameter, max) på en 15 år gammal bil vid en ordentlig syning skall man nog inte förvånas över. Dessa rostprickar kan ibland finnas mitt på en i övrigt helt rostfri panel. Enligt mig har man två alternativ om man vill ha en bil i absolut "uberskick" i alla avseenden. Ena är att man inser att en bil i uberskick kostar, kostar massor. Därför har man även insett att man får kanske ge till o med långt mer än man drömt om, men då får man lågt/rimligt miltal men oxå ett skick där man inte behöver åtgärda något alls, inget. Eller så söker man efter en bil där de stora mekaniska bitarna (enligt mig drivlinan, dvs motor vlåda diff o dess tillbehör) är i absolut felfritt skick. Miltalet skall även här vara rimligt, dessa bilar brukar ofta beskrivas med orden "I mycket bra skick" eller liknande. Interiören måste vara fräsch. Men i övrigt så får man räkna med att det är en hel del som behöver bytas för att uppnå "uberskick", som tex alla bussningar, dämpare, skivor osv. Kosmetiskt skall den vara fin, men man hittar nog nån liiiten buckla/whatever. Det är nu det svåra kommer, en bil i detta skick skall ju såklart inte kosta 300, nej förmodligen runt 200 för att den skall vara "lönsam". Så får man en sån för runt 200, och plöjer ner mellan 100-120 så har man en bil som förmodligen är i bättre skick än den där i "uberskick" vid inköp redan, men man har slitit en hel del för 120 räcker INTE om alla jobb skall göras på verkstad, då får du nog dubbla investeringen. Så länge bilens historik är klockren dvs utan 1000 ägare eller krockad/whatever så är det en "rimlig investering". Jag har gjort dessa "renoveringsresor" 5 gånger, varje gång jag köpt en bil så har de varit i fin-fint skick o det har initialt hetat "Nä, denna gång skall jag bara byta bromsskivor fram sen räcker det" så har det ändå slutat med att man suttit där med en bil i molekyler där allt till minsta lilla (felfria) slitdel byts bara för att man är igång... Sista bilen köpte jag 2014 på ren impuls. Det var en M5 E39 som det pratades massor om på ett M5 forum, folk tyckte den såg fin ut o låg helt rätt i pris, men det var ingen från forumet som åkte o tittade, alla pratade bara... Så efter dryga 3 veckors prat på forumet fick jag nog, åkte o tittade bara för att se om den var så bra/fin som alla sade.... Kan säga som så att det blev en positiv överraskning. Att det fanns saker att åtgärda är självklart (bromsskivorna fram var det enda "akuta" egentligen, förvisso nya skivor fram men icke original, så kan man inte ha det...). Bilen gick som den skulle, klockren historik i alla avseenden, och ett pris som bara en *piiiip* inte skulle köpt den för, Lanab anyone :D? Så den kunde jag inte lämna kvar. Men trots att tanken inte var att jag skulle få den i "uberskick" så blev det ändå en helgalen resa, gjordes "i ordning" alldeles för mycket egentligen. O så blev även denna för fin för att kunna brukas utan att behöva oroa sig för avundsjuka medmänniskor, men det är en fröjd att sätta sig i bilen o känna att allt är som det skall vara, inget skrammel glapp nånstans, och precis allt som kan tänkas strula är bytt i föregående syfte. I detta fall blev det nog dyrare att göra denna resa än vad det hade varit att köpa en bil i "uberskick" från början då 2014, men jag skulle ju inte köpa nån bil alls... Så om du bestämt dig för vilket skick du vill ha, o du vet hur petig du är samt vad du kommer störa dig på så har du kommit en bit på vägen. Vet du att du är lite som jag att du tycker att "efter 13000 mil så kan ju inte saker o ting vara som nytt även om det inte finns några symptom" så gör du nog bättre i att slanta ordentligt för en "klar" bil, det blir billigare. Kom ihåg att just 2014 så stod M5 E39 i absolut botten vad gäller priset, de priserna för bilar i rimligt skick kommer inte komma tillbaka, har för mig att även E46 stod lågt just slutet av 2014 (runt 130-150 för en rimligt fin). Den där silvriga du länkar till ser rimlig ut trots de där "rost o lack grejerna", skicket påminner starkt om den där E39 jag köpte 2014. Jag skulle dock aldrig i livet köpt en med SMG, de som kommer öka mest i värde på sikt är manuella. Manuell låda kommer vara något ovanligt i framtiden, manuell låda med "massor av effekt" rent utav "exotiskt". |
|
| Nej absolut, att det är någon liten skavank är inge konstigt. Det är bilar som är 15 år gamla och har använts. Men nu har hag som sagt själv börjat tveka lite på lådan faktiskt, är lite mer inne på en manuell...tyvärr | |
|
Köp manuell. En SMG2 är "antik" vid det här laget. Nyare liknande lådor är bättre på allt. En manuell låda däremot kan inte bli "bättre" så att säg, den är "färdigutvecklad" i många avseenden, därmed inte sagt att det inte kan finnas saker att förbättra/förändra. Argumentet med att en "SMG2 växlar perfekt varje gång" köper jag inte riktigt, personligen anser jag att en "äkta M" har en tredje pedal, en kopplingspedal. Nej jag vill INTE göra detta till en "SMG2 vs Manuell" tråd :D. SMG2 var det bästa man kunde få, i början på 2000-talet. Idag "hopplöst" föråldrad. Börjar något strula så blir det...dyrt. Tänker främst på växlingsmekaniken, hyrdraulpump osv. Tycker du skall kika runt o rent ut sagt skita i prislappen. Hittar du en som du verkligen gillar men priset är off för din del så kan du ju alltid tala om din absoluta smärtgräns för säljaren sen får han säga sitt? Men att tro att man skall få en bil annonserad för säg 300 (och i skick därefter) för 220-230' är nog önsketänkande, däremot tror jag det är fullt möjligt med 10% prut, om man inte inleder kontakten med att konstatera att "Den är för dyr du får aldrig 300 för den" för då har man redan där hamnat på "kollisionskurs" med säljaren? |
|
|
Dawwe Det är vad jag sa tidigare, dom enda som försvarar SMG2 är dom som har en, sanningen är att det är skit och en riktig M ska ha manuell låda om det är en gammal M modell. Enda lådan jag kan acceptera är DCT lådan som satt på min M5 F10, den var helt underbar, när lådan är så bra väljer jag DCT. |
|
|
När det pratas om Csl:en klagar ingen på sMg:n... Jag skulle nog påstå att är på man jakt efter en perfekt M3 e46 så är utbudet såpass skralt att man kanske får ha överseende med vilken låda den har. Jag har ägt båda en gång i tiden och de var trevliga på olika sätt, kommer ju lite extra funktioner typ shifting lights o launch på automaten :-) Man bör dock ha med i beräkningarna att det är gamla bilar där mycket kan krångla med höga reparationskostnader. Så tänker man driftsäkerhet och ekonomi så är en M235 bättre alternativ. Men för konnässören så är det inte fel att ha en M3 e46 att rasta ibland. |
|
| Fast skall man ha den ultimata M3 E46 så är det denna man skall "leta" efter Länk . En sån kan kanske vara värd 300k, men bara kanske, om den är svensk-såld! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.