AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.881

Varför säljs de inte, m3 e46

Sida 2 av 4
Jag vill nog sträcka det till att det blir svårt att hitta manuella M med sugmotor för under 200', oavsett skick, inom 4-5 år.
Dawwe

Det har inget med att vara entusiast eller inte att göra, det ligger stora belopp satsade i dessa bilar oftast kontant och dom flesta entusiaster har stora lån på sina bostäder, när räntorna börjar gå upp med början inom några månader och kanske lägger sig efter några år på mer normala 4-6% så kommer många inte ha råd med sina bostadslån, då spelar det ingen roll om man är entusiast eller inte, cash is king och dom flesta väljer nog att sälja iväg sin entusiastbil än att tvingas sälja sina hem.

Privata skuldsättningen i Sverige är i topp i världen med över 5000 miljarder, du kan tänka dig när skeppet börjar svänga och svenssons är tvungna välja mellan sin fina bil eller ha kvar sitt hem.

Just saying...för historien återupprepar sig men dom flesta glömmer lätt.

Ligg lågt så länge....
Det känns ju inte som att man är allt för dum om man försöker pruta lite grann iaf.
GE

Kolla på denna M5 E34 -91, rena skämtet vilket pris, ett exempel säljaren lever i en drömvärld och visar väl på den högkonjunktur som varit där pengar är i princip gratis då bankerna gett stora krediter till vem som helst.

Länk

Ska man skratta eller gråta? :)

Och denna M3 CSL har legat ute i evigheter, säljer inte till det priset, får väl se när räntorna sticker iväg vad som händer med priset :)

Länk
Ja men då har man ju uppenbarligen INTE cashat bilen enligt mig. Det du pratar om håller jag med om men då pratar vi om minst 10 år nyare bilar. Dessa gamla M hamnar utanför den kategorin du nämner. De finns säkert några ägare som kan drabbas men de är få till antalet, blir ingen masspsykos som du tror, den teorin kan du applicera med framgång på de som har minst 10 år nyare ”superbilar”.

Klart man skall pruta men att tycka en bil som annonsera för 190 är intressant först efter att ha prutat 100 (i en annan tråd enligt Lanab) pekar ju tydligt på att man inte har nån vidare koll, alls...
De länkade bilarna konmer inte reas ut, ingen panik där. Du är ute på tjock is.
Dawwe

Om bilen är fel prissatt tokhögt till vad marknaden är beredd betala så är det inget fel att skambuda.

Jag förstår inte varför du är så allvarligt rädd för detta och sitter och försvarar det till sin ände.

Definiera en sann entusiast, jag skulle inte kalla det enligt den benämningen du tror det är då en sann entusiast styrs inte av hur mycket sin bil är värd hela tiden utan ser bilen som den är och tar hand om den som en bebis.
Du förstår inte. Säljaren säljer om och endast om han får i någorlunda närheten av begärt pris, dvs max 15% prut gissar jag. Passar det inte så köp nåt annat, jämför Birkas länk om ”Lemons”. Det finns inte obegränsat med finare objekt.

Som parantes kan jag nämna att jag har 4 renoverade E34 M5 EDC dämpare på hyllan ”bara för att”. Trots att de inte annonseras nån stans brukar jag få
1-2 mejl per år om jag vill sälja, som längst bort hela vägen från Brasilien. Svaret har alltid varit alla för för minst 8000€ eller ”no deal”. Ingen har nappat men brassen var villig att ge hälften. No deal så klart. Hade även en förfrågning efter EDC fram endast för nåt år sedan, oavsett skick. Fick tag i sådana till ett pris du aldrig skulle betalat för helt slut dämpare o sålde de vidare med en gång till ett pris som du hade sagt är helt omöjligt.

Det är lite samma sak med dessa gamla M, passar inte priset så tack och hej. En entusiast ser mer till skicket än priset, o vill framför allt ha just den modellen.
En superdyr bil kan ofta bli billig sett över tid, därmed inte sagt att även jag tycker att 800 är mycket för en CSL. Men som sagt du kan glömma att du får den för hälften, gissar att ner mot 600 är inte en omöjlighet iaf, men börjar man med ett sånt skambud utan att sett bilen live så tycker jag att man visat att priset är viktigare än skicket, för det fattar jag med oavsett annonspris så vill alla pruta, om så bara 1000 kr
Inte tycker att 800 är mycket skall det vara
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

lanab: Ursäkta min nyfikenhet.. Vad äger du för bil/bilar just nu?

Dawwe: Du är inne på helt rätt spår här. Jag är helt övertygad om att bilar i de högre segmentet som är belånade ex. GT-R, 997 osv som haft en överdrivet bra andrahandsvärde senaste åren kommer dippa vid en ev. kommande lågkonjuktur. Lågmilade orginal M-bilar som är bevarade i 20-30 år kommer alltid attrahera en annan typ av kundgrupp som jag bedömer inte är lika konjukturkänsliga. Man behöver inte sälja om räntan går upp till 20%.. Bilen är betald och således halva huslånet.
Räntorna skulle jag inte vara överdrivet rädd för. Det är trots allt det styrmedel som finns för att jaga på ekonomin. Höjer man den så stagnerar ekonomin (speciellt i ett land som Sverige med så hög belåning) och då är det bara att sänka den igen. Blir det sämre tider lär den definitivt inte gå upp. Bara att kolla på senaste finanskrisen som bäddade för den ränta vi har nu.

Däremot lär det bli bök och stök när det blir lågkonjunktur och folk förlorar jobbet. Då lär det ju inte vara populärt i familjen att ha en 20 år gammal bil som man betalade flera 100k för ståendes i garaget.

Vad gäller bilarna så kan jag tycka att det är lite blandning av önskepriser och i vissa fall rimliga priser. Att en M3CSL i riktigt fint skick ligger högt är väl inte jättekonstigt, även om den inte blir såld till just det priset. Det är ju ändå en potentiell samlarbil. En sån bil som skulle kunna överleva en elbils eller bränslecellsbils-revolution på egna meriter. Men en "vanlig" M3 i aldrig så fint bruksskick är ju dömd i långa loppet. Det är en för vanlig bil. Möjligtvis på väldigt lång sikt att den är värd något.

Min känsla är att man måste vara riktigt intresserad av just en viss modell för att lägga de pengarna. Att bara köpa för att tjäna pengar känns som en väldigt stor risk när sämre tider väntar runt hörnet. Men har man pengarna och väldigt gärna vill ha just en viss bil så är det väl bara att försöka komma överens med en säljare? Har man tålamod och inte får panik över ekonomin så kan det ju till och med bli en bra affär på riktigt lång sikt. Men att spekulationsköpa en E46 för 300k känns inte vettigt.

RiBBaN_

Vill du mäta storlek på din penis nu? vad har det med saken att göra? men du kan gärna leta upp inlägg från mig så ser du vad jag har och har haft.

Dawwe

Du fattar inte tydligen att det är marknaden som styr priset, inte du eller nån annan galen fanatiker. Varför tror du bilarna inte säljs för de priser du tycker helt enkelt är ok?
Privata sektorns skulder har passerat 10.000 miljarder kronor och uppgår till 234 procent av BNP. Detta innebär att den svenska privata sektorn nu är den sjätte mest skuldsatta i världen.

Sedan 2005 har de icke-finansiella företagens skulder justerat för inflation växt med cirka 3.000 miljarder kronor och hushållens skulder med cirka 2.000 miljarder kronor. Under samma period har privata skulder per invånare liksom bostadspriser växt med nära 4 procent per år, medan BNP per capita ökat med endast 1 procent per år. Det är inte långsiktigt hållbart för skulder och bostadspriser att växa snabbare än den reala ekonomi som de i slutänden baseras på.

Den politiska debatten om ekonomin centrerar runt statsskulden, och det finns en vanlig föreställning om att det går bra för Sverige så länge statens skulder är låga. Detta är kanske naturligt efter Sveriges upplevelser under 1990-talet, men man får inte glömma att även hög privat skuldsättning kan destabilisera ekonomin.

Varje kris är unik, men vi vet att ekonomiska nedgångar och kriser är ett återkommande fenomen. Chocken från krisen i USA 2007 väcka nationalekonomisk forskning från att ensidigt fokusera på matematiska modeller och tron på den perfekta marknaden. Det ledde till en renässans i empiriska studier och längre historiska perspektiv.

Sverige har enligt vissa mått haft sju kriser och cirka 25 nedgångar sedan slutet av 1800-talet. Med undantag av den allra yngsta har varje generation svenskar upplevt minst en djup lågkonjunktur. Ekonomer förstår fortfarande inte kriser fullt ut, men i studier som har undersökt hundratals nedgångar över decennier i flera länder klarnar bilden.

En central slutsats är att höga och växande privata skulder ökar risken för djupa och långdragna nedgångar. Detta gäller inte minst hushållens bolåneskulder, som har nått skyhöga nivåer i Sverige.
Lanab: Du fattar inte att det finns säljare (rätt många sådana?) som inte säljer om de får i närheten av det de vill ha. Har du verkligen förstått innebörden av "Market for Lemons"? Du är en sorglig bitter (?) filur :(
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Lanab: Där sjönk du som en sten. Först påstår du jag försvarar smg för att jag äger en sådan. Sen ifrågasätter jag vad du kör för bil vänligt och får tillbaks Vilken relevans det har och diverse könsord..!

Varför är de relevant vad jag kör för bil när jag försvarar smg men inte relevant i ditt fall när du kallar de skit?

Nej gå och var bitter någon annan stans..
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Lanab, "unge" Mr Chance förklarar det hela ganska bra,

...

Varje bilmodell har därtill sin egen "konjunktur", ja förutom den allmänna.

Det skrevs likadant om M3e30 som Lanab skriver om bilarna i länkarna ovan, det är ju bara söka sig bakåt här på AP. Möjligen kan det finnas samlarvärde i en M3e30, ja om den gått max 1000 mil…dididaa..

"Fantasiiipriser" på e30n har ju dock hållit i sig ganska länge nu, men det är väl fritt att höra av sig till någon säljare och fråga om de inte kan tänka sig att bli mer "rimliga"...lycka till :)

För att ge trådskaparen tips är det förmodligen bra att utöka sökområdet till åtminstone Tyskland, om det är just en m3e46 du vill ha. Alternativet är ju att inte låsa sig vid just m3e46.
Med ett större sökurval blir det ju lättare att hitta "rätt" bil, men om du ska söka "utomlands" får du inte heller stirra dig blind på att räkna kronor och ören, kronkursen är inte direkt fördelaktig idag.

Slutligen, om alla här hade lika likformiga åsikter så skulle forumet bli rätt dött...
"Slutligen, om alla här hade lika likformiga åsikter så skulle forumet bli rätt dött..."

Så sant, det brukar ju kunna huggas lite mot varandra i forum men alla e säkert glada :). Det är just m3 e46 jag är intresserad av, dock lutar intresset mer mot den manuella nu, men får se. Vad kan m3 jämföras med, med väghållning och allt? Att det går fort rakt fram finns det många och det är jag inte så jätteintresserad av.
Jag TROR att Subaru WRC och Mitsu Evo 10 (?) är modeller med jämförbara vägegenskaper? Alfa hade nån modell med (Quadrifoglio versionen) som jag inte minns namnet på :(. All in all så blir det rätt knepigt att hitta nåt som är lika snabbt oavsett om man svänger eller kör rakt fram och ger liknande upplevda kvalitet osv, så länge man håller sig inom ungefär det prisspann M3 ligger i.... Om du inte tvunget måste ha en M så kika på 135i tex?
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Alfa 156 el 147 GTA, fantastisk motor! M235 kan kanske vara ett alternativ.

En E serie 135 är också en riktigt kul liten bil som går att, med enkla medel, göra riktigt snabb - läs t.ex. Länk

Skall du ha en E46 M3, läs denna tråden Länk

Dawwe

Marknadsekonomi och dess mekanismer är inget du nånsin kommer förstå men vi kan återkoppla om cirka 2 år så ska vi se om du ändrat din ståndpunkt och blivit mer ödmjuk och nej jag är inte bitter men realist och det retar gallfeber på dig och några andra för ni vet jag har rätt men vill inte erkänna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.