|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej Jag letar runt efter en fin m3 e46. Jag skrev en tidigare tråd om smg lådan. Det finns några jag är intresserade av. Men jag har kikat lite från i somras och sett flera som kommit ut igen på annons med samma försäljare. Är det bara så att marknaden inte är så attraktiv för dessa bilar nu lr har bilarna inte kommit upp till det priset än de begär, att dom ligger i överpris altså? Hälsningar Johan | |
|
Det handlar säkert om priset - säljaren vill ha mer än vad köparen är beredd att betala... Nu på hösten brukar det generellt vara mer trögsålt när det gäller "sportbilar" och cabrioleter... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ger samma svar som i en annan tråd. Det kanske inte säljs så många, men de som har de här hobbybilarna idag vet förmodligen också rätt väl vad de vill ha för att släppa "pärlan". Får det inte det så blir bilen helt enkelt kvar. Både säljare och köpare ska ju bli nöjda för att det ska bli affär. |
|
|
Det kommer bli väldigt många osålda bilar framöver. Säljarna "vet minsann" att bilarna är värda en massa pengar, men köparnas betalningsvilja har sjunkit sista året beroende på mer osäker bostadsmarknad osv. Istället för att sänka priset så säljs inte bilarna alls. ------- //Lövet |
|
|
Ja, så blir det, om både säljare och köpare "minsann vet" priset och de hamnar för långt ifrån varandra, så blir det ju inga affärer. Resultatet blir att ett antal citroner cirkulerar och byter ägare, vilket i sig ytterligare kan pressa ned prisnivån. Samtidigt försvinner då raskt de "fina" bilarna ut från marknaden. Du tog väl fram en lista nyss på M5e39an, är ju närmast förvånande vad många "lågmilare" det finns kvar (i registret i alla fall). Blir ju en modern variant av Greshams lag. |
|
|
Köp inte med SMG till den bilen, bara skit, man ska ha manuell till den. Men om du absolut inte vill lyssna och ska ha en med SMG så brutalpruta på priset för dom är svåra sälja med SMG @andreas Håller med, folk är korkade som du säger, istället för att sänka priset blir dom sittande med bilarna och vi kommer med all sannolikhet falla tillbaka till dom gamla priserna som det var 2010, högkonjunkturen och krediterna har gjort sitt och är i sluttampen nu, bara att en hel del inte fattat av säljarna därute att det är inte år 2015 längre. |
|
| Ja det stämmer nog in det ni säger. Pratade med en bilsäljare som sa att dom är påväg upp och det kanske dom har vart men stannat upp? Det kanske är bättre att vänta ett tag med köp då om man inte har bråttom? | |
| Om några år kommer det heta "Jag kommer ihåg hur billiga de var hösten 2018...." | |
| Dawwe, så kanske det kan vara. Men priserna nu på blocket tex ligger typ från 180-300. Jag kan absolut inget om dess priser men vad är rimligt för en i fint skick med runt 5-6 ägare? Enligt tidigare inlägg fattar jag att de manuella är lite dyrare, iaf mer lättsålda. | |
|
Köp ingen över 120k om den inte gått under 5000 mil och är manuell.. De kommer totalrasa i pris till nästa år. Är glad om man får 85 om det är en SMG. Min 8000 milare i mint condition med 4 ägare får jag vara glad om jag får 50 för? Eller hur lanab? Massproducerat skit som är värt noll kronor när Yngves hostar räntehöjning.. ;) |
|
|
RiBBaN_ Du vet att SMG på E46 M3 inte var nån höjdare på sin tid, varför sitta dölja det bara för att du råkar äga en? Fina ex med manuell låda säljer, så är det ju... Ja en E46 M3 CSL är ingen dussinbil men det var ju inte det du hade....men det verkar vara mode hos många att dom tycker deras bil är så unik att dom kan ta vad som helst för den, kolla Blocket och Mobile.de, bilarna säljs inte så lätt för dessa fantasipriser längre, de ligger månad efter månad kvar... |
|
| M3 E46 är en av de snyggaste M3:or tycker jag, har alltid varit en drömbil sen lång tid tillbaka. Tyvärr har tiden runnit iväg lite för dessa..det har kommit så många alternativ när det gäller "prestanda" bilar. | |
|
Lanab: Har ägt 3 m3 e46 sen den släpptes. Den första jag hade var manuell och hade gått 2000 mil vid köpet 2006. Min andra smg och nu min tredje smg. Jag har köpt samtliga bilar pga skick/historik och för jag är en entusiast. Både smg och manuell har sin unika charm. Att smg 2 är ren skit är är inget annat än skitsnack. Dock är det en smaksak. Ska du ha en glidarbil i stan är de bättre köpa en 320 med automat, det är jag helt enig om.. |
|
|
Popcorn och läsk någon;) Det är bara CSL-modellen av 46an som kommer att vara värd något i framtiden och då lågmilare med rejäl dokumetation och matching numbers förstås. Överpriser på dom nu, men tror att de kommer att kosta runt 700k långt tid framöver. EB |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Kan ju hålla med om att priserna har sprungit iväg lite väl långt, men att säga att en E46 M3 inte kommer anbringa något större värda i framtiden är galenskap. Detta gäller även långmilare så länge de är i bra skick. Köpte min M5:a när priserna var mer eller mindre utbombade för 4 år sedan, bästa investering jag har gjort trots att den har gått en bit över 20K mil. Sen är det väl lite krasst att kalla den för investering när jag aldrig tänker sälja den. Med det sagt så tror jag vi kommer få se en korrigering i priserna om 20-50% inom ett par års tid, men sen kommer de öka igen så klart. Något annat anmärkningsvärt är att det just nu finns 436 M-bilar till salu på Blocket, den största siffran jag har noterat de senaste 3-4 åren. |
|
Input från potentiell köpare - letade länge och väl efter en schysst E46 M3C med ok historik och <10k mil. För 2-3, kanske 4 år sedan kunde man hitta sådana till ok pengar 175-200k typ. Men idag - bara en massa långmilat, modifierat skräp, usa importer på salvage title etc samt en och annan fin bil men då begärs det (i mina ögon) hutlöst betalt och de bilarna säljs inte. Problematiken med bakvagnen är också negativ, i vart fall för de av oss som inte svetsar själva. För min del slutade det med en 135i cab istället. |
|
|
Jag sålde min Trackday preppade m3e46 2003 c:a 8000mil, svensksåld med bara 4 ägare för 230k förra hösten. Den var manuell och i mycket bra skick med bra uppdateringar (öhlins, Porsche bromsar etc). Det kändes som ett rimligt pris och det var många som var intresserade men det tog ändå några veckor innan den blev såld. Jag tycker att priserna nu verkar överdrivna och bilarna blir nog inte sålda. |
|
| Intressanta inlägg, tack för dom. Jo att CSLen ligger 5-600 över en vanlig m3 verkar lite högt, än så länge iaf. | |
| Ja det är nog så enkelt som att köparna inte längre är beredda på att betala på dom höga nivåerna som varit senaste åren. Jag tror att vi kommer se helt andra priser på "entusiastbilar" framöver. Men tror nog att det kan ta nån säsong innan priserna sjunker. | |
| Glöm inte, en entusiast är inte alltid "tvingad" att sälja, därav att man kan "vänta". Om man då som intressent skall ha den där fin-fina bilen så kan man antingen slanta, eller köpa en annan i inte alls samma skick av någon som är tvungen att sälja... Nej jag tror inte priserna kommer sjunka nämnvärt, en platå i några år absolut, tror snarare på pris/värde uppgång då en ny generation av "körkortsinnehavare" börjar upptäcka dessa analoga gamla bilar, som kontrast till de själlösa (el?) bilar de rullar runt i till vardags? | |
|
Har svårt att tro att man kommer kunna köpa en manuell m3 coupé i bra skick för under 200k någonsin igen. Är någon av en annan uppfattning? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.