|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag en ny bmw ägare till en 320d xDrive Touring 2015. Har tidigare ägt en skitig Opel Astra som student. Lämnade bilen igår till service på M-bilar i Eskilstuna för byte av motorolja och filter. Fick en anmärkning på "KLOSSAR FRAM CA 4MM SKIVOR BÖR BYTAS SAMTIDIGT". Fick en offert på 6730 kr för material och arbete (endast för fram) klossarna bak är det 5mm kvar på, men det bör också bytas snart beroende på hur jag kör. För någon annan kanske det låter billigt med 13460kr för byta av alla fyra, men jag tycker det är dyrt för mig. Nu till min fråga: Kan jag köpa original delarna hos bmw men låta någon annan utföra arbetet för mig, vilket skulle kosta mig tot 9000 (arbete+material). Jag som ny bmw bilägare, om bilen varnar för byte av klossar, kan någon annan gå in och stänga av det och går det och få det i bil historiken att dessa åtgärder har gjorts, dvs "digitala serviceboken", eller är det bara bmw återförsäljare som kan lägga uppgifter i serviceboken. | |
|
Till att börja med; välkommen och grattis till bilen! Har du fått varning i displayen om att bromsklossarna behöver bytas? Hur många mil är det kvar enligt "fordonsstatus" i färddatorn? 5 mm bör du kunna köra minst 2-3000 mil på om du inte kör väldigt hårt eller extremt mycket stadskörning, innan du är nere på ca 3 mm där jag personligen tycker att man börjar hamna i ett läge då det bör bytas belägg. Skivorna mäter man upp tjockleken på om de inte ser "konstiga" ut. Det finns ett min-mått på dem men det måttet är väl tilltaget för att tåla autobahn-körning eller t om. körning på Nurnburgring etc. - så det går oftast att slita mer på skivorna utan att orsaka någon större säkerhetsrisk. Normalt sett brukar skivorna klara minst ett byte av belägg, ibland två, innan det är dags att byta dem - beror lite på vilken kvalitet man använder men originalskivorna är av väldigt bra/slitstark kvalitet. När man byter klossar, byter man även slitagevarnaren och sedan nollställer man systemet (finns på Youtube hur man gör utan diagnosdator eller liknande) - men återställningen går bara att göra om slitagevarnaren är helt "hel" eller ny - det är en tvåstegs-varnare och har första "steget" slitits ner går det inte att återställa. Ny givare kostar någon hundring eller så, så det är ingen större kostnad i sammanhanget. Jag har en uppsättning fräscha skivor fram som du kan få köpa billigt - de har slitits ca 0,1 mm. Om du är intresserad kan du skicka "powerpost" genom att klicka på min ikon. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Upsale försök, ett fult sådant. Du har lätt 2000 mil kvar i klossarna fram. Skivorna byter du om de är skeva eller har nåt den av BMW rekommenderade minimi tjockleken, faktum är att man kan köra skivorna betydligt längre än så om man ”svarvar bort slitkanten”. Normalt anser BMW att en skiva är slut när tjockleken är 1.6mm mindre jämfört med en ny. Nya skivor o belägg (av OEM kvalitet tex ATE) köper du på webben för halva priset i runda slängar, ibland kan man till o med hitta original BMW på ebay.de för halva svenska ÅF priset. | |
Transocean |
Ja, en blåsning. Kör vidare utan att göra nånting. Om du lägger om till vinterhjul själv ser du hur slitna dina klossar och skivor är. Och visst kan du köpa originaldelar över disken. De är även billigare så :-) Bara jämför med priserna i offerten du fick och du förstår att i offerten ändrar dom bruttopriset (delar över disken) till netto :-) Detta gör dom i Norge i alla fall både hos Bilia och Bavaria. garanterat liknande i andra länder. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.