|
|
|
|---|---|
|
Hej Finns det någon som har gjort det? Är det görbart?Länk | |
|
Vet inte hur det funkar på F10 men på E39 så fanns det på pre-lci lösa "glas" att köpa som tydligen var hyffsat enkla att byta. Iom LCI (angel-Eyes) så var det i princip omöjligt då man valt att limma fast "glaset" på själva lykthuset. Med tanke på alltings utveckling mot allt större och större komponenter ligger det nog närmast till hands att tro att BMW (som väl eg inte tillverkar dessa själv) valt att fortsätta med lim-lösningen. Allt går men det är inte lätt. Man måste, på E39 då, baka hela lampan i ugnen rätt länge för att sedan medan limmet är mjukt bända isär delarna. Och jag misstänker att bakningen säkert måste göras några gånger. Ovanpå denna manöver måste man ju få ihop den nya glaset så att det blir tätt. Lär inte vara lätt. Känns som att den enkla och snabba, men så klart dyraste vägen är en helt ny lampa :-( Jag hoppas så klart att jag har fel..... /Niklas Fransosen |
|
| Ja frågan är hur glasen sitter fast, tror som Fransosen att de är limmade. Googlar man så borde man hitta info om hur svårt/lätt bytet är. I fallet med E39 facelift lyktor så fanns de i två varianter. Varianten tillverkad mellan 2000-09 till o med gissningsvis 2002-03 är i regel ”bakbar”, dvs de är ”limmade” med ett ”lim” som mjuknar i ca 100 graders värme efter 10 min vilket gör att glasen kan tas bort relativt enkelt. Senare varianter har ett annat lim som inte mjuknar, detta gör bytet mycket mycket svårare, om än inte omöjligt. Jag har lyckats byta på båda varianterna, men att byta på de senare varianterna är tids & tålamod krävande, med uppenbar risk för skador på själva lamphuset | |
|
Godmorgon ja E39 inga konstigheter då jag har bytt glas på både lci och pre lci och kom fram till att principen är liknande på f10 fick så måste man kapa såga lite har jag förstått. Ska fundera lite om jag ska ge mig på det eller inte Tack för era svar |
|
| Det är mycket konstigheter att byta glasen på E39 lyktor tillverkade typ 2002 och framåt. De är limmade med ett ”härdlim”, inte nån form av ”butylmassa”. Men det går att byta om man verkligen vill. Lyktor tillverkade mellan 2000-09 och ca 2002-03 är relativt enkla att byta på, pre-facelift har bytbara glas (BMW säljer glasen som reservdel) och är således mycket enkla att byta | |
| Länk jag vill minnas att mina lyktor var 2001/07 | |
| Catch: Ja då är det ”lätt” tillverkningsdatum står mellan halvljus & blinkers. Testa samma jobb på en lykta från 2003 :D. De jag bytte på var tillverkade 2005 :( | |
| Jag vet att det ska vara mycket svårt med det. Vad tycker du ska man ge sig på F10 och passa på göra en GDS | |
|
Kolla med en skrot om de har en trasig lykta du kan få och prova på innan du kör "live". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Finns en begagnad på blocket som jag har kollat in faktikst | |
|
Det kan ju vara ett alternativ, men en trasig lykta borde du kunna få på en skrot utan att betala - det gör ju inget om glaset/huset är sprucket t ex. - bara för att kolla om limmet släpper i värme... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Frågan är vart finns närmsta skrot som är villig att ge en sådan gratis | |
|
Kolla med bildelsbasen.se efter närliggande skrotar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack håller på kikar. | |
| Går det att byta glas utan att montera bort strålkastarn dvs hela fronten? | |
| Svar nej. | |
| Sitter och läser allt detta och funderar på om det går att värma på varmluftspistol istället att klippa i kanterna på strålkastare? Funderar på om man värmer försiktigt och samtidigt bända lite försiktigt med en mejsel eller något som man får mellan där. Känns att det kan gå tror jag. Är det någon som provat det på f modellen | |
|
Hittade en länk nu precis när jag sökte |
|
|
Finns några filmer om byte/reparation av glaset på en F10 på Youtube: Del 1: Del 2: Finns även en film där en kille plockar bort insatsen utan att ta bort fronten: Summa summarum så är ju jobbet ganska omfattande och man får nog ha en hel del tålamod. |
|
| Är det samma princip på F34:an som F30? Letar nämligen till en gt hur man kan byta på enklaste väg | |
| @bmwirfan: Sorry! Missförstod dig visst. Trodde det var till en F10 eftersom trådskaparen skrev om det. Tyvärr vet jag inte om det är samma procedur på F34 men en killgissning är att det är ungefär samma princip. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.