AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.116

Problem med ACen i en 850 ifrån 92

Hej,

är ny här på forumet. Har sökt lite bland trådarna men inte riktigt hittat vad jag söker. Har en 850 ifrån 92 som stått still några år, vilket självklart resulterat diverse småfel. Har haft den på verkstan för genomgång samt kört den lite under sommaren.

Dessvärre så har ACen havererat, när jag hade inne den på verkstan så fyllde de på köldmedium med spårmedel i för att kunna hitta eventuellt läck. Nu visar det sig att det mesta runnit ut genom dräneringen från föregångaren som verkar sitta inbyggd bakom instrumentbrädan. Har pratat runt lite i Stockholmsområdet och alla verkstäder kliar sig huvudet....

Är det någon här på forumet som låtit byta ut sin föregångare?
Måste man riva hela instrumentbrädan eller går den att komma åt "smidigt" genom handskfacket?

Någon stans måste det dessutom sitta en expationsventil, någon som vet vart och hur man kommer åt den?

Tack på förhand för ett väldigt informationsrikt forum. (Tack vare lite trådar här så fick jag bilen omregistrerad för 3 passagerare!)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Du menar nog snarast förångaren. Om du byter förångaren så blir din gamla förångare en föregångare till den nya förångaren. :)

Skämt åsido. Ja, jag har för mig att den sitter i instrumentbrädan, och ja den måste ner helt och hållet för att komma åt grejerna. Det betraktas nog allmänt som det tråkigaste E31-jobbet faktiskt.

Kul med en ny bekantskap i kretsen. Kom ihåg att gå med i fb-grupperna BMW 850 world owners organisation, samt BMW e31 repairs modifations-
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Enligt instruktionerna jag har behöver du bara plocka bort handskfacket för att komma åt förångaren och expansionsventilen.

MVH David Öfverdahl
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Avsnitt 64.
Länk

MVH David Öfverdahl
Stort tack för era svar och länkar!

Hittade även en tråd på ett annat forum gällande samma fråga:

Länk

Länken som David skickade har jag försökt titta på tidigare. Visade sig att den inte fungerar i Safari, testade att ladda ner Chrome och då gick det minsann!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.