AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
936

Aj aj rost!

smf
Fan nu känns det inte bra här.. idag när jag skulle hissa upp bilen med en domkraft så hände det som inte får hända.. domkraften gick rakt igenom golvet! Nu är ju frågan hur jag bör göra nu.. stället som brakade ihop ligger där under vänstra framskärmen, på stället som är avsett för domkraft, kommer man åt o grejja lite där om man tar bort framskärmen eller?
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Hej smf:Jag har haft samma problem vid alla 4:a domkraftsfästena på min förra bil(520i -84)det jag gjorde vara att först slipa rent runt domkraftsfästet och sen ta en skruvmejsel och böj tillbaka platan som du sätter domkraften emot.Sen får du skaffa lite 2 mm plåt och klippa till små bitar och svetsa dit.....vet ju inte hur stor skada rosten har gjort men på min bil var det väll ca. 2-3 cm runtom fästet och det höll så länge jag hade bilen d.v.s 2,5 år!!Har du inte svets hemma så är det väll bara till att köpa en eller be nån som sysslar med sådant.
Lycka till!!!
Mvh Ricke
smf
Tjena Ricke, jag får ta o prova o göra som du säger då.. fast det blir inte så kul.. svinkallt garage o svetsen är från 70 talet o strular satan varje gång man använder den =) Aja, lika bra o springa ut i garaget igen då o försöka fixa lite värme
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
spara ihop till en ny svets vet ja....jag köpte en ny svets för ett par veckor sen och jag ångrar verkligen inte det!!Kostade inte så himla mycket då det inte behövs en så kraftig svets till att svetsa bilplåt....Jag köpte en ESAB MIG 150 för 4000:- ungefär....går helt kannon och du får fina svetsfogar som håller :)

Mvh Ricke
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Kolla på www.jula.se där är dom billiga som bara den!!

Mvh Ricke
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Jag håller oxo på att fixa rost i golvet just nu...Int blir man glad...

Jag såg ett litet hål ungefär som en fingertopp där vid lyftstället på höger sidan och nu har det lilla hålet lappats men ett stycke plåt á 30*90cm, en ny tröskel är beställd plus att flera mindre plåtbitar är utbytta!

Jag älskar rost! NOT!!!
smf
Hmm ska nog fixa en ny svets en vacker dag ja... men det borde gå o serva den här pjäsen lite oxå.. det som orsakar mest problem är ju svettstråden som har fått nån beläggning på sig som gör att tråden trasslar sig ofta,köper jag ny tråd så löser sig det, & så är det nån ventil som inte vill funka riktigt så den står o läcker lite gas hela tiden, så man lär stänga kranen på tuben även fast man bara ska göra en liten paus på nån minut.. lite drygt som sagt
smf
Öj, det går ju en massa kablar där under domkraftfästet såg jag nu, o så sitter det nån sorts issolering..verkar farligt o svetsa där.. förhoppningsvis så va det ingen kabel som blev avklippt när domkraftfästet gav efter, har inte startat bilen sen dess
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Ah! Drabbad av ett klassiskt E28 rosthål ;-)
"Domkraftfästet" som du tryckt genom golvet är ju en kvadratdecimeter stor plåt som till största delen ligger an mot golvplåten. Här blir det duktig spaltkorrosion och eftersom golvet är tunnare ger det sig först. Ska du laga det seriöst, måste du laga det inifrån kupén. Lossa främre högtalare, (om du har någon), och lätta underkanten av mattan som sitter på "väggen" framför dörren. Dra bort det grå tröskelskyddet. och lätta på golvmattan. (Skruva ur gummistoppet för kopplingspedalen för ökad åtkomst).
Under mattan ligger mycket riktigt en dm-tjock ljudisoleringsmatta som suger upp all fukt som du får in genom rosthålet. kablaget du såg kommer framifrån torpedväggen och går ända bak längs vänster tröskel. Bl.a. centrallåset har några otäta kabelskarvar i området så det kan vara läge att leta efter oxiderade kablar som behöver bytas. Ljudisoleringsmattan delad på tvären under förargolvet så det går hjälpligt att lyfta yttre hörnet för att komma åt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.