AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.265

Nagengast någon som har erfarenhet av dem?

St
54
Stelunex
BMW M5 -95 Avusblå
Det är dax för mig att byta dämpare på min E34 M5 -95 och Nagengast verkar vara enda alternativet då nya EDC inte går att uppbringa.
Men de är sjukt sega på att svara på mail. Vågar man skicka ner till dem?

Någon som har erfarenhet av dem? Det jag funnitcpå nätet är till stor del positivt av deras arbete.
Det är inte någon som har en uppsättning frächa EDC dämpare liggandes på hyllan? ;)

Hej,

Som den enda (överkomliga) lösningen på att få fräscha Edc-dämpare har just en polsk renovering nämnts i olika sammanhang. Om det är denna firma som avses, vet jag dock inte. Men många stjärnor har den ju fått.
Jag skulle inte tveka. Håll ut! :)

/Lennart
Stelunex: Jag har en uppsättning renoverade (av Nagengast). Två främre o två bakre (de bakre är nere på "garantirenovering" hos de, kommer nog i retur om 3-4 veckor). Jag säljer de inte, däremot "byt sälj". Dvs man får erlägga en rätt hög "pantavgift", man får då mina dämpare o kan således byta dämpare utan att ha bilen ståendes/hängandes på en lyft eller pallbockar i typ 1 månad. "Pantavgift" minus "service avgift" återfås när man lämnar sina gamla nyrenoverade (av Nagengast, kostar ca 14000 inkl frakter) dämpare till mig. Jag har hört OK om Nagengast, en bekants bakre dämpare började läcka efter ca 4 år, då "byt köpte" han mina bakre dämpare vilka var helt nyrenoverade med 0 mil, men legat på hyllan i ca 3 år. Dessa började läcka efter 1 månad, som tur är verkar Nagengast ta detta på "garantin", de höll i ungefär 30 mil. Jag är dock inte övertygad om att det är dämparna som är orsaken till läckaget, börjar ett tredje par dämpare läcka på min bekants bil så är det osannolikt att det är dämparna det beror på. PM vid intresse :).

PS: Själv köpte jag fabriksnya EDC runt om 2009 ($$$), de är torra, än..Å andra sidan har de gått ca 600 mil bara. Jag säljer inte min andra uppsättning EDC, utan det är endast "byt sälj" som gäller, gillar att ha lite "bra-ha prylar". Eller ja, det var en från Brasilien som ville köpa de häromåret eftersom nån "byggt bort EDC", 2000€/dämpare för att "ge upp de" sade jag, vilket naturligtvis var för dyrt för personens "totalrenovering till nyskick". Jag tror att BMW kommer tillverka en batch EDC igen, tippar på ett pris kring 3000€/dämpare via BMW Classic, när jag köpte låg de kring 1300-1500€/dämpare. När prylarna hamnar hos "Classic" så brukar priserna dra iväg en del... Sist jag såg en fabriksny dämpare var på ebay.de för ca 3 år sedan, begärt pris var 2300€, den såldes faktiskt efter ett tag.
St
54
Stelunex
BMW M5 -95 Avusblå
tack för svar.

Dawwe. kan inte hitta funktionen med PM. är intresserad av mer info om ditt förslag. kan vi nås på annat sätt än PM?
PM skickat! Du får logga in här till vänster "AutoPower PowerUser" så hittar du dina PM :=
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ett alternativ till Nagengast är Wokke.de. Han har renoverat EDC-dämpare till min E31 och flertalet andra. Han finns i Tyskland om det känns lite mer förtroendeingivande. På hans sida ser det mest ut som han renoverar fälgar.

Han brukar dock svara ganska fort på FB-meddelanden, Wolf Ganssauge heter han för övrigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.