|
|
|
|---|---|
|
Hej på 42 månader utan bmw men i januari är man åter.. gick inte motstå innovation erbjudandet.. Har åkt 6cylindrig A6 3.0tdi med bsr chip under tiden, går oerhört bra så onekligen lite rädd för att hamna i 190hk/400nm... Verkar som kcr och dieselkraft erbjuder lite förfriskning to 520d - finns det några erfarenhet i gruppen ninjan bjuda på | |
|
Min spontana tanke är att gå till BSR igen.. KCR eller dieselkraft på en sån bil är bara dumsnålt! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Instämmer, externa boxar som skickar in felaktiga signaler i motorstyrningen för att lura den spruta in mer diesel riskerara bara att fucka upp på en motor som har både NOXfälla och AdBlue SCR som behöver rätt blandning av avgaser för att fungera bra. |
|
|
Jaha skall kanske sikta bsr igen då, de andra levererar lite mer varav jag var mer inne på de. |
|
| Nöjd med BSR i min bil sedan fyra år tillbaka. | |
|
Länk Flåklypa |
|
| Välj BSR eller något motsvarande utan box så behåller du alla säkerhetsparametrar i motorstyrningen. Mao jag instämmer i kören ovan. | |
|
Undrar hur du tänker, köpa en dyr ny bil och fundera på att hänga på en trimbox eller ny programvara. Säger bara lycka till när något går sönder. Visst när garantierna är borta så. Men på en ny dieselbil. Räcker att det blir nått strul med AdBlue systemet och eller annant så lär du få punga ut med reparationskostnaderna. Är du rädd att den är för klen skulle du ju köpt en större motor från början. Hade tidigare en BMW 520d med Mpower, men det finns väl inte til dom nya motorerna. Annars skulle det vara det enda jag skulle kunna tänka mig att förbättra en helt ny bil med. Men det blir inte en sexcylindrig motor av det, bara en lite rappare 4:a varav växellådans nya programvara var en stor del av upplevd prestandaförbättring. Enklare att köra på sportläget hela tiden. |
|
|
Hur jag tänkte.. Dels budget, fanns inte utrymme för 540 eller 550 direkt, bilen skall gå som pendlarbil, 3500 mil per år, med nuvarande dieselpriser vill jag ha något som drar mindre soppa än dagens. Varför jag funder på uppgradering, som nämnt kört med det ett tag och ger lite skjuts när det behövs, är inte ute efter det hela tiden men ibland är det bra om det finns där helt enkelt. Kan mycket väl vara det inte blir något men ändå nyfiken. Tyvärr erbjuds inte BMW-s egna kit längre. Vi får helt enkelt se, verkar inte lika smidigt som på Audi, undviker helst hårdvara men även bsr verkar vara något då det enbart utförs på plats... |
|
|
Hade absolut inte trimmat en ny bil, argumentet med lägre bränsleförbrukning, hm, känner personligen inte en kotte som trimmat bil för lägre bränsleförbrukning. Och jag ville inte köpt en begagnat bil med trim som inte är original från producent. Du får avvakta och se om det kommer ett PPK kit från BMW så garantier finns kvar på bilen. Crille |
|
|
Jag känner att jag måste ge mig in i de arten här. Det är Klart att BMW är inte den enda som kan levera en ett trimpaket till sina egna bilar. För det första så köper BMW in komponenter till sina motorer och drivlinor och för att få ekonomi i det hela delar många Modeller delar mellan modellerna. Seriösa firmor som BSR tittar på hela Kedjan, motorblock, insprutning, växellådor, drivlinor i övrigt osv. Deras trimnivåer anpassas till dessa och håller sig inom vad befintlig hårdvara tål. Jag har en 07’a 330dA, motorblocket är detsamma om du har en 325d, 330d eller 335d, Växellådorna är detsamma. I orginal så har BMW 335d 07 386hk och 620NM, BSR trim till min bil ger 285HK och 615NM, knappast en slump och inom gränsen för vad BMW själva anser att drivpaketet håller för. Välj renommerade trimfirmor är mitt råd och efter 10 000 militan problem med BSR trim så vågar jag säga att det håller. |
|
|
Om du åker de nya dieslarna behöver du inte trimma för att det ska hända grejjer. SCR, EGR, Katt, Givare, dysor Elvärmda ledningar, AdBlue pumpar tankar och regulatorer är nog i sig för att det ska strula så man får flipperspel av varningar utan att man ens har trimmat överhuvudtaget. Då är det rätt skönt att kunna glida in på BMW och få det fixat på Garanti/Goodwill när man börjar se verksatdsfakturor på 15-20-30 tusen kronor. flaxa förbi Motorblocket är jag inte det minsta rädd för att det ska pajja. |
|
|
Lägger till lite kommentarer om min 530d även om tråden gäller 520! Efter ca 5000 körda mil sedan januari så åkte jag i början på oktober förbi BSR för att installera deras steg 1 till 530d och det är numera rejält mycket bättre skjuts i bilen. Märks speciellt i mellanregistret där det nu skjuter på som ett skott även över 3000 varv samtidigt som bilen i originalutförande i samma ”varvområde” känns strypt. Är faktiskt inte orolig att grejerna inte ska hålla för de 720nm som motorn nu ger men tiden får såklart utvisa hur det blir med den saken. Har tänkt behålla bilen länge och grejen är jag började känna att jag nog skulle slagit till på en 540d istället men nu ger den ju likvärdig effekt som en sådan förutom bottendraget i lågvarvsområdet. Nöjd än så länge! |
|
Transocean |
Jag tror du har köpt fel bil. Om du har åkt 6cylindrig A6 3.0tdi med bsr chip och är nu lite rädd för att hamna i 190hk/400nm träsket ... så blir det svårt att bli nöjd med dieselfyran hur du än trimmar. Trimmade min E90 320dA-2011 hos TMC på Tjörn och den blev precis lika snabb som en original F10 530dA. M a o borde du kanske ändra på beställningen? Om det nu fortfarande går? |
|
Nej då jag har inte köpt fel bil, jag gjorde ett aktivt val, jag har kört 520d E61 och F11 tidigare och har klarat mig hur bra som helst. Valde Audi när de var tvungna att rabattera allroaden kraftigt för att slåss med xdrive och xc, fantastisk bil och öppnade för grym effekt tillsammans med bsr, och just den bilen drar mindre soppa med bsr. Är inte ute efter att skapa en racerbil av 520n, då har jag valt fel bil utan mer än öppen fråga om erfarenheter av bmw förare. Klart att 190hk är inte nersteg från 330 men jag är helt övertygad om att kommer kunna köra om och bli av med körkortet med BMW-n med om jag vill. Låter dock oroväckande med flipperspelet ovan... vill jag inte se... |
|
|
Problemet med KCR och Dieselkraft är ju att de inte klarar av att göra någonting annat än att förvränga signaler så att motorn tror att den får för lite bränsle och därmed fetar på. De är ju inga "trim" egentligen i den mening att de ändrar den existerande motorstyrningen. Jag skulle aldrig någonsin stoppa något sådant i min bil och gå inte på deras snack om att det inte syns efteråt. ------- //Lövet |
|
|
Varför dyker det aldrig upp ett BMW original ppk till 520d G30/G31? Är det på gång, någon som vet? Motsvarande kom ju efter några år till förra karossen. Lite mer pulver än standardlevererade 190 hk vill man ju gärna ha. Jag skulle aldrig drömma om att installera något annat än BMW original-trim i min nya ohyggligt dyra bil. |
|
|
Har kört 2500 med steg 1 i min G30 520d -19. Bilen har rullat 4200mil och funkar obemärkt! |
|
|
Obemärkt betyder "utan att det märks", "obetydligt". Jag vill inte vara petig men vad menar du? Märks det inte att du installerat steg 1? Eller menar du kanske "utmärkt" och skrev fel ord? |
|
|
Hej, uppmärksamt av dig. Ja- med obemärkt menade jag relaterat till den negativa inställningen ovan om att man har nog med problem med bilen som original. Ur ett prestandaperspektiv så upplever jag bilen tydligt starkare, i synnerhet från 2500rpm och upp i registret! Optimeringen är värd sina pengar (eftersom jag fick det gratis genom jobbet) vet dock inte om jag skulle betala för det själv med facit i hand. Det lilla man använder max effekt/vrid är rätt så sällan! Den går ju som en 525d nu. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.