|
|
|
|---|---|
| ja,fått pyspunka,fyller i 2,4 bar,dagen efter 1.7 kvar på vä bak.har Pirelli citurato 7 rft sitter på och suttit sen bilen var ny 2014.dags att byta men ska man köpa nu? och vilka i så fall.har rft blivit bättre eller ska man gå på vanliga o köpa punkteringsats till?kan kanske stå ut till det är dags att byta till vinterdäck men det är kanske billigare att köpa nu .brukar tex. däckonline sälja ut till hösten? det blev rörigt! kort sagt vad ska man köpa för däck o när? | |
| EDIT.520d 2014 vill åka bekvämt.gillar inte ljudet från grov asfalt | |
|
Om du är det minsta komfort-orienterad: skippa RFT-däcken och köp riktiga däck i stället! Bytte ut 16" RFT-däck från Bridgestone (som gör de sämsta RFT-däcken) och monterade 18" Michelin PilotSport3 - och komforten blev bättre både när det gäller buller och fjädringskomfort! Dessutom ökade vägkänslan och givetvis greppet i både vått och torrt. Kolla runt - vissa däckhandlare vill rensa ut sommardäck för att få plats för vinterdäcken nu. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan B,my man,sett tidigare att du rekommenderat just dessa däck.kan du utveckla vad som är bra med dessa däck? hur fungerar ett punkteringskit och tar den mycket plats,kostnad? | |
|
Jag har nog rekommenderat PS4 främst - fick PS3:orna riktigt billigt så jag slog till på dem. PS3 är väldigt bra men PS4:orna är ännu bättre - de bästa däck jag har haft och flerfaldiga testvinnare i de senaste däcktesterna... Jag upplevde PS4 som relativt tysta (för att vara sportdäck var de riktigt tysta), extremt bra grepp i både torrt och vått samt att de verkade slitas långsamt (vilket kompenserar det lite högre priset med råge om man slår ut totalkostnaden per mil). De var även helt vibrationsfria och krävde lite balanseringsvikter (har för mig att ett däck bara behövde en 5 gramsvikt). Kort och gott: ett riktigt bra däck! Punkteringskit tar inte stor plats - kompressorn är kanske 20x20x10 cm eller så (lite beroende på vilken tillverkare det är) och sedan är det en flaska med tätningsmedel på kanske 1 liter - allt får normalt sett plats under golvet i bagagerummet. Pris för ett sådant kit har jag lite dålig koll på men skulle tippa på kanske en dryg tusenlapp som nytt hos BMW. Brukar dyka upp på tradera etc. för några få hundringar ibland. Dock är ju vanliga däck billigare än RFT, så redan där har du nog passerat "break even". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| tack,Johan B en sista fråga,har ju nu 225/55/R17,ska jag ha samma eller kan man köra R18 för det borde bli mer komfort? (blir nog ps4) | |
|
18" blir mer stötigt och mer vägljud. Jag skulle köra på antingen Michelin eller GoodYear. |
|
|
Generellt blir det mer stötigt och mer bullrigt ju lägre profil/större fälgar du kör med. Är det komfort du prioriterar - kör på den dimension du har nu. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
R18 är diametern på fälgen, så ska du ha R18 får du byta fälgar också. Läs en däcktest om vad de säger om komforten på olika däck och köp inte punkafria däck. Goodyear, Continental och Michelin är bra märken alla tre, men det skiljer på komforten beroende på mönster et.c. så läs en eller flera däcktester. Finns i AMS och Vi bilägare t.ex. Jämföra priser kan du göra på prisjakt. PS det börjar nog dra ihop sig för de som monterar/skiftar däck, så kanske läge att byta senare i vinter, när rushen har lagt sig. Och du, det kan vara ventilen som pyser, dvs inte däcket.. |
|
| ok tack alla,trevlig helg | |
| Jag kör alltid GY Asymteric, har kört Ps3 en gång och det var mycket bra upplevde jag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.