|
|
|
|---|---|
Transocean |
Jag menar jag läste att högoktanbensin kräver mera från tändsystemet. Starkare gnista t ex . Funkar originalstift tänkta för 95 oktan fortfarande som dom skall eller borde man uppgradera? Tankar nästan uteslutande Arals 102 oktan eller Shell VPower 100 oktan. Hemma i Norge går bilen nästan alltid på el. Ja bilen är alltså en G30 530e uppgraderad med Mosselmans extern ECU som i sin tur vill ha 98 oktan. Jag har inte haft några som helst problem med motorn, och vill fortsätta att ha det så. Är lite pedantisk/overkill när det gäller oljebyten och annan service så vad tror ni, hur ofta borde man byta stift i mitt fall? Efter 3000 mil? |
|
Nej, det ska inte behövas. För att citera NGK:s kundtjänst när jag kontaktade dem för några år sedan gällande hållbarhet på tändstift - bytesintervallen är tilltagna med god säkerhetsmarginal och tändstift med platinaspetsar på båda elektroderna kan i princip hålla bilens livslängd med vår lågsvavliga och rena bensin... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Om bilen är optimerad kan det ju vara en idé med 1 steg kallare stift eller att minska gapet lite, däremot tror jag inte att b48an är så känslig, det sitter bra stift från fabrik, men bytesintervallerna kommer förkortas med högre laddtryck. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.