AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.123

Kortare bytesintervall på originaltändstift när man kör med 102 oktan och trimmad?

Transocean
Jag menar jag läste att högoktanbensin kräver mera från tändsystemet. Starkare gnista t ex . Funkar originalstift tänkta för 95 oktan fortfarande som dom skall eller borde man uppgradera? Tankar nästan uteslutande Arals 102 oktan eller Shell VPower 100 oktan. Hemma i Norge går bilen nästan alltid på el.

Ja bilen är alltså en G30 530e uppgraderad med Mosselmans extern ECU som i sin tur vill ha 98 oktan.

Jag har inte haft några som helst problem med motorn, och vill fortsätta att ha det så. Är lite pedantisk/overkill när det gäller oljebyten och annan service så vad tror ni, hur ofta borde man byta stift i mitt fall? Efter 3000 mil?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, det ska inte behövas.

För att citera NGK:s kundtjänst när jag kontaktade dem för några år sedan gällande hållbarhet på tändstift - bytesintervallen är tilltagna med god säkerhetsmarginal och tändstift med platinaspetsar på båda elektroderna kan i princip hålla bilens livslängd med vår lågsvavliga och rena bensin...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Om bilen är optimerad kan det ju vara en idé med 1 steg kallare stift eller att minska gapet lite, däremot tror jag inte att b48an är så känslig, det sitter bra stift från fabrik, men bytesintervallerna kommer förkortas med högre laddtryck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.