|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Vad skulle syftet vara med det David? Han har konstaterat att han får gnista men bilen startar inte - således saknas det soppa. Om pumpen inte låter längre, kan man ju misstänka att den har gett upp. Kanske var den från början - dåliga pumpar kan ibland fungera intermittent. Jag skulle nog testa med att läsa ut felkoder och anteckna dem och nolla dessa, samt därefter lossa polerna på batteriet och låta bilen vara strömlös någon timme eller så och därefter återansluta batteriet (kanske även ladda upp det först då dålig kräm i batteriet kan ställa till problem i strömkrävande bilar) - ibland kan "Norsk nollställning" lösa diverse konstiga problem i moderna bilar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja startgas är ju en klassiker när man inte får bensin. Bara för att utesluta något annat fel. Hade du bytt bränslefilter? | |
| Kan vara mycket som gör att den inte startar även om den får soppa och gnista. Startar den med startgas är sannolikheten mycket stor att felet ligger i bränslesystemet. Den tänder mycket lättare på startgas så det är ett bra hjälpmedel för att leta fel. | |
|
Hej tack för inputs! Ska pröva med startgas. Jag gick emot eget tänk och köpte ett batteribfrån biltema nytt. Det var aldrig särskilt bra. Men men. Så det kan vara lite svagare kanske har djupurladdat det. Min plan ser ut som följer: Om datorn startar är det klokt kolla efter felkoder som Johan nämnde. Evakuera äldre bensin. Fylla i fräsch 98 oktanig. Skruva ut och torka av tändstiften. Kolla efter gnista på den andra banken mot tidigare för säkerhetsskull. Bygla kontakten för reläet till bränslepumpen och lyssna om pumpen går igång då. Mäta bränsletrycket vid schraderventilen. Göra startförsök utan respektive med startgas. Startar den inte åker den till verkstad. :-) Så får de kolla bränsletillförsel pump relä och bränslefilter. Vore gott om själv skulle få höra den få liv igen. |
|
| Har för mig att om stiften upprepade gånger dränks i bensin blir de förstörda...tror man måste köpa nya? | |
|
Kan vara ett alternativ att byta stiften.... Här kan du göra ett bra köp: Länk ...och det är inte jag som säljer dem! ;) Om stiften är dränkta kan det vara läge att skruva ur dem och köra med startmotorn en liten stund med full gas nedtryckt så du pumpar ur det värsta från cylindrarna, innan du skruvar i stiften igen. Blöta stift bränner man bäst med gasollåga så de blir helt torra. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kaske är så stiften behöver bytas. I vart fall tvättade dem i bensin sen brände jag på dem och lät torka. Sen puts med sandpapper lite försiktigt på ledare och de fyra "benen". Fixade och trixade lite i övrigt. Bensinpumpen äter åter fungerande. Den lät när byglades relät och med ett nytt batteri så funkade den som innnan. Skönt. Det nya batteriet är bara till låns och 55 aH så funkade inte starta med. Ska ordna ett riktigt batteri i 90-95aH-klassen så håller vi tummarna. Tror 6-7 av tändstidten var nyligen bytta. Alla var dock blöta och hade beläggningar. Vill han inte starta så åker han till verkstad. :-) Tack för tips om atift på tradera. Kanske köper onine 8 nya för vara på säkra sidan. Pytsade i 10 nya liter soppa förresten i hopp om bättre lättantäbdlighet. De tisigare 45 literna om tankmätaren är tillförlitlig föraökte jag slanga ur men det är någon form av stopp för slangbbg? Fick annars inte upp rätt undertryck för att få soppa att flöda så det får verkstaden ta i om det blir så. Förhoppnibgsvis imorgon vet jag om den går OK eller om den beter sig precis som innan. Lättare projekt har man tagit på sig fast det är lite roligt med utmaning också. |
|
| Bilen är på verkstad. Så får se om de kommer fram till något klokt. :) | |
|
Hamnade tillbaka på denna tråd av en slump, hur gick det och vad var felet? Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.