|
|
|
|---|---|
|
Hej på er.. Har en fråga gällande glidpinnarna på bromsoket.. Skruvade ut glidpinnarna härom dagen och såg då att den ena av dom, den som är lite längre hade som en skåra runt om ungefär i mitten lite som att man skulle ha dragit runt med en liten rörkap och jag gissar att det inte skall vara så då den nya är slät och fin.. Självklart undrar jag ju vad som orsakat detta då jag själv inte har den blekaste.. Någon som vet eller har en kvalificerad gissning? Gäller BMW 525d 2009 vänster fram | |
|
Kanske en bild hjälper Länk |
|
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
"En av, den som är lite längre" Hmmm, båda två ska vara lika långa Länk (övre och undre är ju samma skruv). Hade du alltså två olika glidpinnar av olika längd installerad? Det var en skåra, alltså en fördjupning? Annars kan det ibland bildas en kant av smuts men då är det en upphöjning (och inte en skåra). Men det är alltså en "riktig" skåra som du känner om du tex drar med nageln längs med glidpinnen? |
| Ja dom är olika långa.. Och skåran känner man tydligt med nageln hela vägen runt. Kan ju säga också att den som är längre inte passar där den korta siter så dom ska nog vara olika långa.. Den liksom sticker ut då.. Undrar hur skåran har hamnat där och varför.. Kan ju tillägga att jag haft problem med vibrationer i ratten vid inbromsning.. Kan den ha uppstått av vibrationerna på något sätt? | |
Vad i helskotta - det ska faktiskt vara två olika längder! Länk Länk Det har jag missat totalt! Tradionellt har det alltid varit samma längd som i skissen nedan... Jisses, svårt att hålla kolla på alla modeller numera... Länk Men det verkar som den skåran eller olika typer av ytfinish är normalt då jag ser det på vissa nya reservdelar också. Osäker på vilken funktion det har, måste nog se hur det sitter fast i verkligheten för att förstå det. Länk Länk Kliar mig även i huvudet varför de måste ha olika längd (glidpinnarna). Enda anledningen är om bromsokets hål är icke-symmetriska (dvs ett kort och ett långt hål) - vilket jag inte förstår varför man har. Men verkar som bromsoken faktiskt har det. Men varför fattar jag inte, för det finns inget behov av det - bromsoket är symmetriskt. Länk Länk |
| Ja du ser. Man lär sig något nytt varje dag.. Jag ska kolla om de e en skåra på andra sidan då kanske de ska va så.. Men jag tror inte att den va där i somras nämligen men jag kan ju ha fel.. | |
| De ska nog va så och den har nog alltid vart där bara de att jag inte reagerat förrän nu.. | |
Ja verkligen - det här hade jag missat helt att det var så. Men inte så märkligt man missar det, exempelvis så hade både föregångaren E39 Länk och efterföljaren F10 Länk två pinnar av samma längd. Märklig konstruktion överlag... Har tittat runt en del och det du beskriver är helt normalt, det ska vara så helt enkelt. En vanlig rengöring av dessa glidpinnar räcker således, jag brukar använda WD-40 och P800 för att rengöra dessa vilket fungerar alldeles utmärkt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.