|
|
|
|---|---|
| Hej, har tittat på att köpa en bmw e87 116i till min flickvän. Tänkte bara ta en snabb titt har om det är så att dem är kända för att krångla eller hur är själva bilen. Ska åka och kolla på en imorgon som gått 12 000 mil är det något som är viktigt att kolla på annat än servicboken. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vet du om det är en E87 med N45-motorn (2004-2009) eller E87 med N43-motorn (2010-2012)? Är lite osäker på årtalen men spelar inte så tokstor roll. N43-motorn är en aningens mer komplicerad då den tillhör de tidiga generationerna av GDI-konceptet (direktinsprutad bensinmotor) där byte av spridare, tändspolar och ibland delar av högtrycksbränslesystemet var/är vanligt förekommande (dyra komponenter). Kan inte komma på några specifika områden som har en högre failure rate än andra. Finns ett par incidenter med kamkedjan men de är väldigt sporadiska, inte alls lika utbrett som på N47-motorn (dieselmotorn) och sticker inte ut i statistiken. Vissa modeller (främst då de med 4-cylindriga dieselmotorer) har haft problem med att det vibrerar i drivlinan runt dragläget. Jag har själv det till och från på min 120i men det har inte blivit sämre eller bättre med åren - har helt enkelt lärt mig att köra runt problem (när det uppstår vilket händer nån gång då och då). Många anser dock att motorn i 116i är lite för liten och att 118i då är ett bättre val (även på punkten bränsleförbrukning). Men om det är applicerbart på sin egen situation beror ju på vad man förväntar sig samt körprofilen. För många fungerar en enklare 116i alldeles utmärkt. Har själv en E87 120i -06 som jag trivs riktigt bra med (är dock utrustad med M-Sport paket vilket tilltalar just mig rejält och detta i kombination med en 120i verkar vara en riktigt bra kombination för just mig). |
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Överslag i tändspolarna verkar vara ett problem som ger missfire vid hög belastning runt 1000-2000 varv. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.