AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
935

"Hjälp" broms dragläge för start i backe, Bmw 325 e91 manuell -06

ki
11
kimsod
325 -06
När jag släpper bromsen i en uppförsbacke så står bilen kvar i ca 3-5 sekunder innan den börjar rulla bakåt, ibland händer det även i nedförsbacke men det är inte alltid. Jag har mer upplevt att det varit någon broms som kärvat då det även hänt att när bilen står på plan mark och jag kör iväg så skakar hela passagerar stolen och det känns som en jordbävning i bilen.

Har haft bilen uppe på lyft två gånger och låtit en kompis snurra på samtliga hjul medans jag bromsar men allt rullar lätt, har även haft isär samtliga ok och rengjort, smort upp och kontrollerat så kolven går tillbaka.
Ringde till Pro Auto i Linköping och personen jag pratade med i telefon kunde inte svara helt säkert på om det fanns något inbyggt "hjälp vid start i backe system" inbyggt på min bil, hon tyckte 2006 var för tidigt för att dem skulle börja med det systemet, däremot visste hon att det fanns på 2011 och nyare.

Så undrar om det är nån med samma modell och manuell som känner igen sig?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Du har ett starthjälpstystem på 325i E9*.

Står du med växel i frammåt och släpper bromsen så rullar du inte bakåte inom 1-2 sekunder. Sedan släpper spärren automatiskt. Har du backen i så rullar inte bilen frammåt. Inget fel på din bil alltså.

Det underlättar start i backe. Du kan läsa mer om det i instruktionsboken.
ki
11
kimsod
325 -06
Läste precis om det i instruktionsboken, ska testa skifta mellan växlarna beroende på hur jag står i någon backe nästa gång, Efter lite sökningar på Google verkar mina problem med vibrationer och skakningar sitta i dubbelmassesvänghjulet tydlingen vanligt problem...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.